Én szeretném...
Én szeretném...
Horváth Endre fotói
Horváth Endre termékeny alkotó. Annak a belső tűznek, mely
hajtja, csak örülhetünk: kevés ilyen termékeny fotóssal találkozik az
ember. Valljuk be: a fotó már rég túllépett a dokumentáció szimpla
funkcióján, arról nem is beszélve, hogy a fotók digitális
átalakulásai
egy új művészet alapjait teremtették meg.
Első (akt)kiállítását, amiről írtam, pornográfiának, fehérnemű
reklámozásnak minősítettem. A dolog úgy jutott vissza hozzám, hogy én
nem szeretem őt. Nem tudtam hová tenni a dolgot, hiszen világosan
megfogalmaztam, mi az, amin már túljutott a fotográfia, mi az, amivel
bővült eszköztára. Példát és modern szemléletet ajánlottam
tárgyszerűen, konkrétan, hogy érthető legyen.
Második kiállítását, a Velencei Karneválon készült fotóit
egyértelműen megdicsértem. (Nehéz lett volna egy ilyen lehetőséget
elrontani, a dilettánsok is csinálnak ilyet, csak megállítani nem
merik az "érkező művészet látszatával" a modellt.) Talán egyetlen
megjegyzést tettem arra, hogy nem mindig értem a fotó torzításának,
mixelésének elveit, nehezen tudom értelmezni a történelmi háttér
előtt
a képen történő változtatásokat.
A harmadik kiállításáról, mely még csak ezután jön, de a
"Nyugat-Magyarországi templomok az Árpád kortól napjainkig" címet
viselő könyv már megjelent, kellene most néhány szót szólnom. A
kiadványban pontos és részletes, sok tekintetben tiszteletet
parancsoló a szponzorok névsora, az önkormányzatoknak és
tisztségviselőknek pontos a felsorolása, a kiadó, a készítő
mintaszerűen feltüntetett. Dr Pápai Lajos győri püspök írt
küldetéshangú, meleg előszót a könyvhöz.
Most pedig itt állok én, mint elefánt a porcelánboltban.
Előrebocsátom: a könyvben a nyomdatechnikailag aránylag jól sikerült
nyomatok közül választottam ki hármat. A többi még sokkal rosszabb.
És
ezt nem fotótechnikailag mondom, hiszen egy ilyen albumhoz
Magyarországon kevés fotósnak van akár csak felszerelése is, ismerete
még kevesebbnek.
Első állításom az, hogy a fotók kommerszek. De nem úgy, hogy
eladhatók lennének, hanem megszokott, kevés fáradságot igénylő
beállításokkal (sokszor egyszerűen pocsék kivitelezéssel), a
színtónus-azonosságra való legkisebb törekvés nélkül, teljes
információhiánnyal, nyomdai csőddel. Aki nem tud színeset nyomtatni,
az ne tegye! De nem csak engem nem tájékoztatnak kevésbé a fotókon
látható dolgokról. (Mondjuk, hogy a Porta Speciosa - amit éppen látok
- képe alatt többször elfért volna a leírás, de pont azt látom, ami
nem fontos.) Érdekes lenne az oszlopok feje, a félköríves nyílás
díszítése, a gyönyörű hálózatos boltozat egyszer, de ezt nem látom,
mert egy lépcsőt látok, ami vezet valahová, előtér és környezet
nélkül. Másodszor a kapu oldalán a "lecsúszott" és így az apátság
építéstörténetében bizonyító értékű Krisztus nem lett volna legalább
ennyire figyelemre méltó mint nemrég feltárt lelet? (Boldogemlékű
Békés Gellért megtisztelő vezetésében volt részem, amikor láthattam.)
Tartalom és mondanivaló, nemcsak forma és komponálás a beleférés
jegyében. A templomokban sok minden történik, de semmi sem CSAK ott
történik. Annál inkább érvényes a mondás, mennél jobban visszamegyünk
az időben, hiszen a bemutatott építmények időarányosan többet
hordoznak: ez a tartalom és nem a forma: az utóbbi csak eszköz!
