Ki elől titkolták volna, amikor mindenki tudta?
Ki elől titkolták volna, amikor mindenki
tudta?
Gondolatok a Gótikus szobrok
kiállításán
Alagsori kiállítás a Szépművészeti Múzeumban a gótikus szobrok
kiállítása. A többnyire fából faragott szobrok mind egyéniségek, a
látszólagos egységes kivitelezés és az azonos, szimbolikus színeket
használó ismeretlen művész szinkron szándéka ellenére. Minden szobor
körbe tekinthető (az elhelyezés miatt nem járható), és ugyanúgy
gyönyörködhetünk a fej, mint a hátsó, redőt vető ruha szépségében,
mint elöl.
A kor embere "körben" hitt, nem voltak előtte kétséges,
elhanyagolható, hangsúlyozott vagy titkolnivaló területek. A
teljességet ábrázolta a hit egészében. Nem érezte magát jogosultnak a
névtelen művész vagy csoport, hogy kiválasszon részeket, melyek
fontosak és amelyek nem fontosak. A szentekről tudta, hogy közöttük
élnek, ugyanazt a teljességet, a körbejárhatóságot várta el, mint
amennyire tisztában volt azzal, ha ő, ha bárki más sem, hát egy
Valaki
körbejárja ábrázolásait.
A Szent Anna-Mária-Kisjézus ábrázolások, a három alak
lépték-különbözőségének több módjával is találkozhatunk a
kiállításon;
ezek legismertebb formája az egymás ölébe ültetés. A
legdöbbenetesebb ezen szobroknál, még ugyanazon ábrázolásnál is, hogy
a mondanivaló azonossága mellett mégis mindegyikük más.
Leginkább ez a motívum élt át századokat a népi művészetben,
miközben a "nagyművészet" egészen más irányokat vett. Ma is kerülnek
elő falusi padlásokról fatalpazatú Máriaszobrok keleti süveggel,
pontosan azokkal a színekkel befestve, mint gótikus társaik.
Döbbenetes
ez a fajta értékőrzés, mely a hitnek ezt a totális módját őrizte meg,
a szobrokban nem veszítve el aktualitását, az archaikus imádságban
pedig feltétlen voltát.
Szolídan konzervált, a festést nem retusálni kívánó állapotban
szépek ezek a szobrok, ezáltal válnak valamiképpen lágyakká. Csak
amikor pl. az evilági és a túlvilágra néző szemek különbségét vesszük
nagyító alá mint eszközhasználatot, akkor észleljük a kimélyített
szemgödröt, a leeresztett szemhéj és még egy millió olyan eszköz
tudatos használatát, mely családi és ábrázolástechnikai titok gyanánt
volt "örökölhető" ezen mestereknél.
Milyen kár, hogy felbecsülhetetlen értékük és a semmitől vissza
nem riadó, akár gyilkos tolvajok miatt ezek a szobrok ma már csak
így,
és nem "természetes környezetükben" láthatók. Ami ma jellemző, a
frontális féltest ábrázolása, a másik fél "eltüntetése" pedig pont
megfelel nekünk, akiknek ugyancsak van "takargatnivalónk".
- DI -
2000. szeptember 27., szerda 00:00
|