CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Az olimpiák jegyében: ki kit győzött le?

Az olimpiák jegyében: ki kit győzött le?
Egy multimédiás kiállítás Grazban: P. Gauguin

Graz kitett magáért. Összeszedte a földrész Gauguin-jeinek nagy részét (pl. a bp-i kettőből egyet), összesen vagy százat. Mindezt pedig tálalni szerette volna. Erre a multimédia kínálkozott lehetőségként. Ahelyett azonban, hogy apró diktafonokba rejtették volna a tudnivalókat, termekben (sötétben és világosban), teremrészekben alakítottak ki az intenzív kivetítők szinkron működtetésére, egymásra-vetítésre alkalmas tüll-függönyöket. A kivetítők megszámolhatatlanok.

Már a lépcsőház fala vibrál a kiállításon nem látható képek reprodukcióitól, az "ad analogiam" keresett effektusok óriásra kinagyított megjelenésétől. A termekben Párizs, a századfoduló, polgári családi képek, a kivándorlók hajóinak egyike, banánhordó benszülöttek pózok ezreiben. Minden megvan ahhoz, hogy ha valaki végignézi mindezt, akkor kóvályogva lépjen ki az épület ajtaján. A belépőjegy Bécshez és Cézanné-hoz méretezett.

A festő - akit sok későbbi izmus és a mai naiv, családjuk által akadályozott festők jó része is elődjének, alapítójának és példaképének tart -, munkáiból három fő vonulat emelhető ki, melyet még kettővel önkényesen kiegészítettek.
Cézanne-hoz hasonlóan önarckép-sorozatot készített a festő az 1880-as évek végétől a kilencvenes évek közepéig. Világos, minden alkalommal más újdonsággal kiegészített olajfestmények. Az utolsót, az itt láthatók közül, a Golgota előtt készítette magáról. A festő önarcképe ezután már csak, mint a benszülöttek arcán felismerhető egyéni vonás, az "indián vér" megjelenése a barna arcok egyikén-másikán, ismerhető fel, ezzel is feloldódni kívánva az új közegben(?) A második csoportja a festményeknek a korai tájképek, alakok, állatok ábrázolása, melynek jelentőségét az adja, hogy ha nem is a szike élességével vetekedő módon, de meglátható a fejlődés azon lépcsőzete, melynek első, elsősorban szín-elemei már ezeken a képeken kimutathatók.

A képek harmadik csoportja a végső, csaknem utolsó, a már bennszülött környezetben, annak erőterében készült festmények, melyekből egy nagyobb falnyi mennyiséget sikerült összeszedni: talán itt, ezek között járkálva a legnagyobb a hiányérzetünk, az igazi Gauguin-es alkotások száma kevés.
A két kiegészítő csoport közül ez egyik a rajzok csoportja. Noha elismerem, hogy egy életműkiállításhoz hozzátartoznak, mégis szabnék egy bizonyos határt: ízlésben és hangulatban egyaránt. Az elmebetegekről készült rajzok egyfajta zsákutcái a mindig öntörvényűen gondolkodó festő szellemének, a vázlatos rajzok egyes elemei pedig egyenesen dehonesztálók (két üres liba rajza, két személy nagyon kezdetleges felvitele egy darab papírra).
A kiállítás rendezőinek ötlete volt "elő-és utóéletben" megmutatni a forrásokat, kunyhójának "élethű másolatát" fotografikus megoldásokkal, kicsit a hatásokat, melyek közül a bécsiekhez érthetően a szecesszió áll közel. Így gyönyörködhetünk egy korai Degas-ban és egy közepes Renoir-ban, japán rajzokban, egy gyönyörű Dürer- metszetben, másoknak a japán festés-írásból eredeztethető alkotásaiban stb.

Példaként Degas egy képe

Nagyon bonyolult és fantasztikus ötletgazdagsággal megvalósított kiállítás ez, a légkondicionálással együtt. Ahhoz képest azért, amit a Cézanne-kiállításon kaptam, ez semmiképpen nem több. Könnyű kifogásolni a rejtett neoncsövekkel való megvilágítást, melyek megsejthetetlen mennyiséget vettek el a látás-kultúra lehetőségeiből. Nehezebb bármi másnál, hogy a saját normám szerint megfogalmazzam a tanulságot, melyet igazán senki ki nem mondott, amivel vitatkozni természetesen lehet és kell is.

Valami sajátos passió az, ami előttünk Gauguin életéből kibontakozik. Sorolhatnám nevesítve is az állomásokat, mint pl. a festészetre vágyó férfi olyan munkát végez, melyet nem szeret, hogy családjának valamit is adni tudjon. De a stációk folytatódnak, legérezhetőbb módon a keresztút első felében, az önarcképekben. Legnagyobbat az csalódik, aki azt hiszi, hogy az új világban minden jóra fordul, megszűnnek a keresztek. Folytatódnak a régiek és épülnek az újak, most már anélkül, hogy a festő megnevezné, a vásznon önarckép formájában nevesítené magát, immár belesimulva a természet rendjébe, melynek színvilága immár nagyon közös a saját elképzeltjével, de az utat ott a saját módján kell befejeznie. S hogy valóban azt találta-e, amit keresett, és ebből azt látjuk-e, amit mondani akart? Nos, még ebben sem vagyok olyan biztos.
A gyűjtemény jelenlegi formájában nem egyhamar lesz együtt. Szeptemberben még mindennap látható, Soprontól 170 km-re.

- DI -



2000. szeptember 02., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület