CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Közélet  

KELLERMAYER PROFESSZOR ELŐADÁSA A SOPRONI SZABADEGYETEMEN


1998. április 21-én a TIT Sopron és az Erkel Ferenc Általános Iskola Családvédő szabadegyetemének vendége volt dr. Kellermayer Miklós, a Pécsi Orvostudományi Egyetem tanára, aki előadásában a természetben és a társadalomban található rendből kiindulva beszélt nemzedékünk felelősségéről, s egy új kezdeményezésről az egésznapos családiasított iskolamodellről.
- Professzor úr kérem, beszélne arról a rendről, amely a világban található!
- Az ember legnagyobb felismerése a világ megfigyelése során az volt, hogy rend van benne, túl azon, amit ő meg tud alkotni. Einstein ezt a törvényi rendet a mikrokozmosztól a makrovilágig ugyanazon mutatók szerint tárta fel, s ezt a törvényt ésszerűnek és célszerűnek találta. Ennek az ésszerűségnek és célszerűségnek az eredetére az emberiség nem tud magyarázatot találni. Einstein ennél a pontnál látta a hit és a tudás találkozási pontját. Az ember alázatosan csak annyit tudjon kimondani, hogy ennél a pontnál nem tudunk tovább nyomozni. Az is felborítja a rendet, ha az ember a megismerhetőség határát próbálja átlépni, akár gondolattal, szóval, vagy cselekedettel. De az is nagyon nagy baj, ha a megismerhető határon belül nem az igazság és az igazságosság vezérli, hanem valami tekintélyelvűséget fogad el, itt nagy bajokat teszünk gyermekeinkkel: hipotéziseket tanítunk tényként. Az ember folyamatosan megszegi ezt a törvényt, s ez az oka annak, hogy az ember a XX. század végére emberi voltának, egyedi küldetésének, egyedi misztériumának lényegét tulajdonképpen nem éli meg. Ettől a perctől kezdve az emberiség képes lesz az élet ellen szavazni, kiírtani a fákat, tönkretenni a környezetet, tönkretenni a földet. Ezt pedig meg lehetne változtatni.
- Mi történik a világgal, ha továbbra is ebbe az irányba haladna az emberiség?
- Nagyon nagy baj van a kőolaj környékén, mert minden tudományos számítás szerint az ózonlyuk effektus mellett, a felmelegedés a széndioxid-hatás beláthatatlan károkat okoz. De ez még a kisebb baj. A nagyobb baj, hogy mi nem törődünk azzal, hogy az unokáink mit fognak csinálni. Itt legalábbis el kell ismernie az emberiségnek, hogy kényszerpályán mozog, életellenes, rászedett életet él.
- Milyen változásokra lenne szükség?
- Meg kell teremteni először a halál szavazati táborával szemben az élet szavazati táborát. Meg kell teremteni a többséget az élet mellett. Vissza kell mennünk a bölcsőhöz. Újra kell gondolni a gyermekektől kezdve a társadalmat, egy olyan nemzedéket kell felnevelnünk, amely már másként gondolkodik. Ennek érdekében a gyermeket minden ártó dologtól meg kell védenünk, hogy alkotó, igazi kiművelt emberfő legyen, aki magát a mindenséggel méri. S ez nem reménytelen, hanem rendkívüli módon reményteljes, s ehhez minden adott. Tudjuk, hogyan kell égetni a hidrogént, tudunk biztonságos atomreaktort építeni, akkor ezt is meg tudjuk csinálni, csak a legfőbb értéknek az embert kellene tekintenünk.
- A professzor úr beszélt előadásában egy új kezdeményezésről az egésznapos családiasított iskolamodellről, miben rejlik ennek lényege?
- Ki kell mondani, hogy iskola csak ott lehet, ahol nagy füves pálya áll rendelkezésre, s 20-30 fa veszi körül. Ki kell vinni a gyermeket a bűzös városból, mert a gyermek a legnagyobb érték, itt nincs apelláta. 5 éven belül az összes gyereket ki lehetne vinni ilyen iskolába. Magyarországon is be kell vezetni az iskolabuszrendszert. Mennyibe kerül? Bagatell ahhoz képest, amit ezzel nyerünk.
- Kik tanítanának ebben az iskolában?
- Pozitív cselekvéssel kell a gyermekek ébrentöltött óráit betölteni. A konkrét tananyagon kívül nagyszülő korú, az iskolaszék által kiválasztott személyek is bakapcsolódhatnának a munkába. Ők tartanák a mindennapos sportedzéseket, ők tanítanák meg gyerekeket a zenére, a művészetekre, s az erkölcsi nevelést is ők végeznék. Így láttam ezt Amerikában is, s ott jól működik. Az életkornak megfelelő szintű nevelésre van szükség.

A szabadegyetem befejező előadására április 28-án 17 órakor kerül sor az Erkel Ferenc Általános Iskolában. Előadója dr. Tőkéczki László, az ELTE művelődéstörténeti tanszék tanára lesz. Témája: a nemzetpolitika és művelődés lesz.
Merényi Zoltán



1998. április 24., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület