CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Fénnyel telített, színözönből alkotott tér

Fénnyel telített, színözönből alkotott tér
Madarassy György Tamás festőművész kiállítása az Erdélyi Házban

A nagybányai születésű Madarassy György Tamás szülővárosában a hagyományteremtő festői iskolával már ifjúkorában megismerkedett, ennek ellenére mégsem vált a nagybányai festőiskola hagyományos értelemben vett követőjévé. A kolozsvári akadémia elvégzése után - Miklóssy Gábor volt a mestere - kialakítva erős karakterrel bíró forma- és színvilágát, teljesen egyéni utat járt be.


Megnyitó az Erdélyi Házban, középen a művész

Az 1989 óta Nyíregyházán élő művész soproni Erdélyi Házban kiállított alkotásai között tájképek, emberi alakok és bibliai témájú képek láthatók.
Tájképei hatásukat tekintve a felszabadultság érzését keltik. A művész fénnyel telített, színözönből megalkotott, nem áttetsző, ám ennek ellenére mégis levegős teret fest. Madarassy képein a tér kitágul, a táj fátyolfedte mélységeibe messze, mélyen belelát a szemlélő. A matematikai pontossággal meghatározható mértani perspektíva helyett a színekkel érzékelteti a végtelent.


A finoman egymásba-egymáshoz lényegülő - nyilván tudatosan megkomponált - színfoltok a természeti táj fenségességét közvetítve hatnak a szemlélő tudatalattijára.
Madarassy - nagybányai ihletésük ellenére többnyire mégis képzeletbeli - tájképein hiányzik a horizont. A képfelületet kitöltő színfoltok közvetítette hatalmas térben az egyéb tájképi elemek között elhelyezett apró, élénk színű ruhákban megfestett emberi figurák az emberközpontúságon túl, a teremtett világ monumentalitására, az ember által fizikailag nem mindig érzékelhető dimenziókra utalnak.
Megfogalmazásai a tapasztalt valóság és a belső, gyakran megérzésektől vezérelt világ határán mozognak, amelyekben a részletek helyett a hangsúly mindig az élményen, a hangulaton van.


Madarassy György Tamás groteszk emberábrázolásai az elszemélytelenedett emberi kapcsolatok korában mindnyájunk által megélt tapasztalatokra épülnek. Figurális alkotásaiban az alakok akár egyenként, akár csoportosan jelennek meg, végtelenül magányosak. A képek meleg-barna színű és díszletet nélkülöző háttere a néző figyelmét teljesen a figura meditatív, némely esetben pedig hangsúlyosan expresszív kifejezésére terelik.


Mintegy reflektorfénybe kerül a legtöbb esetben szimbolikus tárggyal együtt ábrázolt alak. A rendkívüli kifejező erővel bíró alakok, szem-, sokszor arc nélküli, teljesen befelé forduló személyek, akikkel ilyen formán lehetetlen bármilyen kontaktust teremteni. A társnélküliség, az elidegenedés egyéni és társadalmi gyötrelme mellett, sokkal esendőbbé és kiszolgáltatottabbá teszi az alkotással járó belső vívódás egyéni megélésének kikerülhetetlen, meditációs folyamata azt, aki alkotásra hivatott.


A Madarassy-kiállításon bemutatott művek harmadik témakörébe bibliai inspirációjú alkotások tartoznak. A bethlehemi éjszaka és a Golgota, a világ történelmét meghatározó megváltói születés és a kereszthalál a mindennapok harcaira, drámáira, sorskérdéseire kínálnak választ.

Madarassy totális művész, olyan, aki nem fogad el kötöttségeket, ha a művészetről van szó. Vallja, hogy örökös megújulásban a művésznek csakis az alkotásra kell koncentrálnia.

Madarassy György Tamás nyíregyházi festőművész kiállítása augusztus 12-ig látható a Fövényverem utcai Erdélyi Házban.

szöveg és fotó Tóth Éva



2000. július 31., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület