Földes Tamásné:Sopron, iskolaváros II.rész
Földes Tamásné:Sopron, iskolaváros
II.rész
Elhangzott a KÉSZ népfőiskoláján
1999.szept.18-án
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Az iskolarektornak fontos feladata volt a színdarabok rendezése.
Egy évben kétszer került sor szabadtéri vagy templomi színjátékok
bemutatására. Húsvét előtt a Passiót jelenítették meg. Az énekkar
olyan magas fokon állt, hogy a városba érkező magas rangú vendégeknek
hangversenyeket, szerenádokat is adtak.
Sopron főtemplomának plébánosa - papjaival és a város egész
vezetésével együtt - az 1550-es években lassan fokozatosan
protestánssá vált, az új tanítás beszüremkedett a régi hitbe, s ezt
kezdték hírdetni a Szt. Mihály templomban is. A város-plébánia iskola
tananyaga, oktatási rendje ugyan egyenlőre változatlan maradt, de
ettől kezdve a protestáns vallásosság szelleme járta át az iskola
belső életét. A 16. Században a tananyag az evangélikus teológia
oktatásával egészült ki. A kisdiákokat ekkor is anyanyelvükön, német
nyelven vezették be a latin nyelvű tanulmányokba. E korszak
iskolamodellje alapszintjét a betűkkel való ismerkedés a szótagokká
való összeolvasás gyakorlása, a latin szavak, mondatok olvasása
képezte, párhuzamosan a latin- és anyanyelvű írástanulással. A
második szinten a latin nyelvtudás és beszédkészség elsajátítása, míg
a harmadik szinten már a latin nyelvű szakművek tanulmányozására
került sor egészen a csillagászati, zeneelméleti vagy teológiai
traktátusok ismeretéig. Az alsó szint tanulóit a nagydiákok közül
választott segédtanítók oktatták. A többieket az iskolarektor
tanította.
Sopron iskoláztatásának kiemelkedő szintjét mutatja, hogy 1440 és
1514 között száznál több tanulót küldött ki külföldi egyetemre.A
soproni plébániai iskola 1553-ban kikerült a városi plébános
felügyelet és a katolikus egyház gyámsága alól. 1557-re datálódik a
mai Líceum meglapítása. Az új iskola Hummel Kristóf polgármester
támogatásával létesült.- 1584-től ismét katolikus kezelésbe került.
Az iskola rektora a városi tanáccsal szembeszegült, mert nem akarták
elfogadni az új Gergely naptárt. Mint hithű protestánsok nem akarták
az évek napjait Gergely pápa csillagászai által számított új
kalendárium szerint számolni, ezért a soproni iskolát az állami
hatóság bezáratta.Két évtized múlva nyílt meg az iskola kapuja ismét.
1606-ban mint kisgimnázium kezdte meg működését. 1633-tól
nagygimnáziumként működött. Hátrányba kerültek azonban a város magyar
családjainak csakis magyarul tudó gyermekei, azért 1657-ben egy másik
evangélikus gimnázium is létesült Dragonus Gáspár prédikátor
közreműködésével. A tanulók itt magyarul ismerkedtek a latin nyelv
elemeivel.
Lackner Kristófot 1613-ban választották Sopron város
polgármesterévé. Többek között igen jelentős volt az a törekvése, hogy
régi művelődési formákat újjáélesszen és széles körűvé tegyen. Az
1610-es években csaknem évente írt iskoladrámáival magas kulturális
igényre szoktatta a tanulókat és tanárokat, illetve a város polgárait.
Darskovich György győri püspök kezdeményezte 1636-ban egy
jezsuita gimnázium megalapítását Sopron külvárosában a Fövényveremnek
nevezett részen. Az evangélikus magisztrátus ellenkezései ellenére
sikerült megállapodni, és a jezsuita iskola megnyithatta kapuit. Az
intézmény pénzügyi alapjait a püspök maga teremtette elő, s a
Keresztelő Szt. János templomban felhangozhatott az ünnepélyes Veni
Sancte. A gimnáziumban sokszínű, vallásos nevelés folyt, ahol főként
polgár családok gyermekei tanultak.
Ebben az időszakban az evangélikus és a jezsuita gimnázium nemes
versengése határozta meg Sopron oktatásügyét.
Az ellenreformáció helyi hatására 1674-ben mindkét evangélikus
gimnáziumot bezárták.
Nyolc év elteltével 1682-ben nyílt meg a két gimnázium
egyesítésével a nagygimnázium. A felsőbb osztályokban már nagyobb
terjedelmet kaptak a bölcsészeti és teológiai tanulmányok. Commenius
hatása is érződött, mivel az anyanyelv művelésének igénye is
megfogalmazódott Röschel János tantervjavaslatában. 1718-ban új
szabályok születtek a diákoknak /Idézet a "szép hallgatásról /
1841-től az oktatás nyelve magyar lett a gimnázium minden
osztályában. A "líceum" nevet 1855-től alkalmazták a főgimnázium és a
teológiatagozat együttesére. Az iskola 1924-ben reálgimnázium lett,
majd 1935-ben egységes gimnáziummá szervezték át. Az 1921. december
14-i népszavazás emléknapját tanítási szünettel és nagyszabású
rendezvényekkel ünnepelte az iskola. A nyolcadikosok ballagása,
búcsúztatása a Deákkútnál történt. A jezsuita gimnázium 1684-ben a
Szt. György utcába költözött, néhány évvel később a konviktus is
követte.
A gimnázium hatosztályos volt: parva, principia, grammatika,
szintaxis, poétika, retorika. A diákok száma meghaladta a 300-at. A
tanulók minél intenzívebb tanulásra serkentése érdekében igen
fontosnak tartották a versenyeztetés módszerét. Mai értelemben nem
volt osztályozás, hanem a tanulókat egymás mögé sorolták.
A 18. Században kezdett elterjedni a modern testi nevelés, ezért
tánctanítást és vívásoktatást is folytattak. A konviktus intézménye
sajátos lehetőségeket biztosított az inetnzívebb vallásos nevelésre.
A pápa 1773-ban feloszlatta a jezsuita rendet, ezzel nálunk súlyos
helyzetbe kerültek gimnáziumaik, konviktusaik, s ez az egész oktatási
rendszert is megingatta. Emiatt Mária Terézia úgy rendelkezett, hogy a
jezsuita szerzetesek maradjanak helyükön, s mint világi papok
továbbra is tanítsanak iskoláikban.
Folytatás
Link az I. részhez
Link a III. részhez
-Földes Tamásné-
1999. szeptember 20., hétfő 00:00
|