CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A nagybányaiság szemléleti, stiláris és topográfiai jellemzői

A nagybányaiság szemléleti, stiláris és topográfiai jellemzői
Huszthy Árpád kiállítása az Erdélyi Házban

Kétségtelen tény, hogy a nagybányai festészetnek és mozgalomnak a modern erdélyi és magyar művészetre gyakorolt hatása mind a mai napig érezhető. Nagyrészt ennek tudható be, hogy a soproni Erdélyi Házban több, magát nagybányai hagyományokat követőnek valló festőművésszel találkozhatott már a közönség. Az első nemzedék "napfény-korszaka" új szellemű követőknek nyitott utat, akik - a második, harmadik nemzedék - új tér- és formaszemlélettel, egyéni ízlésük szerint fejlesztették tovább Nagybánya eredendő örökségét.


Huszthy Árpád gyermekkorában többször találkozott a Zazar partján dolgozó festőkkel, akik a maradék festéket a kőre kenték. Így hatott közvetlenül is, a hely szelleme mellett a későbbi festőre nagy elődei példája. Mesterei Nagy Oszkár, Ziffer Sándor, Schakirov Sebestyén, majd a marosvásárhelyi Incze István voltak.
A plein-air hagyományokat hűen követő Huszthy az elsődleges tájélményeket közérthető módon fogalmazza meg. Térszerkezete szintén hagyományos szemléletet tükröz, akárcsak a képek többségének impresszionisztikus szórt fénnyel való telítettsége. Téli tájképeinek áttetszősége az, ami leginkább hangulati elemeket hordoz, oly módon, hogy minden esetben mégis a meleg tónusok dominálnak.

Nyári, rendkívül gazdag kolorisztikájú tájképein, városi utcarészletein tipikusan nagybányai vonásként jelennek meg a fénnyel telített színek - néhol a látványelemtől függetlenül. A nagybányai neósok térszerkezet-megbontását nem követi, ám a hagyomány és a korszerű közötti egyensúlyozás jeleiként értékelhetők észrevehetően megbillent egyensúlyú képei.

A nagybányaiság szemléleti, stiláris és topográfiai jellemzőinek egyidejűsége Huszthy esetében 1986-ban, Hajdúböszörménybe való költözésekor bomlott meg. Mindezek ellenére ez előbbi kettő segítségével sikerült neki új, választott hazáját tiszta, valósághű ábrázoláson keresztül láttatni.

Az Erdélyi Házban rendezett tárlaton egyedüli zavaró tény a rendező számlájára róható. Az egymáshoz igen közel elhelyezett festmények élvezetéhez több tér szükségeltetett volna. Az igen élénk és gazdag színvilágú képek szoros egymás-mellettisége a zsúfoltság kellemetlen érzését társítja az amúgy pozitív alaphangulatú tájképekhez.
Huszthy Árpád kiállítása május 19-ig látható az Erdélyi Házban.

Szöveg és fotó Tóth Éva



2000. május 14., vasárnap 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület