Széna-tér nyílt Sopronban
Széna-tér nyílt
Sopronban
Szénási Ferenc
karikatúra
kiállítása a Plaza
Galériában
Bozsvári István, Fertőszéplak polgármestere
nyitotta
meg, majd szórta szénával tele - tényleg ! -
Sopron
legújabb terét: a Széna-teret. A formára - ám
semmi
egyébre nem - szabályos téren ez alkalommal a
névadó is
fellelhető volt. Ő éppen arra járt, merthogy
ott akadt
dolga: az ő karikatúra kiállítása nyílt meg
ott.
S míg a médiában elmélkedő hozzáértők - és
mindazok,
akik annak vélik magukat - pro és kontra érvei
között
kapkodnánk a fejünket, ama kérdés
tekintetében, hogy
van-e különbség képzőművészeti és
publicisztikai
karikatúra között, más szóval a szatirikus
rajz,
groteszk ábrázolás tekinthető-e karikatúrának,
és
fordítva, a sajtókarikatúra besorolható-e
valamiképp
esztétikai kategóriák rendszerébe, szóval,
addig, inkább
ballagjunk ki a Széna-térre és szerezzünk
sokkal
konkrétabb tapasztalatokat.
Szénási Ferenc karikatúráit szemlélve
rögtön
megállapítható, hogy az esztétikai
értékhordozás
kérdését nem a karikatúra különböző műfajai
szerint kell
firtatni. Van tehetséges, fejlett
humorérzékkel
rendelkező, technikailag folyamatosan a
tökéletesség
felé törekvő alkotó és van - ebben a műfajban
ugyanúgy,
mint az összes többiben - dilettáns,
tehetségtelen,
kontár viccábrázoló.
"Széna" portréi napjaink közismert hazai és
külföldi
személyiségeit, színészeket, politikusokat
vonultatnak
fel. A karakterjegyek kiemelése a hasonlóság
és a
felismerhetőség mellett a közélet szereplőit
életre
keltik. Jellemábrázolás. Legalább is úgy első
látásra,
és persze, amennyiben hagyományos portrék
lennének. A
portrékból a személyiség is kitekint. Milyen
személyiség? - kérdezem, hiszen ezek itt mind
"imidzs"-dzsel rendelkeznek. Vagyis mindenki
ismeri
őket, nyilván olyannak, amilyennek ismernünk
kell. Néhol
a nyomatékosság kedvéért egy-két szimbólum is
megjelenik, csak úgy, a miheztartás végett.
Külön műfajt alkotnak a sajtókarikatúrákat
képviselő
alkotások az egyetemesen érthető képnyelv, és
buborékokban elhelyezett szavak, vagy tömör
aláírások
közé kifeszített emberi kisebb-nagyobb,
megbocsátható -
hülyeségeink.
A téren tovább téblábolva elméletibb,
egyben
expresszívebb képnyelv- használattal társuló
megfogalmazásokba is belebotlunk.
Szakelméletek tükrében tovább lehetne még
elmélkedni
a karikatúra értelmezéséről, ám ezen a
kiállításon a
karikatúra egy lényegi vonására jöttem rá:
nevezetesen,
hogy ez a műfaj a képtári sznobizmus
leghatásosabb
ellenszere. Mert a látogató, amint belép a
tárlatra,
fontoskodó, mindenhez értő (és műértő)
tekintet helyett
elmosolyodik, vagy -vigyorodik, humorérzéktől
függően.
És körülbelül ezzel az arckifejezéssel sétálja
végig a
tárlatot. Figyeljék csak meg!
szöveg és
fotó Tóth
Éva
2000. március 17., péntek 00:00
|