"... mer' ha Krisztus Rimszkij-jel találkozott
volna..."
Egy Sörgyári capriccio rövid
története.
Kopott és majdnem új bútorok, büszke –
azokat
a békebeli időket idéző, – és az
időtlenség
harmóniáját sugalló képek a falon,
rozsdásodó
öntöttvas kályha a fal mellett.
Ezek között az eklektikusan komponált
díszletek
között indul el az a valós időben három
óráig, a történetben ki tudja hány
év(tized)ig
tartó vesszőfutás, melyben a bútorokon
kívül
minden – élethelyzet és ember egyaránt –
megváltozik.
A színpadi történések
valószínüleg
– felfogástól, embertől függően –
sokféleképpen
magyarázhatók. Most álljon itt egy a sok
közül.
A négyszereplős darab cselekménye már
a
kezdetek kezdetén két szálon indul el.
Félhomály. Lassan egy idős hölgy alakja
körvonalazódik,
aki karosszékében ülve – kimondott gondolatain
keresztül
– teremti meg a cselekmény alaphangulatát...
A történet egyik fonalát ez az idős
hölgy,
a fiatal korára visszaemlékező, Maryska (Hacser
Józsa)
gombolyítja, aki régi, megkopott
kalapdobozából
húzza elő az emlékeket rejtő
tárgyakat:
régi fényképeket, csinos kalapot, hosszú
tincsekből
álló parókát... A tárgyak
"keserédes"
történeteket juttatnak eszébe, melyek három
szereplő
segítségével meg is elevenednek a
színpadon.
A színhely, a - már említett - szerény
szobácska. Itt, a történet másik
síkját
szimbolizáló térben – jó esetben – ketten
élnek:
a fiatal Maryska (Rácz Brigitta) és férje,
Francin
(Győri Péter), aki a helyi sörgyár
alkalmazásában
áll mint "írnok". Szóval, jó esetben
ketten
élnek. Azonban már a történet elején
megjelenik
egy kissé kétes alak. Ő, első
látásra
lehetne hajléktalan, munkanélküli, vagy valami
ehhez
hasonló, a társadalom perifériájára
sodródott egyén.
Ez az alak – tulajdonképpen a történet
mozgatója
– Pepin bácsi
(Mi[cimac]kó István), Francin bátyja, aki
gondoskodik
arról, hogy a fiatal párra még
véletlenül
se boruljon az unalom lenge fátyla.
Pepin, gyakorlatilag egy (önhibáján
kívül)
tanulatlan, de az életről annál többet
tudó
(?!) ezermester, akinek mindenről megvan a saját,
különbejáratú
véleménye. A darabban amolyan "adatbank"-ként
funkcionál:
a "világ" dolgait rajta keresztül ismerjük meg,
persze
kissé kicsavart, komikus formában. Pepin bácsi
büszkén
meséli saját és mások fantasztikus
kalandjait,
melyek a legkimondhatatlanabb nevű cseh
településeken
(falvakban vagy városokban? ...ki tudja?)
játszódnak
Ezek a történetek hol feloldják, hol pedig
még
jobban elmélyítik a szereplők közötti
determinált
viszonyt.
Francin eleve hidegrázást kap Pepintől;
Maryska
pedig egyaránt hallgat férjére és annak
bátyjára
is. Ő lesz az, aki – önkéntelenül, csak a
család
nyugalmát szem előtt tartva – hidat próbál
verni a két pólus, a racionalitás és az
irracionalitás
között. (A történet végén
kiderül,
nem is kevés sikerrel.)
A történetet gyakorlatilag Francin és Maryska,
Francin
és Pepin, Maryska és Pepin, valamint a család
és
a munkát jelentő sörgyár
kölcsönös
viszonya határozza meg. A cselekményt gyakran megbontja
az
idős Maryska eszmefuttatása, aki végig jelen van
a
színpadon, és kommentálja, vagy
továbbgördíti,
esetleg más irányba tereli a cselekményt, egy
másik
emlékkép közbevetésével.
A darabot, úgy két óra után (?) egy
hosszabb,
kb 10 perces szünet vágja ketté. Ennek az a
szerepe,
hogy átvezesse a nézőt az első rész
"múltbéli történéseiből" a
második
részbe, ahol a "jelent, vagy inkább a
közelmúltat"
élik át a történelmi
változásokon
átment, de alapvető jellemüket továbbra is
megtartó
szereplők.
Pepin ugyanolyan hóbortos, Francin merev, Maryska pedig
talán
egy kicsit oldottabb lesz mint volt korábban...
A történet vége hasonló miliőben
játszódik,
mint a cselekmény eleje.
A darabot az idős Maryska monológja zárja.
Befejezésképpen
összepakolja az emlékeket felidéző
tárgyakat,
és lassan ... elhagyja a színpadot. Maga után
hagy
egy csomó megválaszolatlan kérdést,
melynek
értelmezését már a nézőre
bízza.
Mikó István fantasztikus színészi
játéka
a darab folyamán a legkülönfélébb
területeken
érvényesül: a történetek
mesélése
közben énekel cseh "áriát", játssza a
sznobot, aki mindent jobban tud, képletesen felmászik a
sörgyár
kéményére – és onnan kémleli
és
neveti ki az összecsődült gyári
alkalmazottakat,
váltig állítja, hogy " be kell tömni minden
lyukat!"...ja,
és ami a legfontosabb! Folyamatosan cseh sört iszik, ahogy
az egy csehtől el is várható.
(Feltűnő, hogy Micimackó magyar hangja mennyi
sört
tud magáévá tenni... A szorgalmas
színházbajáró
már régebben is megcsodálhatta etéren
megnyilatkozó
tehetségét, pl. a Svejk vagyok? című –
szintén
– alapműnek tekinthető darabban.) A cselekmény
középpontjában
tehát mindvégig ő áll, a többi –
egyébként
szintén kiváló színészi
teljesítményt
nyújtó – szereplő "csupán a keze
alá
dolgozik".
A négy színész kíváló
alakítása,
a díszlet, a cselekmény és a
már-már
művészi képeket eredményező
világítás
fantasztikus összhangot teremt.
Akinek egy kicsit is felkeltette
érdeklődését
ez a rövid iromány, és szereti Hrabal
stílusát,
az feltétlenül nézze meg a darabot.