Fénnyel telített, színözönből alkotott tér
Fénnyel telített, színözönből alkotott
tér
Madarassy György Tamás festőművész
kiállítása
az Erdélyi Házban
A nagybányai születésű Madarassy György Tamás szülővárosában a
hagyományteremtő festői iskolával már ifjúkorában megismerkedett,
ennek ellenére mégsem vált a nagybányai festőiskola hagyományos
értelemben vett követőjévé. A kolozsvári akadémia elvégzése után -
Miklóssy Gábor volt a mestere - kialakítva erős karakterrel bíró
forma- és színvilágát, teljesen egyéni utat járt be.
Megnyitó az Erdélyi Házban, középen a művész
Az 1989 óta Nyíregyházán élő művész soproni Erdélyi Házban
kiállított alkotásai között tájképek, emberi alakok és bibliai témájú
képek láthatók.
Tájképei hatásukat tekintve a felszabadultság érzését keltik. A
művész fénnyel telített, színözönből megalkotott, nem áttetsző, ám
ennek ellenére mégis levegős teret fest. Madarassy képein a tér
kitágul, a táj fátyolfedte mélységeibe messze, mélyen belelát a
szemlélő. A matematikai pontossággal meghatározható mértani
perspektíva helyett a színekkel érzékelteti a végtelent.
A finoman egymásba-egymáshoz lényegülő - nyilván tudatosan
megkomponált - színfoltok a természeti táj fenségességét közvetítve
hatnak a szemlélő tudatalattijára.
Madarassy - nagybányai ihletésük ellenére többnyire mégis
képzeletbeli - tájképein hiányzik a horizont. A képfelületet kitöltő
színfoltok közvetítette hatalmas térben az egyéb tájképi elemek
között
elhelyezett apró, élénk színű ruhákban megfestett emberi figurák az
emberközpontúságon túl, a teremtett világ monumentalitására, az ember
által fizikailag nem mindig érzékelhető dimenziókra utalnak.
Megfogalmazásai a tapasztalt valóság és a belső, gyakran
megérzésektől vezérelt világ határán mozognak, amelyekben a részletek
helyett a hangsúly mindig az élményen, a hangulaton van.
Madarassy György Tamás groteszk emberábrázolásai az
elszemélytelenedett emberi kapcsolatok korában mindnyájunk által
megélt tapasztalatokra épülnek. Figurális alkotásaiban az alakok akár
egyenként, akár csoportosan jelennek meg, végtelenül magányosak. A
képek meleg-barna színű és díszletet nélkülöző háttere a néző
figyelmét teljesen a figura meditatív, némely esetben pedig
hangsúlyosan expresszív kifejezésére terelik.
Mintegy reflektorfénybe kerül a legtöbb esetben szimbolikus
tárggyal együtt ábrázolt alak. A rendkívüli kifejező erővel bíró
alakok, szem-, sokszor arc nélküli, teljesen befelé forduló
személyek,
akikkel ilyen formán lehetetlen bármilyen kontaktust teremteni. A
társnélküliség, az elidegenedés egyéni és társadalmi gyötrelme
mellett, sokkal esendőbbé és kiszolgáltatottabbá teszi az alkotással
járó belső vívódás egyéni megélésének kikerülhetetlen, meditációs
folyamata azt, aki alkotásra hivatott.
A Madarassy-kiállításon bemutatott művek harmadik témakörébe
bibliai inspirációjú alkotások tartoznak. A bethlehemi éjszaka és a
Golgota, a világ történelmét meghatározó megváltói születés és a
kereszthalál a mindennapok harcaira, drámáira, sorskérdéseire
kínálnak
választ.
Madarassy totális művész, olyan, aki nem fogad el kötöttségeket,
ha
a művészetről van szó. Vallja, hogy örökös megújulásban a művésznek
csakis az alkotásra kell koncentrálnia.
Madarassy György Tamás nyíregyházi festőművész kiállítása
augusztus
12-ig látható a Fövényverem utcai Erdélyi Házban.
szöveg és fotó Tóth Éva
2000. július 31., hétfő 00:00
|