Fráter Nagy Melinda nemezkészítő
kiállítása
Több, mint ezer éve, hogy a keleti ember birtokosa a nemezkészítés titkának:
nem elsősorban a mesterségről, hanem a létezés természetéről tudott többet.
A nomád népek asszonyai saját használatra készítették a jurták kibélelésére
használt nemez takarókat.
A nemez készítésekor a több rétegben lerakott, forró vízzel locsolt,
majd mángorlós módszerrel összetömörített gyapjúszálak elválaszthatatlanul
fonódnak össze.
|
Fráter Nagy Melinda kiállítását Pólya Zoltán nyitotta meg.
|
Fráter Nagy Melinda vallomása szerint 1985-ben találkozott először ezzel
a nagyon ősi mesterséggel, amely mára már a tanfolyamoknak, táboroknak
köszönhetően egyre ismertebb lesz.
- Kezdetben sokat tudtam beszélni arról, hogy miért szeretem a gyapjú efféle megmunkálását, és hogy mit jelent számomra a nemez: mint anyag és mint technika. De most már egyre kevésbé tudom verbálisan kifejezni, olyan
sokat jelent, annyira fontos. Mai szóval mondva, szinte interaktív kapcsolatban
vagyok a gyapjúval nemezelés közben, mert a gyapjúszálak mozognak, a helyüket
keresik, hogy lazaságuk tömör, széttéphetetlen textúrává váljon. Ők döntik
el, hol lesznek véglegesen, s nekem alkalmazkodnom kell, hogy olyan mintát
válasszak, amely megtartja a jelentését akkor is, ha elmozdul kissé.
Fráter Nagy Melinda leginkább Árpád-kori mintákat használ, olyan vándormotívumokat,
amelyek a nemezelés szokásának megszűnte után nem vesztek el, hanem átkerültek
fafaragásokra, cseréptárgyakra, ötvösmunkákra; de másokat is, amelyek megjelennek
a magyar népművészetben. Közben új motívumokat is kitalál, hiszen mint
mondja, nyugaton, ahol a nemezelésnek nincs hagyománya, már a magas művészetbe
is bevonult ez a technika.
Fráter Nagy Melinda, aki ma már csak a nemezeléssel foglalkozik, úgy gondolja,
nem a véletlen műve volt, hogy az első tarsoly elkészítésekor rátalált
a nemezelésre.
- Nekem a nemezelés a teremtés szabadságát adja, azt hogy adott
a gyapjú, és én készíthetek belőle valamit.
Szeretem a "primitív" eljárásokat; azt, amikor minél kevesebb és
egyszerűbb eszköz kell valaminek az elkészítéséhez. Szeretem a bicskával
csámpásra faragott fa tárgyat és a korongozás nélkül készült cserépedényt.
Ez is egyfajta szabadság, hogy speciális segédeszköz nélkül lehet az anyagot
átformálni egy másfajta minőséggé. A nemezkészítés ilyen.
Van, aki úgy gondolja, hogy nem tudná a lakásába beilleszteni a
nemezt, bár ahol egy gyapjú szőnyegnek helye van, ott egy nemez takarónak
is helye lehet - véli a nemezkészítő.
A nemeztakaró mintái megfordulhatnak, irányt válthatnak, egymás útját keresztezik.
Az ősi múltból nőnek ki a levelek és levélszárak; évezredek távlatából
erednek.
A nemez titok marad, az egymást borító szálak sokasága helyett egy
törvényszerűségében egyedi, az alkotó keze által létrehozott valóságot
tár elénk.
A Fövényverem utcai Erdélyi Házban Fráter Nagy Melinda nemezkészítő kiállítása
március 17-ig tekinthető meg, munkanapokon 10 és 15 óra között.
té
2001. március 06., kedd 22:37
|