Pontos volt, mint a halál.
Pontos volt, mint a
halál.
Székhelyi József:
Doxák
Apám Doxáját minden este felhúzom.
Barátom filmjében "főszereplő" egy Doxa, a főhős apjáé. Idős
művészbarátom ma is viseli édesapja óráját. E három kalandos
természetű eszköz egyszer randevúzott - Jeruzsálemben.
Kezdjük az elején. Apu 1960-ban Ausztriában járt, és számos
egyéb csoda mellett két órát is hozott. Egyet nekem csempészett (egy
szép és lapos aranyórát, amelyet majd a diplomámra szánt..., hogy
milyenre, nem is tudom, hiszen reményem sem volt, hogy valaha is
doktor leszek, a főiskola is fényévekre volt tőlem, miképp az aranyóra
viselése is - de azért nagyon köszöntem), amelyet valahol a bal heréje
magasságából fejtett le a fanszőrzetéből. Jobb heréje tövében egy
másik is volt, a Doxa. Ezt magának szánta, hogy majd a
diplomaosztásomkor felveszi.
Megcsodáltuk mind a kettőt kellő áhítattal. Nekem,
húszkörülinek, persze titkon a Doxa tetszett. Ezüstös volt, nagyon
modern, lapos, elegáns, finom, és elképesztően Doxa.
Aztán mindkét óra bekerült apu kincsesláda jellegű íróasztalának
jobb alsó fiókjába. Majdnem tíz évig ott álldogált, és apu, betartva
az ígéretét, az aranyórát tényleg felcsatolta rám a
diplomaosztásomkor, és felvette a Doxát is. Elpimaszodva mondtam:
cseréljünk. Valódi okát (az aranyiszonyt) nem mertem bevallani, inkább
szerelmi vallomás szintű tirádába kezdtem a Doxáról. Apu valami
olyasmit mondott: "ha majd meghalok, a tiéd lehet." Bankett volt, és
röhögtünk. Hol van az még?... Visszacsusszant a fiókba, apu még az
esküvőmön egyszer felvette, és soha többé. Röviddel később enyém lett
a Doxa...
Zavartan viselkedtem, lelkiismeret furdalásom volt, de
szerettem. Aztán a Madáchban, idősebb színészkollégám behozott egy új
és digitális csodát. Sóváran nézegettem, míg ő szentségelt, hogy
nyomogatja, bizgeti, de nem látja rajta jól, hány óra van, és
egyáltalán nem bírja elviselni. Elpimaszodtam újfent. Cseréljünk! -
Egy szemvillanás alatt megtörtént. Életem legpocsékabb alkuját
kötöttem.Másodpercnyi kéjérzet után valami elképesztő és hosszantartó
zsigeri fájdalom. Lelkiismeret furdalás és szégyenérzet.
Visszacserélni röstelltem, és titkon abban bíztam, hogy valami
csoda folytán ismét egymásra találunk.
Székhelyi József Raymund Fritz Simons: EDMUND KEAN c.
emlékezetes darabjának címszerepében, melyet a Soproni Petőfi Színház
1993. november 27-én mutatott be Mészáros Károly rendezésében
Fotó: Pluzsik Tamás
Elszerződtem a Madáchtól, két-három évig is bírtam, majd
visszaszerződtem. Jó nevű idős kollégámon már másik óra volt. Úgy
szőrmentén érdeklődtem a Doxa iránt. "Ja, odaadtam a menyemnek, itt
fodrászlány, kérdezd meg tőle." Nem mertem. Nemsokára parókás szerepet
kaptam. Előadás előtt a fodrásztárban vártam a soromra és szőrzetemre.
Az a bizonyos fodrászlány pakolta rám, kedvesen és gyöngéden, miközben
szórakozottan nézegette azt az órát, amelyet egy jancsiszögre lógatva
a tükrön tartott, mint mondta, azért, mert hajszálpontos, és neki
huszonötre X. művésznő öltözőjében kell lennie. A szőrös darab sokszor
ment, és én valahányszor ott tébláboltam, megkörnyékeztem a lányt,
adja el nekem az órát. Nevetett rajtam, ez egy régi vacak, különben is
az apósától származik, még sértődés lenne a dologból. Múlt az idő, a
Doxa híven szolgált a fodrászatban míg egyszer csak erőt vettem
magamon, és bevallottam az óra hiteles származási történetét. A lány
csak mosolygott, és azt mondta: "majd ha meghalok... a tiéd lehet".
Kicsit zavartan röhögtünk a masztixszagban, megborzolta a fejem - és
egy hét múlva ő lett az egyik áldozata annak a villamos
katasztrófának, amelyben hat-hét ember halt meg a Vajda Péter utcában.
(Állítólag néhányszor magához tért, de rettenetes tusa után kómába
került, és meghalt.)
Hetekkel a temetés után idős kollégám az öltözőmbe küldte
megözvegyült fiával a Doxát. A fiú csaknem szó nélkül tette le elém,
egyetlen viszontgesztusra sem hagyott időt. Időt, amelyet a Doxa most
is pontosan mutatott. Nem sietett, nem késett. Pontos volt, mint a
halál.
Másnap egy tündéri órásmester, a Rádióval szemben,
kitisztította, üvegét felpolírozta, és megállapította, hogy nagyon
finom, precíz és érzékeny szerkezet. Rátett egy finom fekete
bőrszíjat, és a karomra csatolta, mint egy apa. "Viselje egészséggel."
Ha ünneplőben vagyok, rajtam van mindig, egyébként az
éjjeliszekrényemen ketyeg, mert felhúzom minden este.
Így ketyegett rajtam akkor is, amikor idős művészbarátomat
Jeruzsálemben moziba csábítottam, a Sose halunk meg díszvetítésére.
Én már többször is láttam, de szolidaritásból, a film és Koltai
Robi iránti szeretetemből -Kaján Tibort is rávettem, hogy a zsúfolt
napi program ellenére - tartson velem a moziba.
A filmnek szép sikere volt ott is. Ölelgettük Robit. Kaján
ölelgető kezén megcsillant egy Doxa. Mesélte, hogy édesapját, mielőtt
elvitték volna örökre, még átölelhette, és apja rábízta mint egy
talizmánt - a Doxát. Egyeztettünk, mindkét Doxán éjfél volt. A filmes
Doxa, a háborús Doxa és a kalandos, megtért Doxa, az apák és fiak
Doxái, elketyegték Jeruzsálemben is a história huszadik századi
meséjét. Megtért bűnösként álltam a kilencvenkilenc igaz mellett
Jeruzsálemben. Most, közeledvén a karácsony, megfogadom, Marcinak adom
a diplomájára. Van addig még idő. Ketyeghet addig nekem is, lehetek én
is ünneplőben, hordhatom is. Éjjeledik, felhúzom, mint minden este,
lefekvéskor.
Marcinak persze nagyon tetszik a Seikóm. Danit vonzza a Doxa.
Majd cserélhetnek - tárgyidőszakban. És most felhúzom a Doxát.
1999. február 03., szerda 00:00
|