CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Ki elől titkolták volna, amikor mindenki tudta?

Ki elől titkolták volna, amikor mindenki tudta?
Gondolatok a Gótikus szobrok kiállításán

Alagsori kiállítás a Szépművészeti Múzeumban a gótikus szobrok kiállítása. A többnyire fából faragott szobrok mind egyéniségek, a látszólagos egységes kivitelezés és az azonos, szimbolikus színeket használó ismeretlen művész szinkron szándéka ellenére. Minden szobor körbe tekinthető (az elhelyezés miatt nem járható), és ugyanúgy gyönyörködhetünk a fej, mint a hátsó, redőt vető ruha szépségében, mint elöl.


A kor embere "körben" hitt, nem voltak előtte kétséges, elhanyagolható, hangsúlyozott vagy titkolnivaló területek. A teljességet ábrázolta a hit egészében. Nem érezte magát jogosultnak a névtelen művész vagy csoport, hogy kiválasszon részeket, melyek fontosak és amelyek nem fontosak. A szentekről tudta, hogy közöttük élnek, ugyanazt a teljességet, a körbejárhatóságot várta el, mint amennyire tisztában volt azzal, ha ő, ha bárki más sem, hát egy Valaki körbejárja ábrázolásait.
A Szent Anna-Mária-Kisjézus ábrázolások, a három alak lépték-különbözőségének több módjával is találkozhatunk a kiállításon; ezek legismertebb formája az egymás ölébe ültetés. A legdöbbenetesebb ezen szobroknál, még ugyanazon ábrázolásnál is, hogy a mondanivaló azonossága mellett mégis mindegyikük más.
Leginkább ez a motívum élt át századokat a népi művészetben, miközben a "nagyművészet" egészen más irányokat vett. Ma is kerülnek elő falusi padlásokról fatalpazatú Máriaszobrok keleti süveggel, pontosan azokkal a színekkel befestve, mint gótikus társaik. Döbbenetes ez a fajta értékőrzés, mely a hitnek ezt a totális módját őrizte meg, a szobrokban nem veszítve el aktualitását, az archaikus imádságban pedig feltétlen voltát.

Szolídan konzervált, a festést nem retusálni kívánó állapotban szépek ezek a szobrok, ezáltal válnak valamiképpen lágyakká. Csak amikor pl. az evilági és a túlvilágra néző szemek különbségét vesszük nagyító alá mint eszközhasználatot, akkor észleljük a kimélyített szemgödröt, a leeresztett szemhéj és még egy millió olyan eszköz tudatos használatát, mely családi és ábrázolástechnikai titok gyanánt volt "örökölhető" ezen mestereknél.
Milyen kár, hogy felbecsülhetetlen értékük és a semmitől vissza nem riadó, akár gyilkos tolvajok miatt ezek a szobrok ma már csak így, és nem "természetes környezetükben" láthatók. Ami ma jellemző, a frontális féltest ábrázolása, a másik fél "eltüntetése" pedig pont megfelel nekünk, akiknek ugyancsak van "takargatnivalónk".
- DI -



2000. szeptember 27., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület