CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 6., hétfő, Ivett, Frida napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

Szuverén játék az érzelmekkel

Szuverén játék az érzelmekkel

J. Cocteau:
Szent Szörnyetegek

Fordította: Heltai Jenő


Esther Borbás Gabi
Lulu Hacser Józsa
Liane Pikali Gerda fh.
Charlotte Pasqualetti Ilona
Florent Székhelyi József
Szpíker Kernács Péter

Díszlet: Valló Péter
Jelmez: Tordai Hajnal
A rendező munkatársa: Kernács Péter

Rendező: Valló Péter

A századfodulók embere (most "első kézből" ismerjük a történetet) - kötelezve érezve magát arra, hogy megmutassa, a múlt után most már csakis rajta múló más jelen és jövő következik - mindig valamiféle kényszerben élt. A tizenkilencedik-huszadik század fordulója mintha kissé "elhúzódott" volna. Az újrafogalmazás, a bizonyítás "húsbavágó" kényszere végigkísérte a teljes következő száz évet és két világégés is kevés volt ahhoz, hogy a tűzzel való játéktól a benne élők többségét eltérítse. J. Cocteau próbálkozásai is erre a századfordulóra, mint forrásra, és jól meghatározható körülményekre vezethetők vissza. A mindenen - az érzelmeken is - uralkodni akaró, de arra képtelen ember dokumentarista bizonyítéka ez az éppen ellenkező szándékkal színpadi formába öntött öntörvényű, szuverén játék az alapvető érzelmekkel. Annak a hamis biztonságnak cifra látszata, mellyel a kor embere, sok más mellett, ezt a kérdést is kezelte - kezeli ma is. Ez a nem veszélytelen játék a "Szent Szörnyetegek" cselekménye.


Dicsérni sem könnyű...
Jelen sorok írója szerint, az előző előadások egyéni teljesítményeit nem sorolva, a Szent Szörnyetegekben ebben az évadban a legjobb produkciót láthatja a soproni közönség. A miértre választ adni már jóval nehezebb, mint kijelenteni. Valószínű ugyanis, hogy minden előadásra érvényes, de erre a színrevitelre ugyancsak ráillik a megfogalmazás: minden ilyen vállalkozás egyben valami új, valami szokatlan, bármennyire is "nyersanyagban" ugyanazt tűzi a színlapra, mint előtte annyi más.


A színpadkép sem hagyományos a súgólyukig kihozott dobogóval, az egyszínű, fekete háttérrel, mely előtt sorban állnak a színházi reflektorok. Mintegy a színpad világát hozza a csaknem a nézőtérig hozott világítással a közönség soraiba a rendező, aki a díszlet tervezője egyben. Nem szeretem a szájbarágós szimbólum-magyarázatokat, de ez mindenképpen az "életbe hozott játék" fogalmával azonos. A fekete háttér könnyű és jó megoldást kínál a harmadik felvonás "havazásához". (Hogy a szerzők mennyire szeretik a havat!) Más kérdés, hogy ezzel a díszlettel és világítással az élfények jóval kontrasztosabbá teszik az arcvonásokat, előnyösebb a nem fényképezésre kikészített plasztikus, kevésbé karakteres arc a színpadon, nehezebb a szereplők "helyezkedése", a nagy kontraszt- és fényhatás nehézségeket támaszt a fotós számára .... semmi sem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. A nézőtérre hozott játék a második-harmadik felvonásban is folytatódik: a darab egészét tekintve nem zavaró.


A rendezői koncepció a konfliktus hitelesnek ható bemutatásán túl a coda-szerű harmadik rész (Valló Péter megfogalmazása) bemutatásával egy nem nézőellenes - értsd: kicsit vígjáték-szerű - befejezésre törekszik. A sok elfogadható (rágódós, önemésztő, drámai, kicsit tragikus színezetű, modern és annak látszó) lehetőségen belül ez jól megkomponált és hitelesnek tűnő változat. A darab úgy működik, mint egy pszichológiai teszt. Elolvasáskor az olvasó saját lelkivilágát vetíti bele, mintegy saját előadást hoz létre. A színházban, szakemberek között elég azonban egy apró, a szerző által nem "kivédett", tulajdonképpen kivédhetetlen lehetőség: a színreállítók észreveszik, és egy teljes értékű, de új változat kel életre a színpadon. Varázslatos világ, elismerés az ötletek gazdáinak.


A ruhatár szolid és - gondolom - anyagi lehetőségeiben erősen korlátozott. Az anyagok minőségétől eltekintve elfogadható egészében, jó és egységes színvilágú. A görögös ruha vagy jelmez masnival már kissé kevésbé autentikus, de ez csak csomó a kákán...


A szereplőgárda kiváló: a főszerepben Borbás Gabi egy pillanatig sem hagy kétséget afelől, hogy a valóságban legalább annyira jó színésznő, mint akiről szerepét alkották. Külön személyes érdeme a darab fő konfliktusának hiteles szellemi tolmácsolása: az érzelmekkel való merész, hazardírozó játék esztelen folyamatába belerántja a nézőt, hogy az vele együtt szenvedje végig a lehetséges megoldásokat.


Lulu szerepében Hacser Józsát csodálhatjuk meg, kidolgozott részletekkel, fantáziadús kellék-játékkal.Szerepformálása a humoros és emberi vonásokon túl mégis olyan, melyben azon legendás mindenes öltöztetőnőknek állít emléket, akik a színfalak mögötti látatlanságban is egész életüket a színháznak, adott esetben egy személy csodálatának, karrierjének, szeretetének szentelték. A megfizethetetlen és megfizetetlen napszámos, aki mindig ott és akkor van jelen, amikor a legnagyobb szükség van rá: munkája nem ér véget a színház kapujánál. Talán mindent így kellene csinálnunk!


Székhelyi József az a szereplője az előadásnak, aki látszólag a legeszköztelenebb módon, "csak" önmagát nyújtva mozog a színpadon. Természetes a hangja, a gesztusai, mégis a veszélyes korban levő vezető színészt láthatjuk, aki törvényszerűen botlik bele a lehetőségbe, hogy utána önmagához, belső valójához visszatérve, a darab végén - kívül-belül - "hazataláljon". A rendkívül érzékeny mimika, a mások dialógusának folyamatos kísérése, egy különlegesen érett mozgás- és jelzéskultúra teszi teljessé, annyira beszédessé, hitelessé és éretté ezt az alakítást.


Az első felvonás után tanácstalanul néztem körül: vajon mit is gondoljak Pikali Gerda fh. alakításáról. Annyira vegyes érzelmeket váltott ki belőlem ez a megfoghatatlan, kicsit arctalan megjelenés. El kellett telnie még két felvonásnak, hogy rájöjjek: szerepének lényegét éppen ezzel nyújtja, hogy annyira nehezen lehet megítélni, pillanatról pillanatra változik. Kaméleon-szerep az övé, melynek színeit mindig a jól megfogalmazható érdek alakulása keveri ki. Ez a sokarcúság nagyon jól "jön át" a színpadról, a fiatal színésznő lelkesedése és vehemens játéka jól fedi darabbeli szerepét.


Charlotte, Pasqualetti Ilona alakításában, a józan ész szószólója. Ő tolmácsolja hangosan a néző állandó közbevetéseit, praktikus véleményét, aki a maga módján - Cocteaunál - természetesen ugyancsak szörnyeteg, szintén emlékezetesen jól szerepel. Nagyon kedves, a színen belüli személyes "kontrapont" a harmadik felvonás elején "rádiós szereplése".


A rádiós szerepében egy meglehetősen felszínes fiatalembert formál Kernács Péter. A fiatalos irónia nyilván jogos, a karikírozás még az elfogadhatóság határán belül van. Végignézve azonban a Soproni Színház előadásait, igazán nem tudom, hogyan fogalmazzam meg azt a gondolatot, miszerint ezen szerepek birtokosai mintha a legkönnyebb megoldást választanák. Igazából pantomim, gegparádé és éneklő beszéd keverékét kapjuk minden alkalommal. Nem lehetne valamivel kevesebb külsőséggel, de tartalomban valamivel több, úgy általában is?


Mégegyszer mondom: nem biztos, hogy a darab az évad legjobb műve mint nyersanyag, de a színrevitel az 1999-2000-es év eddigi legjobb, legkiegyenlítettebb nagy-produkciója. Jó rendezői koncepció jó színészekkel találkozva valósult meg nagyon jó színvonalon a Petőfi Színház deszkáin. Kívánjunk még sok ilyent magunknak!

Fotó (Pluzsik Tamás kamerájával) és szöveg
- DI -



2000. március 18., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület