CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Mi a fejlődés?

Mi a fejlődés?
Érettségi kapcsán

Illusztráció: Rembrandt: A tékozló fiú hazatérése

Magam tettem fel magamnak a kérdést a bécsi Cezanne-kiállítás után, hogy vajon az ember vágya - ti., hogy mindazon idő tanulságát, amit eltöltött a földön, valamiképpen közvetlenül(?)-közvetve átadhassa az utódoknak -, teljesülhet-e. Az impresszionisták nagy öregje és a modern művészet atyja mint kivétel állt előttem, aki végig tudott fejlődni ennek az "átadásnak" a művészetében. Örömmel számoltam be erről, mint egy példa kapcsán, megpróbálva elkerülni a lelkesedés és az alapvető emberi hajlam buktatóját, hogy megfellebezhetetlennek látszó, általános tanulságokat vonjak le belőle.
A héten jelent meg a "Híres festők" füzetek sorozatában a Rembrandt-tal foglalkozó kiadvány. Indulásakor a rettenetes fordítások visszásságai többször adtak alkalmat egy-egy cikk megírására, mára azonban a sorozat nagyrészt megszabadult kezdeti hiányosságaitól, kinőtte gyermekbetegségeit és lényegretörően, mégis népszerűsítő egyszerűséggel mutatja be a világtörténelem festészetének nagyjait.


A Rembrandt-füzetben (és életműben) is nyomon követhető egyfajta folytonos fejlődés. Ez késztetett arra, hogy valamiféle párhuzamot vonjak a két mester élete, életfelfogása között. Nem okoskodás, csak feltételezés, amit megfogalmaztam magamban, így, nem sokkal az érettségik után.
Ha a folyamatos fejlődés feltételeit keressük, mindenekelőtt ki kell zárnunk a tehetetlenséget okozó szervi betegségeket, bár ennek hatása sem abszolút, ha valakiben "lerázhatatlan" közlendő lapul, s kikívánkozik.
Mind a két életben sok szenvedés van, Rembrandt átmeneti jólétét leszámítva rengeteg nehézség, megélhetési gond. Más embert ennyi csapás, Cezanne esetén bizalmatlanság, elszigetelődés már régen megállított volna, értelmetlenné téve saját maga számára mindenfajta további munkát. Lehet, hogy az ember nem akkor áll meg igazán, amikor megállítják, hanem akkor, amikor önmaga megáll és azt mondja: "Elég volt! Nincs tovább!" Ez pedig bekövetkezhet tizennyolc éves korban - és lehet, hogy csak a halál vet véget a "még"-nek.
A gondolat jobb átadásának, tökéletesedésének titka - úgy látszik - mindannak feldolgozása, beépítése, ami történik velünk. Nem passzív elfogadásként, nem azt tagadóként, elfelejtőként, a tudatból kirekesztőként, hanem aktív befogadóként, magunkévá tevőként és azt újra közreadóként. A látszólagos veszteségből - úgy látszik - így válik nyereség. Talán magunk számára is - ezt bizonyos szempontból sokan tagadják -, de fejlődő alkotóként, az utódok örökségeként mindenképpen.

-DI -



2000. július 23., vasárnap 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület