CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  



Globalizáció - és az ellene lázadók... - és mi a helyzet Magyarországgal?


Szombathely, Berzsenyi Dániel Főiskola, Társadalomtudományok és Európai Tanulmányok Intézete. Decemberben az "elő-megnyitója" volt ez intézménynek. Az igazi, ünnepélyes "nagy-megnyitó" a második tanítási félév elején, a közeledő februárban lesz.

Az első előadó - akkor, decemberben - Hankiss Elemér, a szociológia professzora volt. Az ötéves egyetemi szakon, illetve a kétéves továbbképzésben résztvevő hallgatók majdan tőle, valamint más neves professzoroktól - Egon Matzner, Schöpflin György - tanulhatnak.

Íme, mit mond Hankiss Elemér a globalizációról!

"A világ újravarázsolódása folyik. Max Weber elvarázstalanodásról beszélt nyolcvan éve. Arról, hogy minden racionalizálódik - a mágiák, érzelmek, szimbólumok eltűnnek. De! Elindult - már a múlt század közepén - az újravarázsolódás. (Reklám, nagy bevásárlóközpontok stb.) Mára a képvilág elöntött minket. Az anyagi világ "zsugorodik", egyre fontosabb a hozzá kapcsolódó virtuális szféra. Hoztuk magunkkal a régi szimbólumokat, de ezek új kontextusba kerülnek ma. Az élmény ma a legfontosabb árucikk."

Ez utóbbit a reklámokból vezeti le! Felhívja a figyelmet a színes lapokban, vagy a televízióban megjelenő reklámokra. A táj a hangsúlyos, nem a valahol piciben feltűnő árucikk, például egy autó. A reklám azt sugallja: ha EZT az autót veszed, tiéd lehet az élmény, amit az ezen a szép tájon való autózás nyújt neked.
A sörreklámoknál hasonló a helyzet: gyönyörű argentin táj, a sört hozó teherautó egészen kicsiben jelenik meg - az élmény a lényeg tehát. Ha iszod EZT a sört, ezt az élményt kapod.

Ezek a reklámok világszerte futnak, világszerte láthatók - például ez IS a globalizáció tükre, jele. A mai zene már globálissá vált. Az életformák is sok szempontból annak tekinthetők, legalábbis, ha a városlakókat nézzük.

Tehát a folyamat már működik - mondja Hankiss Elemér. - Kialakultak olyan hálók, amelyek most már globálisak, és rengeteg ponton kapcsolódnak egymáshoz."
"Nagy kérdés, hogy a világon folyó szimbolikus forradalomnak sikerül-e betörnie a nemzetállamokba, mert ha igen, ki kell alakítani a magatartás-szabályokat."

Hogyan találja meg helyét Magyarország ez erősen globalizálódó világban? Hankiss Elemér válasza: a globalizációt nem tudjuk megállítani, nem lehet védekezni ellene. Úgy tudjuk csökkenteni a hatását, ha saját értékeinket dolgozzuk ki, ha tudunk olyan értékeket felmutatni, produkálni Magyarországon, amelyek mindenhol értéknek számítanak - akkor nagyon jó helyünk és szerepünk lesz ebben a folyamatban.

- gyöngyös -

Anyagaink a LAP Stúdió támogatásával készülnek.



2001. január 29., hétfő 22:03


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület