Úttalan utakon
Úttalan utakon
Keszthelyi Jenő
kiállítása
Az Erdészeti Múzeum Templom utcai épületének kiállítótermébe
tévedő látógató érdekes kiállítást láthat. Keszthelyi Jenő okl.
faipari mérnök, faintarziáiból összeállított kiállítását április 2-án
Dr. Faragó János nyitotta meg.
Az érdeklődő figyelmét az intarziának egy különös válfaja, a
portréművészet intarziába áttett változata ragadja meg, amikor a
falakról rátekintő portrék élő tekintetével találkozik. A
"Vadászportrék és életképek" cím találó és ennek megfelelően
vizsgálhatjuk a művészi munkákat, mennyire lehet kitágítani,
szétfeszíteni a műfaj klasszikus kereteit, ahogyan Keszthelyi Jenő is
megfogalmazta és ami még fontosabb, hogyan lehet tartalommal
megtölteni az új ábrázolási lehetőség kereteit?
A meghívóról
scannelt életkép
A portréalkotás hagyományilag kidolgozott technikája nyomán,
melynek alkotási folyamatából ízelítőt is ad az alkotó, kíváló művek
születtek. Kifejezők, karakterisztikusak. Megfogják a látogatót és
nemcsak a technika virtuóz kezelésének csodálatára késztetik, de
gyönyörködtetnek is. (A kis vitrinben is "kincsek" hevernek egymáson,
pl. többek között egy ragyogó Beethoven portré.) Ezek közé sorolom a
vizsláról és tacskóról készített "portrékat" is. Egy vadász szeretete
tükröződik benne, a megbecsülés, ami a legkiválóbb "munkatársainak"
kijár.
Problematikusabbak és a művészet körébe nehezebben sorolhatók be az
u.n. életképek, címeikkel együtt. Nincs egy pillanatnyi kétségem sem
afelől, hogy a vadászat és az erdei állatok szeretete ilyen módon is
megnyilvánulhat! Azt sem vonom kétségbe, hogy a megjelenítés
természet-elvűsége hű a valósághoz. A probléma csupán az, hogy a
formai megoldások többsége, a beállítások, kompozíciók ismerősek
máshonnan és ezek megoldásai nem múlják felül a "forráséit". Talán a
környezet és az abban élő állatok merészebb felbontása, amit a
portréknál olyan jól művel az alkotó, előbbre vihetné ebben is,
nyugodtan kimondom, művészetét.
- DI -
1999. április 05., hétfő 00:00
|