CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

Olvasva és hallgatva...

Olvasva és hallgatva....

Az 1999/2000 évad első premierje

Zenei melléklettel

Kander - Ebb- Fosse:
Chicago
revümusical

Fordította: Prekop Gabriella
Versek: G. Dénes György
Szereplők:


Roxie Hart - Keresztes Ildikó Velma Kelly - Borbás Gabi
Billy Flyn - Szakács Tibor Amos Hart - Győri Péter
Mama Morton - Rátonyi Hajni Konferanszié - Zalai Tamás
Mary Sunshine - Szatmári György Liz - Törtei Tünde
Annie - Urbán Andrea  Florica - Szabó Anikó
Mona - Fekete Marianna Fred Casely - Posta Lajos
Fogarty Őrmester - Urmai Gábor Aaron - Varga Szabolcs
Harry - Cmarits Gábor Pokolravaló Kitty - Szakály Edina
Riporternő - Kutasi Heléna

Közreműködik: Kropf Táncegyüttes
Karmester: Blum József, Csermely Zsuzsa
Koreográfus: Michael Kropf
Díszlet: Peter Umbach
Jelmez: Halasi M. Zsuzsa
Rendezőasszisztens: Szabó Anikó
Rendező: Mikó István


Két alapvető megállapítás kívánkozik a beszámoló elejére. Az első az, hogy nagyszerű előadást láthat a "Chicago" soproni közönsége: a második pedig, hogy ezt a művet csak nézni-hallgatni szabad, elolvasni - legalábbis laikusnak, nem. Annyira "társadalomkritikai" (Amerika-bíráló) ez a darab, amennyire a magyar pol-beat vietnámi tiltakozásai voltak anno...
Mi az, ami mégis elvarázsol, a székhez köt, magával ragad a darab előadásakor?
A zene és a szereplők alakítása, a geg-parádé. Az az ordenáré világ - leöntve egy flitteres (mégis operettes?) mázzal -, amely lehet, hogy mindenütt ott van, de néhányan kimardunk - szerencsésen - belőle. Mint a mese, amely igaz nem is lehet, de kívánjuk, hogy igaz legyen, mert másképp mi nem vagyunk bele valók, mi vagyunk, akik éppen nem értjük. Pedig annyira szájba-rágósan megmagyarázzák, hogy már csak kiköpni lehet, mint az előrágott bébi-papit.



A darabról ne többet, mert ezen a darabon nem gondolkodni kell. A nézőnek egyetlen választása, hogy hátradőljön a kényelmes székben és hallgassa a zenét, hallgassa a dalokat, élvezze a színészi alakításokat. Örömmel jelenthetem, hogy Mikó István és a Soproni Petőfi Színház színészgárdája jóvoltából mindezekre alkalom nyílik.


Keresztes Ildikó és Borbás Gabi nagyszerű főszereplői a darabnak, jól énekelnek és táncolnak: hiteles a versengés is közöttük, temperamentumos előadásmódjuk az előadás motorja.



Szakács Tibor testhezálló szerepet kapott és ebben remekel is. Színészi alakítása is meggyőző, de mozgásával, a szerep részletes, "lépésig menő" kimunkálásával kiváló alakítója a sztár-ügyvédnek.



Győri Péter az, aki a kisember, Amos Hart alakításával ugyancsak kitűnik társai közül. Szerepformálása a leginkább "klasszikus" a társulat tagjai közül: nem hiányzik belőle a komikum, de bármilyen drámai darabban megállná a helyét. A kisemberrel magát egynek gondoló nézőnek nagyon szimpatikus előjátszója - vajon hányan azonosulnak vele a nézőtérről?



Rátonyi Hajnal "mama" szerepe hálás alakításra ad lehetőséget: belépőjének megállíthatatlan, energikus, mindenkit elsöprő mozgása mintha kicsit lanyhulna a darab második felére.



A konferanszié-t (és sok mindenki mást, többek között az esküdtek mindegyikét külön-külön is) alakító Zalai Tamás jó szöveggel és lépéskombinációkkal, kedvesen és komikusan, a pantomim és a kabarék jó hagyományát felevenítő módon vezeti a nézőt végig a cselekményen.



A darab egyik igazi szenzációja a nőimitátorként Mary Sunshine-t alakító Szatmári György. Túlzó, karikírozó hanglejtése, mozgása sok médiasztár jellemzője, sajnos ma már nemcsak a tengerentúli berkekben...
Ugyanilyen lehetőségeket kínál a Mikó István által színre állított Chicago Sopronban a darab összes szereplőjének, a bezárt lányokat alakító hölgyeknek, akik hiba nélkül viszik végig a darab lendületét, Posta Lajos ugyancsak többszörös szereposztásban kitűnően karikíroz, de mindenkinek akad egy vagy több olyan lehetősége, ahol a helyzet vagy jellemkomikum eszközeivel mosolyra fakaszthatja a nézőt.

A díszlet - ahogyan már korábban is megszokhattuk - változtatható, variálható, lehetőség szerint egyszerű. Funkcionális és ez most szó szerint értendő: egy-egy vitatható, a "szinthez" nem illő megoldás (kép a hálószoba falán) kivételével jól sikerült. Különösen jó megoldás az u.n. szex-tett részben a hölgyek vonulása és a fém-díszlet ridegségének egysége. Mindenképpen hatásfokozó.
A jelmez az operett-musical kettősségéhez alkalmazkodva első látásra túlzó, de a harsány környezet hamar elveszi az élét, jól belesimul az előadás egészébe. Jelzés értékű megoldásai, primitív, bábu-parókái, szándékosan osztott, kettős tervezése inkább a két világ, semmint az álom és valóság kettősségének megértetését szolgálják.



A világítás megoldásai jól vezetik a néző szemét (egyben e színészeket is), hogy semmi lényeges mozzanatról le ne maradjon.
A tánc lehetővé teszi a színészek számára, hogy a nem túl nehéz lépéskombinációk mellett mégis "táncos", jól "megkoreografált" és ezzel újabb eszközt nyerő legyen az előadás.

Ennyi dicséret után talán már nincs is mit kritizálni. Ha halkan talán megemlíthető, hogy a hangszeres-zenekari kíséret hangereje sokszor elnyomta a prózai, sőt énekes-szöveges részeket, akkor a szöveg minősége ismeretében ez nem is olyan óriási baj és semmiképpen nem az előadók rovására említem.


Nem könnyű a sok geg között komolyan venni a darab "eszmei mondanivalóját": minden kíváló és helyben hatásos szituáció ellenére remélem, hogy legalább a néző nem veszi túlságosan komolyan, ami odabenn 3 óra alatt lezajlott. Mert a darab könnyű és elszáll: néhány szín, néhány dallam marad meg belőle, és az a jó érzés, hogy az előadás, az első premier ilyen jól sikerült. Hasonló színreviteleket kívánok mindannyiunknak erre az évadra!

Szöveg és foto Pluzsik Tamás kamerájával - DI -



1999. szeptember 24., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület