CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 6., hétfő, Ivett, Frida napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

Zárt térben más?

Zárt térben más?

Murray Schisgal:
NEW YORK, NEW YORK
két történet


Fordította: Ungvári Tamás

Margaret - Edie Bencze Ilona Jászai-díjas
Leon - Gus Haumann Péter Kossuth-díjas

Jelmez: Bencze Ilona

Rendező: Haumann Páter
Két történet két-két magányos ember találkozásáról. Házasságban és azon kívül, csodálatos színészek előadásában. Fordítóból a korra, korból-fordítóból az ízlésre következtethetünk és ez fontos, mert elhelyezzük valamilyen módon egy ízléssoron alaptermészetünk palettáján, és látjuk, lelógnak-e róla a festékpacnik, amivel a teljes képet a művészegyüttes elénk akarja tárni? Esetleg megváltozott volna az ízlésvilág? A lázadó, szociálliberális, sőt szocialista-liberális mintakollekció irányt váltott volna? Esetleg most vált volna aktuálissá a New York-i minta? Utolértük volna a sziklaalapra épült szörnyeteg-paloták szintjét? Nem, valamilyen egyéb (régebbről ismert) praktikával vált elérhetővé csak az előadás ismétlése: magam többszörös átverésnek mondanám, melynek szenvedő alanyai a színészek és a közönség.


A darabot a Soproni Ünnepi Hetek programjában már bemutatták, mérsékelt sikerrel, írtunk róla a Cyberpress oldalain is. Én magam voltam annyira felszínes, hogy nem vettem észre, hogy a sorozat megismétlődik a bérletben (egy másik előadással együtt), és azon aggódtam,vajon ki követi a kiváló előadókat. Saját maguk, csak egy zárt kis-, kamaraszínházi térben.
Talán elég ez a két kérdéscsoportot indukáló gondolatmenet ahhoz, hogy tudjuk, nem kérdések nékül, nem Thália papjaihoz, hanem két emberhez látogattunk el ma este, egy rendszer képviseletében.


A két darab nem jó, mert túl távoliak és egyben túl közeliek a találkozások. Rossz darabok ezek, és aki választotta - mind fordítás, mind eljátszás szempontjából - rosszul választott. Szimpla vígjátékok, melyeket rossz elképzelni gyengébb színészekkel. Tulajdoképpen élvezhetetlen lenne bármilyen más párbeszédben. A darabokat - ki kell mondani - csak a színészek rettenetes munkája menti meg a bukástól. A többszörös befektetés hozza csak meg a szimpla hatást. Elképzelhetetlen munka, ami a mozdulatok, fintorok, szituációteremtési eszközök alkalmazásában rejlik. Így jönnek elő - ki tudja miért - a tapsok, melyeket a belefektetett munka vált ki.


Bencze Ilonát méltán soroljuk korunk nagy magyar színésznői közé. Mint kívülálló, gondolom, a csodálatos mimikával megáldott Haumann Péter partnerének lenni még nagyobb "befektetést" tesz szükségessé. Sőt ezt - játék a játékban - vállalja. Haumann Péter fizikailag is óriási terhet visel vállán: a háromszorosát járja be a szükséges útnak, négyszeresét végzi az artikulált mozgásnak, hogy tapsoló közönség elé állhassanak mindketten a darab végén.


Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a darab a maga képtelen módján éppenhogy realista, akkor még ki sem számítható a közönség reakciója. Régimódi ez a darab és túl naiv, hogy bárkiben is komoly érzést válthasson ki a legszimplább komikumon kívül. A befejező szöveg pedig egyenesen nevetséges. Rosszabb, mint a szoc. reál. (szerencsére a két szereplő nem volt rest visszajönni közönségközelbe, hogy ezt is elviselhetővé tegye)!


Minden reményem egy újabb találkozás a két főszereplővel, de egy tisztességesen megírt darabban, ahol az ő munkájuk is látványosabban "térül meg".

Fotó (Pluzsik Tamás kamerájával) és szöveg
- DI -



2000. szeptember 29., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület