A kisebbségi magyar irodalmak és a mai magyar társadalom
A kisebbségi magyar irodalmak és a mai
magyar társadalom
Görömbei András előadása az Erdélyi Házban
A kisebbségi magyar irodalmak sajátosságai címmel Görömbei
András irodalomtörténész tartott előadást a
Soproni Erdélyi Körben. Az előadó az irodalmat - mai leértékelése és
önleértékelése ellenére - alapvetően
fontosnak tartja a személyiség és a nemzeti közösség önismerete és
formálása szempontjából egyaránt. A
kisebbségi magyar irodalmak - az egyetemes magyar irodalom részeiként
- sokféleségükben létérdekű,
emberi életet formáló, jobbítani akaró szemlélettel egységet képezve
gazdagították a magyar
szellemi-kulturális örökséget.
Görömbei gondolatai a nem-irodalmárok számára is fontosak
lehetnek, mert számos olyan megfogalmazást
tartalmaznak, amelyek a mai lelkileg, szellemileg és fizikailag is
leromlott, önpusztító magyar társadalom
számára segítséget jelenthetnek a szellemi, lelki felemelkedésben.
A kisebbségi magyar irodalom létrejöttét és az anyaországgal,
illetve az egymással való kapcsolattartás
körülményeit alapvetően a Trianon-szindróma határozta meg. A
nagyhatalmi érdekeket szolgáló döntés
megnyilvánulása a magyarság részéről a történelmi igazságtalanság
okozta fájdalom és sértettség. Másrészt,
erőteljes tényezőként jelentkezik a tünetegyüttesben - az igazságtalan
ítéletet élvező - győztesekben
megfogalmazódott azon félelemérzet, amely a nyereség elvesztésének
rémét tartja ébren bennük. Ez a félelem
- változó mértékkel és intenzitással - a magyar kisebbségek
felszámolásának politikájában jelentkezik. A
bűntudat agresszivitást szül: nem engedik a magyar kisebbségeket
otthonra találni abban az államban,
amelybe belekényszeríttették őket. A kisebbségellenes politikájukkal a
magyar kisebbséget nemcsak
sorvasztják, hanem önmagára is utalják, a hatalomnak
kiszolgáltatottabbá teszik a többségnél. Így kényszerül a
magyar kisebbség naponkénti küzdelmet folytatni anyanyelvéért, nemzeti
történelméért, kulturális
hagyományaiért: önazonosságáért.
A trianoni döntés után a különböző országhatárok közé zárt magyar
közösségek külön történelmet, sorsot éltek
meg, külön kultúrát és ezen belül irodalmat teremtve, amely - magyar
nyelven, magyar kultúr-, és történelmi
hagyományokból táplálkozva - az összmagyarság és ezzel együtt az
egyetemes irodalom értéke is.
Közös jellemzőjük, hogy közvetlenebbül kapcsolódnak a kisebbség
létproblémáihoz, ezért ismereti értékük -
közvetlenül, vagy áttételesen, történelmi vagy bölcseleti átvetítések
révén - nagyon gazdag.
Megkérdőjelezhetővé ez esetben az esztétikai értékük válhatna, mert az
irodalomban természetesen az
esztétikai érték a mérvadó. Fordítva kezelve a kérdést inkább az a
szembetűnő, hogy a kisebbségi magyar
irodalmak esztétikai értékükben is jellegadó művei mennyire telítve
vannak a kisebbség sorskérdéseivel.
Sajátosságait az adja, hogy a kisebbségi magyarság minden országban a
saját önszerveződésének és
önmegmaradásának útját kezdte el munkálni.
Egyik legfontosabb sajátosságuk olyan programok kidolgozása,
amelyek a kisebbségi sorsba kényszerített
magyarság megmaradásának lehetőségeire keresik a megoldást: a Kós
Károly fogalmazta transzilvanizmus,
Győry Dezső Kisebbségi-géniusz programja, Szenteleky Kornél helyi
színek elmélete.
A magyar kisebbségek irodalmának másik sajátossága a
kisebbségmentő ideológiák kialakítása, amelyeket
mai szemmel bírálni lehet, de az akkori történelmi pillanatban óriási
megtartó erőt jelentettek (híd-elmélet,
kettős kötődés ideológiája).
A Gál Ernő és Sütő András által is megfogalmazott "a sajátosság
méltósága" gondolata a harmadik évezred
küszöbén majdnem célvesztetten tébláboló magyar nemzet számára
mintaként szolgálhat, ami az önbecsülés
helyreállításának kérdését illeti. A kisebbségmentő ideológia
lényegének és a mai magyar társadalmi és
közéleti valóságának ismeretében az adódó párhuzam kiindulópontját
képezheti a nemzeti önértékelés
megfelelő kezelésének. A sajátosság méltósága értelmében minden
embernek és - tágabb értelemben -
közösségnek joga van önmagához. Az elvnek nem csak védekező jelleggel
kell érvényre jutnia, hanem
elsősorban az egyenrangúság és egyenértékűség kinyilvánításának is a
kiindulópontja kell, hogy legyen. Az
európai uniós törekvések közepette a közös Európában nekünk szánt
(magunknak szánt) helyünk-rangunk
kevésbé lényegtelen kérdésére is asszociálhatunk e problémafelvetés
kapcsán.
