CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Széna-tér nyílt Sopronban

Széna-tér nyílt Sopronban
Szénási Ferenc karikatúra kiállítása a Plaza Galériában

Bozsvári István, Fertőszéplak polgármestere nyitotta meg, majd szórta szénával tele - tényleg ! - Sopron legújabb terét: a Széna-teret. A formára - ám semmi egyébre nem - szabályos téren ez alkalommal a névadó is fellelhető volt. Ő éppen arra járt, merthogy ott akadt dolga: az ő karikatúra kiállítása nyílt meg ott.

S míg a médiában elmélkedő hozzáértők - és mindazok, akik annak vélik magukat - pro és kontra érvei között kapkodnánk a fejünket, ama kérdés tekintetében, hogy van-e különbség képzőművészeti és publicisztikai karikatúra között, más szóval a szatirikus rajz, groteszk ábrázolás tekinthető-e karikatúrának, és fordítva, a sajtókarikatúra besorolható-e valamiképp esztétikai kategóriák rendszerébe, szóval, addig, inkább ballagjunk ki a Széna-térre és szerezzünk sokkal konkrétabb tapasztalatokat.

Szénási Ferenc karikatúráit szemlélve rögtön megállapítható, hogy az esztétikai értékhordozás kérdését nem a karikatúra különböző műfajai szerint kell firtatni. Van tehetséges, fejlett humorérzékkel rendelkező, technikailag folyamatosan a tökéletesség felé törekvő alkotó és van - ebben a műfajban ugyanúgy, mint az összes többiben - dilettáns, tehetségtelen, kontár viccábrázoló.

"Széna" portréi napjaink közismert hazai és külföldi személyiségeit, színészeket, politikusokat vonultatnak fel. A karakterjegyek kiemelése a hasonlóság és a felismerhetőség mellett a közélet szereplőit életre keltik. Jellemábrázolás. Legalább is úgy első látásra, és persze, amennyiben hagyományos portrék lennének. A portrékból a személyiség is kitekint. Milyen személyiség? - kérdezem, hiszen ezek itt mind "imidzs"-dzsel rendelkeznek. Vagyis mindenki ismeri őket, nyilván olyannak, amilyennek ismernünk kell. Néhol a nyomatékosság kedvéért egy-két szimbólum is megjelenik, csak úgy, a miheztartás végett.

Külön műfajt alkotnak a sajtókarikatúrákat képviselő alkotások az egyetemesen érthető képnyelv, és buborékokban elhelyezett szavak, vagy tömör aláírások közé kifeszített emberi kisebb-nagyobb, megbocsátható - hülyeségeink.

A téren tovább téblábolva elméletibb, egyben expresszívebb képnyelv- használattal társuló megfogalmazásokba is belebotlunk.

Szakelméletek tükrében tovább lehetne még elmélkedni a karikatúra értelmezéséről, ám ezen a kiállításon a karikatúra egy lényegi vonására jöttem rá: nevezetesen, hogy ez a műfaj a képtári sznobizmus leghatásosabb ellenszere. Mert a látogató, amint belép a tárlatra, fontoskodó, mindenhez értő (és műértő) tekintet helyett elmosolyodik, vagy -vigyorodik, humorérzéktől függően. És körülbelül ezzel az arckifejezéssel sétálja végig a tárlatot.
Figyeljék csak meg!

szöveg és fotó Tóth Éva



2000. március 17., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület