CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  

Napfordulós és hőingásos elv a naptárban - és annak kultúrtörténeti vonatkozásai

Miért éppen akkor ünneplünk?


Naptár. Ki tud sokat a naptárról? Egészen biztos vagyok abban, hogy vannak emberek, akik hobbiból megtanulták az egész naptárt névnapostól. Abban is biztos vagyok, hogy a naptár történelmi alakulásáról, reformjairól is tudna egy s mást mondani például egy történelem szakos hallgató, illetve tanár. Igazán különös, érdekes tényekkel és összefüggésekkel azonban Barna Tibor néprajzkutató tud szolgálni a naptárral kapcsolatban!

Tudták Önök például, hogy ma használt naptárunk "keverék", melyben a napfordulós és hőingásos elv mint két alappillér ötvöződik - nem mondhatni, hogy tökéletes végeredményt alkotván? Én bizony nem tudtam. Nos, "nézzünk csak a körmére" ennek a hosszútávú időjelzőnek, aminek alapján már átléptük a csillagászati tavasz határpontját, s aminek "diktálására" nemsoká asztalunkra tesszük a finom sonkát és főtt tojást!

Különböző alapelvek szerint működik a naptár: a hőmérséklet ingása az év folyamán, a Nap látszólagos pályája szintén az év folyamán s a holdciklusok ritmusa. (A mohamedán naptár például ez utóbbi szerint tartja nyilván az idő múlását. Náluk az év mindig tizenkét holdciklusból áll.)
A naptár, amit használunk, eléggé kuszának tűnik. A legtöbb gondot talán az okozza, hogy a hónapok és a napok nincsenek egymással szinkronban, hiszen egyik hónap 31 napos, a másik harminc, a február pedig még rövidebb. Sokkal nagyobb probléma, hogy az ünneprendet és a naptár tagolását egymástól eltérő elvek szabályozzák. A naptár tagolásának (hónapokra osztásának) rendje a holdciklus számontartásából származik. Érvényesül azonban benne - igaz, rejtve - a hőingásos elv is. Minden harmadik hónap idusával (közepe) kezdődik a hőmérsékleti szélső- és középértékek néhány napos sávja. Például januárban az idus és a "pálforduló" között van a hőmérsékleti negatív szélsőérték. (Nem véletlen, hogy Pál megtérését épp egy ilyen időszakra helyezte annak idején a népi vallásos hagyomány és az Egyház...) Nyáron és ősszel-tavasszal ugyanez a helyzet. Április közepe és huszonvalahanyadika között van a tavaszi középérték; a hőmérsékleti maximum július közepe és huszonvalahanyadika közé esik; az őszi középérték pedig október közepe és Lukács között van körülbelül. Ez természetesen nem minden évben érvényesül pontosan; több év átlagában működik.

A hőmérsékleti ingás is, a Nap pályája is adta magát, hogy egy szimbolikus gondolkodás vezérfonala legyen.

Az idő múlásának a hőmérséklet változásai szerinti számontartása a vándor népekre volt jellemző. Mivel nem ugyanott köszöntött rájuk a tavasz, s télen sem feltétlenül tartózkodtak azonos helyen minden évben, nem alkalmazhatták a letelepedett népek - eufráteszi kultúrkör - jól bevált módszerét, a csillagok állásának megfigyelését és feljegyzését, illetve a Nap keltének, nyugtának figyelemmel kísérését (egy adott helyhez, hegyhez, terepponthoz stb. viszonyítva) s annak nyilvántartását. Ezért folyamodtak a hőmérsékleti megfigyelésekhez - hiszen az éghajlat rendje nagyobb térségben alakul közel hasonlóan. Természetesen a napfordulókat, illetve a napéjegyenlőségeket ők is ismerték és nyilvántartották. Ezek fontos tájékozódási pontok voltak számukra az időben.
A hőingásos elv szerinti időjegyzés eltolódik, ha az óceáni éghajlatú vidéken vagyunk, illetve, ha a sztyeppéken, a Volga környékén. A kelta vidéken, ahol az óceán miatt a hőingás kisebb - a napéjegyenlőség-napfordulóknál jóval kijjebb tolódik. A nyári leghosszabb nap: június 21. A kelta vidéken, ahol az óceán miatt a hőingás kisebb, a hőmérsékleti maximum nem július idusa környékén van, mint a mi sávunkban, hanem kitolódik egészen július vége-augusztus elejéig. Ezért a hőmérsékleti szélsőértékek hozzávetőlegesen pontos időpontja a keltáknál: augusztus 1., november 1. - a Haloween, Halottak napja ünnepei(!) -, február 1. és május 1. A sztyeppéken, ahol nem érvényesül az óceán hatalmas víztömegének éghajlatmódosító hatása, a föld, a talaj tehát könnyebben felmelegszik és könnyebben lehűl - a hőmérsékleti szélsőértékek közelebb követik az évnek a Nap járása szerinti négy sarokpontját: tavaszi napéjegyenlőség, nyári napforduló (leghosszabb nappal), őszi napéjegyenlőség, téli napforduló (legrövidebb nappal). A hőingásos elv szerint hasonló övek tehát a hosszúsági körök sávjaihoz idomulnak nagyjából.

A naptár jelenleg használatos rendje a mi sávunk - a Skandináviától Itáliáig (hozzávetőlegesen észak-déli irányban) húzódó terület - évezredes megfigyeléseire alapozódva rögzült le. A görög-római civilizáció ugyanis ebben az övezetben alakult ki, s mai kultúránk, civilizációnk, mint tudjuk, a görög-római kultúrán alapszik.

Az ünnepek a hőingásos elvhez igazodó időpontok környékén tömörülnek!! A latinok azért őrizték meg ezt a rendet, mert - bár maguk igen korán letelepedtek, azaz nem folytattak vándorló gazdálkodást - igen sokáig vándor népek vették őket körül, másrészt: az átállás a nap járása szerinti "gondolkodásra" rendkívül lassú folyamatnak bizonyult... és talán meg sem valósult igazán...

Az eufráteszi kultúrkör éghajlati övén még kisebb az időbeli eltérés a Nap járása szerinti, illetve a hőingásos elv szerinti évi négy sarokpont között, s mivel e népek (sumérok, babiloniak, akkádok stb.) már igen korán letelepedtek, természetes, hogy könnyebb és nyilvánvalóbb volt számukra a Nap évi járása szerint nyomon követni az idő múlását - ezáltal ünnepeik a napfordulók- napéjegyenlőségek időpontjaira, vagy azok közvetlen közelébe rögzültek le. (A rómaiaknak egyébként szintén megvoltak azon - az idő "beazonosítását" (is) szolgáló - ünnepeik, melyeket a Nap járása szerint időzítettek.)

Nézzünk most néhány ünnepet. A kiemelkedő tavaszi zsidó ünnep a Pészach. Ez is, a mohamedánok szintén tavaszra eső nagy ünnepe is a holdnaptárhoz igazodik. A tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte időköréről van szó jelen esetben. A teljességet jelképező ünnep (a tavasz eljötte, a természet újjáéledése felett érzett öröm kifejeződése) tehát kettős meghatározottságú ünnep. Időpontja (a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni első vasárnap) is elárulja, hogy - jelentős bővüléssel ugyan, de - ebből a hagyományból származik a Húsvét!

Amikor a Római Birodalom a kereszténységet már elfogadja, majd államvallássá is teszi, átveszi azt a naptárat, ami zsidó közvetítéssel a közel-keleti hagyomány továbbadása. E naptár pedig a napfordulók számontartásához áll közelebb. /Karácsony - az újjászülető Nap időpontja - például így válik Krisztus születése napjává./ Tehát megerősödik az a rend, hogy az ünnepek immár végérvényesen a napéjegyenlőség-napforduló szerinti elvet követik.

Lukács volt az, aki úgy datálta Krisztus életének eseményeit, hogy Mária a hatodik hónapban fogant. Március 25-e tehát Jézus fogantatásának ünnepe. Így azután kilenc hónapra rá karácsonykor ünnepeljük a születésnapját. Ez nem azt jelenti, hogy Jézus valóban akkor született volna, mert hiszen az a csillagászati jelenség, a bolygóegyüttállás, amelyik az ő születése idején volt, az már a téli napfordulónál korábban végetért... Tehát a pontos dátumozást nem tudjuk, az ünnepek SZIMBOLIZMUSA az igazán érdekes. A naptár minden népnél erkölcsi világképet hordozott. Nem pusztán időtagolás volt és egyszerű eszköz, mint manapság, amikor előveszem a naptáramat, s csak arra használom, hogy megnézzem, hanyadika van, mikor lesz pl. egy adott program. Régen az ünnepek tartalmának megjelölése mellett a naptári napoknak az évkörbeli, a hónapbeli és a kisciklus-beli helye (azért kell így megnevezni, s nem egyszerűen csak "hetet" mondani, mert nem mindenütt a hét napból álló "hét" volt a kisciklus) is hordozott egy erkölcsi értelmet.

Most már képesek vagyunk átlátni, miért is okozott igazán problémát a naptári "fúzió", azaz: a hőingásos és napfordulós elv szerinti idő-nyilvántartás összeötvözése! Azért, mert azon kezdet-, "teljesség"- vagy éppen befejezésjelölő ünnepek, amelyek a napfordulós évrendben értelemszerűen időszakkezdést jelölnek, illetve a napforduló szerinti ciklusok középidejére vagy végére datálódnak, azonnal értelmüket (inkább, persze, időbeni "helyüket") vesztik, ha a hőingásos hónaprendet tartjuk nyilván. Ha, mondjuk, karácsonnyal, vagy Gyümölcsoltóval kezdődne egy napfordulós idő - mely rendszer bevezetésére egyébként a középkorban történt kísérlet(!) -, akkor az élet szakaszainak kezdetéről, csúcspontjáról és végéről megemlékező ünnepek megfelelnének a mi éghajlatunkon a hőingásos minimumok és maximumok rendszerének, azaz az éghajlat diktálta természetes ritmusnak.