Az erős nyelvvédő vonulat szintén a kisebbségi irodalmak egyik fő
sajátossága: Sütő András, Engedjétek
hozzám jönni a szavakat c. esszé-művében, bemutatja, hogy a generációk
nevelése során a szülők-nagyszülők a
magyar szavak átadásával, hogyan adják át gyermekeiknek-unokáiknak a
világot magát. Annak a varázslatnak
lehetünk részesei, hogy miként kapcsolódnak a szavaink a belső
titkainkkal, hogyan őrződik meg a nép
költészete, történelmünk, hagyományaink a szavak által, hogyan
kapcsolódik össze nyelv és erkölcs a szavak
és a tettek azonosságában.A nemzet nyelvéből kiesve létezésének
értelméből esik ki. Ugyanez a vonulat
Domonkos István töredékversén keresztül Farkas Árpád és Kányádi Sándor
számtalan versében is
megtalálható.
A kulturális és történelmi hagyományokhoz való erős kötődés a
történelmi tárgyú regényekben éppen úgy
megtalálható, mint a portréversekben.
A történelemtudomány művelése a legtöbb kisebbségi területen
tiltott volt. A tiltott stúdium helyett az
irodalomban jelentek meg azok a társadalomtudományi, lélekismereti
elemzések, megfogalmazások, amelyek
a kor hiteles létdokumentációját adják. A magyar kisebbségi irodalmi
művekben elementáris erővel működik
az irodalom megnevezés általi megőrző hatalma:( Heidegger elmélete
szerint a műalkotás különleges értéke
abban rejlik, hogy a lét elrejtettségéből a nyelvi megfogalmazás
fényre hoz tényeket, amelyek így válnak
értelmezhetővé és érthetővé.)
A kisebbségi magyarság másik legfontosabb kérdésköre az
otthonkeresés, az otthon utáni vágy. A
globalizáció negatív hatásával szemben a személyiség épségét -
egyénét, vagy nemzetét - az otthonosság
érzése tudja megóvni. Az anyanyelvben, az anyanyelvi kultúrában, a
történelmi hagyományokban magát otthon
érző nemzet őrzi csak meg identitását és értékeit. A semmilyenség
szétfoszlatja a személyiséget. Az otthon
léte olyan egészséges személyiséget segít kibontakozni, amely (aki)
egy saját otthon révén a folytonos
átgondoláshoz és újrakezdéshez szükséges biztonságot megtalálja. Az
otthonosság problematikájából születő
egyik legértékesebb mű Sütő: Anyám könnyű álmot ígér…c. esszéregénye.
Ebben amellett, hogy a
pusztakamarási lét fölé épített szellemi boltozat az egyetemes magyar
irodalom egyik legértékesebb művévé
teszi a regényt, az irodalmi magasságokba emelt szociográfiai anyag
olyan szellemi koncentrációt tartalmaz,
amelyre már az anyaország is kénytelen odafigyelni. Mert az igazsághoz
az is hozzátartozik, hogy míg a nyugati
önkéntes emigrációban alkotókat egyszerűen ellenségnek tüntette fel a
magyar hivatalos politika, addig a
kisebbségi magyarság irodalmának tudomásul nem-vétele része volt annak
a múlt rendszerbeli folyamatnak,
amely az összmagyarság önismeretét, önvédelmének a kérdését, helyes
önértékelését - a jó szomszédi és
"testvéri" viszonyokra hivatkozva -megakadályozni igyekezett.
A magyar kisebbségek irodalmának ismeretében nemcsak az ő
problémáikat látjuk kristálytisztán, hanem az
anyaországgal kapcsolatos számos eddig megválaszolatlan és megoldatlan
kérdéskör is más megvilágításba
kerül: a hatalom és személyiség, a hatalom és értelem, a hatalom és
problémája.
Feladata-e az irodalomnak a társadalmi kérdések felvállalása?
Van-e az irodalomnak egyáltalán
társadalomformáló funkciója? A magyar kisebbségi irodalmak ismeretében
azt kell hinnünk, hogy ha több mint
hét évtizeden át az irodalom az országhatárokon kívül rekedt,
erőszakkal megsemmisítésre szánt kultúrát,
népet mentett meg, akkor a nemzeti tudatában szétzihált magyar
társadalmat is sikerül morális tartásában
megerősítenie. Az irodalom és politika feladata nem keverhető össze. A
kettő mindig más. A politika nem tudja
átvenni az irodalom azon társadalomformáló szerepét, amely az igazi
értékek hordozója, azért, mert az igazi
érték attól érték, hogy helyettesíthetetlen. A mai magyar
értelmiségnek egyik legfontosabb hivatása ennek a
szellemiségnek a képviselete kellene, hogy legyen. Ezt Sütő András a
Csillag a máglyán - ban biblikus idézettel
így fogalmazza meg:
"…Gyertyát nem azért gyújtanak, hogy véka alá rejtsék, hanem hogy
a gyertyatartóba tegyék, és fényét vesse
mindazokra, kik a házban vannak. Gondolkodó emberek, ti vagytok a
világ világossága, nem rejthető el a
hegyen épített város. Te parancsoltad meg, Uram: amit néktek a
sötétben mondok, a világosságban
mondjátok; és amit a fülbe súgva hallotok, a háztetőkről
hirdessétek…nincs oly rejtett titok, mely ki ne
tudódnék. És ne féljetek azoktól akik a testet ölik meg, hanem attól
féljetek inkább, aki mind a lelket, mind a
testet elvesztheti a gyehennában. A te műved Uram, a kényszer, a
szavaimat formáló sugallat…"
szöveg és fotó- Tóth Éva
-
1999. szeptember 13., hétfő 00:00
|