A második példa a Pieta-szobor Csapodról. A szobor mögötti
háztető
nagyon is valós környezetbe helyezi az alkotást. Kérdés, ha már
kellenek a cserepek, akkor annak vonala hol húzódjon? Kérdés
továbbá,
hogy egy egyszerű létrával (digitalizáló technikával) a mögöttes
falsík homogenitása előtt nem lett volna üzenetszerűbb a pieta mint
tartalom, egy azt nem félbevágó háztetővel? Belemagyarázni lehet
bármit, így viszont nem az, aminek az alkotó szánta. Semmitmondó, a
környezetnek egy cseréppel egyenrangú része.
A harmadik példa a kerengő. Néhány hónapja-hete volt szerencsém
ott állni a zsámbéki kolostor vastag falán, ahol mellettem állt egy
úriember, látható tájékozatlansággal, és megkérdezte, hogy azok a
dupla csonkok ott lenn vajon mik lehetnek. Nem lehet más, mint a
kerengő, válaszoltuk szinte egyszerre feleségemmel. Az elhelyezkedés,
a forma, a csatlakozás az épülethez, az udvar látható nyomai, túlsó
felén a csatlakozás a templomromhoz egyértelművé teszi. Alig teszünk
15 lépést, ott a rekonstrukciós rajz és a férfi álla leesik: valóban
a
csonkok a dupla oszlopsorok maradványai. "Hát ezt meg honnan tudják?"
Azért, mert tudjuk, mire való.
Mire való egy kerengő? Horváth Endre kerengő-képén arra, hogy ott
misztikusok bolyongjanak úgy 15 cm-rel a padló felett, mellékessé
válik az ablakokon túli világ, az üvegablakok stációi, mögötte már
ott
a sötétség. Legjobb lenne visszafordulni! Pedig nem azért épült,
hanem
azért, hogy körbesétálva zsolozsmázni vagy elmélkedni lehessen, de
nem egy (ritkán előforduló) misztikus találkozásban, hanem nagyon is
a
valóságban és naponta: a témát szolgáltató üvegen túl ugyanis a világ
van, zöldekkel, virágokkal, kúttal és utakkal, mert a szerzetes is a
földön él többnyire. Mondhatnám, hogy az utolsó jelenés II. János Pál
pápáé volt,aki ettől a helytől nem messze imádkozott egy kápolnában.
A
kép szép tehát, de hamis. Egy másik fotón mutatom be most azt, amit
ezen nem lehet látni és az a valóság, zöldekkel az üvegen áttűnve,
gyakorlati hasznú, bevált funkciójú építmény. Ugyanaz és mégis
mennyire más!
Nem tudom, szükséges-e összefoglalnom a látottakat (bár azt
hiszem, nyilvánvaló, hogy ez a kép már más szemléletű), melyek -
hangsúlyozom - egy lehetőséget meglovagolva, a millennium ilyen
irányban támogatott évében készültek. Képek, melyek lehetnének
valamilyen egységes szemléletűek, a könyvben tűrhetően egyenletesen
kinyomottak, néhány magyarázó szóval ellátottak, tájékoztatást
nyújtók
arról, hogy mi micsoda, mi köze van a nézőnek a látottakhoz?
A kritika pedig lehetne erősebb hangú, és folytatódhatna
darabonként az elsőtől az utolsóig. A cél azonban nem fájdalom
okozása, hanem végre egy tanulság levonattatása az alkotó részéről.
Talán most már ideje lenne annak a pillanatnak, hogy Horváth
Endre
is felismerje azt: hivatalosan kiállni valamivel a művészet nevében
elsősorban nem a modell, hanem a művész meztelenségét jelenti. Ezzel
pedig mindig valamiféle fokozott felelősség jár. Kívánom, hogy ha egy
témához hozzáfog, akkor ne a legkönnyebb utat, a véletlenszerűt
válassza! Gondoljon arra, hogy a kiállítás témája, képei és
kivitelezésük rombolhat is, nemcsak építhet. A keveredettség, ami nem
szerencsés, aminek feltétlenül külön kell válnia. Ha más már nem
választotta szét, a művésznek (szerkesztőnek, lektornak vagy a
művészettörténetben csepppet járatos embernek) kell szétválasztani
legalább ízléskímélés céljából. De ez már a könyv címlapján is
látható. Itt kellene valahol újra kezdeni! Elölről az egész könyvet,
ha ez egyáltalán újra építhető, újra tanítható.
- DI -
2000. oktĂłber 21., szombat 00:00
|