Nem gondoljuk végig, mert egyrészt már nagyon hozzászoktunk a jelenlegi naptár használatához, másrészt a mindennapokban nem ezen járnak a gondolataink, de ez óriási törést jelent - nemcsak lélektanilag, hanem kultúrtörténetileg is! Ha azok az ünnepek, amelyek kezdetet jelölnek (életkezdetet, valamilyen minőségnek a kezdetét), mégsem naptári egységek elejével esnek egybe, hanem azoknak a végére kerülnek - azaz ahogyan jelenleg is van (gondoljunk csak a karácsonyra, Krisztus születésének, élete kezdetének ünnepére, ami hónap-háromnegyednél van...) -, akkor ezzel a kezdet, a növekedés gondolatát szétszakítjuk. Egyfajta természettől fogva érvényesülő naptári ciklus megszakításáról van szó! Közvetettnek és erőltetettnek tűnik talán a gondolat, de nagyon nem véletlen, hogy miért hívjuk például a művi vetélést terhesség-megszakításnak. Nagyon szorosan összefügg a kettő. Európai kultúránk részben e miatt a naptári fúzió miatt távolodott el a természeti, természet-törvényi alapelvektől. A naptár mint erkölcsi világképp modellje - elhomályosult; eléggé nehezen érthető, bonyolult, majdnemhogy életidegen valamivé vált, amit időről időre meg akartak reformálni, csak a következetlenségen ez újból és újból elbukott. Néhány száz évig Európában bizonytalanság volt, hogy az esztendő alatt karácsonnyal kezdődő évet kell-e érteni, vagy olyan évet, ami szilveszterrel ért véget, azaz olyat, mint amilyennek most értelmezzük. Egyszerűbbnek tűnt azután a hónaphatárokat megtartani, mint látszólag(!) "pusztán egy vagy két ünnep miatt" a napfordulós elvre áttérni - vagy ha úgy tetszik, VISSZATÉRNI, attól függően, hogy a közel-keleti társadalmak, vagy a vándorló népek hagyományát, illetve: éghajlatunkon az élet természetesen érvényesülő rendjét tekintjük kiindulópontnak.

Barna Tibor néprajzkutató figyelemreméltó és kétségtelenül helytálló megállapításain elgondolkozván kérdés merült fel bennem: a globalizáció máris jelenlévő valósága, illetve a naptárnak a hőingásos elvet (azaz hosszúsági köröket, illetve éghajlat-egységeket) jobban követő esetleges megreformálása mint kívánatos valami között tátongó szakadék kérdése... A nagy távolságokat légi úton, néhány óra leforgása alatt megtevő kereskedők, politikusok, sportolók stb. már így is jócskán megterhelik természetes életritmusukat (mely, kétségtelen, állandó lakóhelyük szerinti éghajlati adottságaiknak megfelelő működésre állt be) az időeltolódás kényszerű elviselésével (amikor X helyre odaérnek, ott "újból" egy reggel kezdődik - vagy éppen: legéberebb, legaktívabb periódusukban vannak, miközben ott éppen mindenki nyugovóra tér, ők pedig álmatlanul hánykolódnak ágyukban mindaddig, amíg át nem állnak arra a ritmusra)... Hogyan lehetne "a mai, felgyorsult világban" még azt is nyomon követni, melyik hosszúsági sávban, melyik nagy éghajlati egységben mikor van jelentőségteljes természeti nap, ünnep... Hiszen országonként már így is - igaz, társadalom-történeti meghatározottsággal - megtartják a fontos ünnepeket... Alaposan elgondolkodtatott a néprajzkutató, és miközben a mai állapotokhoz vezető folyamatot elemző minden szavával egyetértek, sajnos, azt kell mondanom: a Föld népsűrűségét, lakottságát vészesen lecsökkentő nagy katasztrófának kellene ahhoz bekövetkeznie, hogy a hőingásos elv helyről helyre be tudja tölteni naptár-meghatározó szerepét. Véleményem szerint - bár igaz, hogy erkölcsi állapotunk világszerte nem áll a magaslaton, annak magasabb nívóra emelését nem a naptár segítségével kellene helyreállítani, bármennyire is igaz, hogy a naptár életidegensége is(!) közrejátszott abban, hogy az etikus magatartásformák "finoman szólva" nem uralkodók manapság...

Önök mit gondolnak erről, kedves Olvasóim? Hosszúsági körök, éghajlati egységek szerint jó lenne természet-alapú ünnepeket bevezetni? Véleményem szerint egy ilyen, talán, már van nekünk. A május elseje, ami kezdet is, hónap-kezdet, illetve egyben a melegedő időjárás beköszöntének körülbelüli jelzése, s az emberek is így állnak hozzá, kimennek a szabadba, majálisozni... (Bár, sajnos, ha visszagondolnak az elmúlt évek meteorológiai furcsaságaira - nemegyszer havazott, illetve igen hűvös volt ezen a napon.)

- gyöngyös -

Anyagaink a LAP Stúdió támogatásával készülnek.



2001. március 30., péntek 20:10


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület