KultúrVáros |
Az olimpiák jegyében: ki kit győzött le?
Az olimpiák jegyében: ki kit győzött
le?
Egy multimédiás kiállítás Grazban: P.
Gauguin
Graz kitett
magáért.
Összeszedte a földrész Gauguin-jeinek nagy részét (pl. a bp-i
kettőből
egyet), összesen vagy százat. Mindezt pedig tálalni szerette volna.
Erre a multimédia kínálkozott lehetőségként. Ahelyett azonban, hogy
apró diktafonokba rejtették volna a tudnivalókat, termekben (sötétben
és világosban), teremrészekben alakítottak ki az intenzív kivetítők
szinkron működtetésére, egymásra-vetítésre alkalmas tüll-függönyöket.
A kivetítők megszámolhatatlanok.
Már a lépcsőház fala vibrál a kiállításon nem látható képek
reprodukcióitól, az "ad analogiam" keresett effektusok óriásra
kinagyított megjelenésétől. A termekben Párizs, a századfoduló,
polgári családi képek, a kivándorlók hajóinak egyike, banánhordó
benszülöttek pózok ezreiben. Minden megvan ahhoz, hogy ha valaki
végignézi mindezt, akkor kóvályogva lépjen ki az épület ajtaján. A
belépőjegy Bécshez és Cézanné-hoz méretezett.
A festő - akit sok későbbi izmus és a mai naiv, családjuk által
akadályozott festők jó része is elődjének, alapítójának és
példaképének tart -, munkáiból három fő vonulat emelhető ki, melyet
még kettővel önkényesen kiegészítettek.
Cézanne-hoz hasonlóan önarckép-sorozatot készített a festő az
1880-as évek végétől a kilencvenes évek közepéig. Világos, minden
alkalommal más újdonsággal kiegészített olajfestmények. Az utolsót,
az
itt láthatók közül, a Golgota előtt készítette magáról. A festő
önarcképe ezután már csak, mint a benszülöttek arcán felismerhető
egyéni vonás, az "indián vér" megjelenése a barna arcok
egyikén-másikán, ismerhető fel, ezzel is feloldódni kívánva az új
közegben(?) A második csoportja a festményeknek a korai tájképek,
alakok, állatok ábrázolása, melynek jelentőségét az adja, hogy ha nem
is a szike élességével vetekedő módon, de meglátható a fejlődés azon
lépcsőzete, melynek első, elsősorban szín-elemei már ezeken a képeken
kimutathatók.
A képek harmadik csoportja a végső, csaknem utolsó, a már
bennszülött környezetben, annak erőterében készült festmények,
melyekből egy nagyobb falnyi mennyiséget sikerült összeszedni: talán
itt, ezek között járkálva a legnagyobb a hiányérzetünk, az igazi
Gauguin-es alkotások száma kevés.
A két kiegészítő csoport közül ez egyik a rajzok csoportja. Noha
elismerem, hogy egy életműkiállításhoz hozzátartoznak, mégis szabnék
egy bizonyos határt: ízlésben és hangulatban egyaránt. Az
elmebetegekről készült rajzok egyfajta zsákutcái a mindig
öntörvényűen
gondolkodó festő szellemének, a vázlatos rajzok egyes elemei pedig
egyenesen dehonesztálók (két üres liba rajza, két személy nagyon
kezdetleges felvitele egy darab papírra).
A kiállítás rendezőinek ötlete volt "elő-és utóéletben"
megmutatni
a forrásokat, kunyhójának "élethű másolatát" fotografikus
megoldásokkal, kicsit a hatásokat, melyek közül a bécsiekhez
érthetően
a szecesszió áll közel. Így gyönyörködhetünk egy korai Degas-ban és
egy közepes Renoir-ban, japán rajzokban, egy gyönyörű Dürer-
metszetben,
másoknak a japán festés-írásból eredeztethető alkotásaiban stb.
Példaként Degas egy képe
Nagyon bonyolult és fantasztikus ötletgazdagsággal megvalósított
kiállítás ez, a légkondicionálással együtt. Ahhoz képest azért, amit
a
Cézanne-kiállításon kaptam, ez semmiképpen nem több. Könnyű
kifogásolni
a rejtett neoncsövekkel való megvilágítást, melyek megsejthetetlen
mennyiséget vettek el a látás-kultúra lehetőségeiből. Nehezebb bármi
másnál, hogy a saját normám szerint megfogalmazzam a tanulságot,
melyet igazán senki ki nem mondott, amivel vitatkozni természetesen
lehet és kell is.
Valami sajátos passió az, ami előttünk Gauguin életéből
kibontakozik. Sorolhatnám nevesítve is az állomásokat, mint pl. a
festészetre vágyó férfi olyan munkát végez, melyet nem szeret, hogy
családjának valamit is adni tudjon. De a stációk folytatódnak,
legérezhetőbb módon a keresztút első felében, az önarcképekben.
Legnagyobbat az csalódik, aki azt hiszi, hogy az új világban minden
jóra fordul, megszűnnek a keresztek. Folytatódnak a régiek és épülnek
az újak, most már anélkül, hogy a festő megnevezné, a vásznon
önarckép
formájában nevesítené magát, immár belesimulva a természet rendjébe,
melynek színvilága immár nagyon közös a saját elképzeltjével, de az
utat ott a saját módján kell befejeznie. S hogy valóban azt
találta-e, amit keresett, és ebből azt látjuk-e, amit mondani akart?
Nos, még ebben sem vagyok olyan biztos.
A gyűjtemény jelenlegi formájában nem egyhamar lesz együtt.
Szeptemberben még mindennap látható, Soprontól 170 km-re.
- DI -
2000. szeptember 02., szombat 00:00
|
|
|