CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 4., szombat, Mónika, Flórián napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Borváros  

Dr. Kállay Miklós egyetemi tanár

Dr. Kállay Miklós egyetemi tanár
A borfogyasztás alakulása, ösztönzésének módszerei

A világ bortermelésében túltermelés tapasztalható, ami annak tudható be, hogy az utóbbi évtizedekben a borfogyasztás világszerte csökkent. A fogyasztás csökkenésének okait kereshetjük az életmód változásában, különösen azokban az országokban, amelyek meghatározó borfogyasztással és kultúrával rendelkeznek, így például Olasz- és Franciaország. Betudható a motorizációnak, és bizonyos olyan tiltó rendelkezéseknek, amelyek a bort sok esetben az alkoholos italok körébe sorolják, és nem fontolják meg azt a tényt, hogy a bor ennél sokkal többet jelent. A divatváltozásnak is betudható a csökkenés, gondolván arra, a fiatalok nem biztos, hogy a bor felé fordulnak, és helyette a Coca-Cola kultúrát, vagy a nemesebb égetett szeszesitalok, vagy az azokból készült ún. kevert italok fogyasztását részesítik előnyben. Magyarországon is tapasztalható volt az elmúlt 20 évben a borfogyasztás csökkenése. A 80-as évek végén 20-22 liter volt az átlagfogyasztás, de szerencsére az évtized végére ez mintegy 30 liter/fő értékben stabilizálódott. Ha megfontoljuk Magyarország évi kb. 4 millió hektoliteres termelését és a kb. egy millió hektoliter exportra szánt mennyiséget, akkor a belső fogyasztás ennek a különbségével lefedett. Ami a borfogyasztás struktúrájának változását illeti, meg kell feltétlenül említenünk azt a tényt, hogy ha kevesebbet is fogyasztunk a borból, mindenképpen minőségi fogyasztásnak lehetünk tanúi, tehát a magyar és európai statisztikai átlag kevesebbet, de jobbat fogyaszt.
A tendencia a vörösborok fogyasztása felé tolódott el a fehérborokkal szemben. Megfigyelhető még a szénsavtartalmú italok (habzó borok, pezsgők) emelkedése az egyébként csökkenő borfogyasztáson belül. A vörösborfogyasztás elterjedése a magyar piacra is jellemző. Ennek sok oka van, a divat mellett a számos pozitív élettani hatást kiváltó vegyületek miatt, amelyek a vörösborban megtalálhatók.
A bor bizalmi termék, és mind a kulturális utalások, mind az egészségügyi megfontolások a borfogyasztás emelkedését eredményezheti. A bizalmi termék jellegből adódóan, ha az emberek tudják, hogy az egészségükre hasznos italt fogyasztanak, azon túl, hogy a bor élvezeti cikk, akkor ez jelentős marketingeszköz lehet a borfogyasztás népszerűsítésében, végül a piaci pozíciók megerősítésében.
A borok esetében orvosok általi megállapítások szerint is számos olyan vegyület csoport található, amelyek élettanilag pozitív hatásúak, és még magának az alkoholnak is, amelyet pedig gyakorlatilag a bor egyedüli káros vegyületének nevezhetünk. Az ún. polifenol típusú vegyületek a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen, míg a nitrogén tartalmú vegyületcsaládba tartozó biogén aminok közül például a szerotonin a feszültség- és stresszoldó, depresszióellenes hatásáról közismert. Mindezek a vegyületek a borban megtalálhatók. A technológiából eredően a vörösborokban nagyobb koncentrációban, mint a fehérben, de ott is megtalálhatók.
Összegzésképpen elmondható, hogy a bor ugyan alkoholtartalmú termék, de nevezzük inkább erjesztett terméknek, amelynek a fogyasztása inkább pozitív hatásokat tükröz, mint negatívakat.
Végezetül hadd emeljem ki az Európai Unió állásfoglalását a szőlő- és borágazatról, amely szerint amellett, hogy az ágazat munkahelyteremtő, a szőlőtermesztés még a táj formálásához is hozzájárul, valamint az életszínvonal alakulását jelzi a borfogyasztás mennyiségi és minőségi összetétele. Tehát miután az EU-ban mindig is a „boldog lét” a megfogalmazás, mint elérendő cél, ehhez a borfogyasztás alakulása mindenkor megfelelő jelzőszámot biztosít.

Dr. Kállay Miklós egyetemi tanár
Szent István Egyetem, Élelmiszertudományi Kar
Borászati Tanszék



2000. oktĂłber 28., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület