"Hittük, hogy a kő holnap már nem lesz ott"
Mádl Ferenc köztársasági elnök válaszol
Ablonczy László kérdéseire
1.
- Édesapám, miért harangoznak olyan szépen?
- kérdezte Ábel.
- Azért fiam, mert Krisztus feltámadt az embereknek.
- A rossz embereknek is?
- Azoknak is.
- Hát azoknak miért?
- Azért, hogy ezzel is hirdesse, miszerint Ő váltja
meg a rosszakat is, nem pedig a latrok.
- Tisztelt Elnök Úr! Tamási Áronnak
egy kevéssé ismert írását idéztem,
amely halhatatlanná lett Ábel regényének ajánlásaként
született. Ez a kis hivatkozás egyben utalni óhajt arra
is, hogy az Ómagyar Mária siralomtól Ady Endre költészetén
át Pilinszky János lírájáig a Húsvét
a magyar irodalomnak hatalmas tematikai, jelképi és hitbeli
művekkel szolgált. De Liszt és Kodály Zoltán
zeneművei vagy Munkácsy Mihály monumentális
Trilógiája azt is jelzik, ahogy a művészetnek
egyetemes történetében is, mély ihletforrást
jelent a Biblia s benne Krisztus élete, halála és
feltámadása. Engedje meg, hogy magas méltóságában
és professzori rangjában is a hívő embert szólítsam
meg. Katolikusként is az ökumenizmus rendíthetetlen
szolgálatosát, aki az
irodalom és a művészetek hétköznapi
eseményei iránt is érdeklődik.
Kérem, idézze fel Tamási Áron zengő
ünnepi érzését, szülőfalujának
és benne bándi ifjúkorának húsvéti
harangszavát! Hogyan, milyen belső folyamatban eszmélt
rá az Ünnep igazi fényére?
- Emlékszem a Passiójátékra. Mellettem rázta
Júdás egy zacskóban a harminc ezüstöt. Láttuk,
hallottuk Pétert, hogy megtagadja Jézust arra a kérdésre,
hogy kihez tartozónak vallja magát. A szomszéd Pista
játszotta Pétert, és emlékszem, elsírta
magát, amikor harmadszor is megtagadta az Urat. Hazatérve,
még a feltámadási körmenet előtt, ahová
természetesen mind elmentünk, kivikszoltuk kis csizmánkat,
új inget kaptunk, leporoltuk a ruhánkat, a kabátunkat.
Apánk levett a kéményből egy-két füstölt
sonkát, egypár szép szelet kolbászt, az illata
szétterjedt az egész lakásban. Ebben az időben
már kinyílt az aranyeső az ablak előtt, az
udvaron lévő almafák virágoztak vagy elvirágoztak,
szóval ránk köszöntött a tavasz, a természet
is a feltámadást hirdette... Azután mentünk,
most már utoljára, kerepelni és hazahoztuk a harangokat.
Visszahoztuk őket Rómából, zúgattuk őket végig
a feltámadási körmeneten. Mert a mi dolgunk volt a harangozás
is. Ma automatikával működtetik a falusi harangokat is,
de akkor mi harangoztunk. Óriási hangerővel szólaltak
meg a harangok és felcsendült az orgona hangja, és mindenki
énekelte: "Feltámadott e napon..." A sok nehézség
és kétségbeesés után eltöltött
bennünket a hit: igen, van feltámadás, itt van, visszahoztuk
magunknak. És mikor tízen körülültük
az asztalt - mert nagyszülőkkel együtt hat testvérrel
tízen voltunk az asztalnál -, apánk keresztet
vetett a feltámadás utáni vacsora kezdetén
és mindenkinek jó étvágyat kívánt,
akkor úgy éreztük, hogy rendben van a világ,
jól van ez így. Ennek az öröme töltötte
el a következő perceket, órákat a vacsoránál.
Másnap, vasárnap, templomunk hajnali harangszavára
ébredhettünk. Kimehettünk a hátsó kertbe,
ahol a tavaszi természet már örvendeztetően jelen
volt, és ki-ki megkeresett egy fészket, ahol egy piros tojás,
de talán még más is, egy kiscsizma is volt.
- "Mi vár reánk? És jön-e még igazság?
/ Vagy mi leszünk a keresztrefeszített / a nemzetek között?
Akkor is középen / áll a kereszt, s ki szenved: Messiás"
- írta Babits megrendítő versében "A magyarok
Istenéhez". Véres és tragikus történelmi
idők következtek. Elnök Úr milyen élményekben
élte meg a nemzet golgotás sorsát?
- Huszadik századi történelmünk valóban
a szenvedés története volt. Átéltük
a felebarát árulását, az elhagyatást,
a testvérgyilkosságot. Részesei voltunk egy nép
elpusztítására tett kísérletnek, s elszenvedői
egy hosszú ideig tartó diktatúrának, mely milliók
életét s az életben maradtak szabadságát
követelte magának. Minden korban, akár ha tragikus vagy
nagyszerű sors adatik is a nemzetnek, legfontosabb, hogy az ember
a krisztusi tanításokhoz híven cselekedjék,
és akármíly nagy baj van, vagy akkor különösen,
keresse a "harmadik napot". Meglehet, talán gyakran hivatkozom Babits
Mihály oly' sokáig félreértett ars poeticájára,
aki így fogalmazott: "Az én szolgálatom: megőrizni
népem legtisztább erkölcsi hagyományait, nem
engedni, hogy az igazság szelleme elavuljon. A kezdődő
barbárság lármája közt ébren tartani
a lelkiismeret sajgó nyugtalanságát. Megóvni
egy jobb idő számára az emberiesség megvetett
eszméit, a szellem és szabadság tiszteletét.
Ezek a nemzet igazi szentségei." Mindig alázattal olvasom
ezeket a sorokat, s mindig az élmény borzongása fut
át rajtam, hogy képes vagyok-e ennek megfelelni.
- Jogi pályára készült, miközben a
hétköznapokban egyre inkább a jogtalanság lett
a törvény. Leghívebb egyházvezetők, papok,
s általuk a katolikus, a református és más
egyházak megtörése következett a negyvenes évek
végén. Krisztusi hitében hogyan élte meg ezt
a korszakot? Remélt-e társadalmi és egyházi
feltámadást?
- Igen, közöttünk élt ez a remény. Ahogy
a természet is hirdeti a feltámadást, úgy hittünk
a társadalom feltámadásában. Tudtunk a Gecsemáné
kertről, az elárultatásról, a harminc ezüstpénzről,
a megtagadásról.
De ismertük a megtagadásban is keservesen síró
hitet: hogy van feltámadás. A tobzódó osztályellenség-keresés
közepette is hittük, biztosak voltunk benne. Miként az
asszonyok hajnalban kimentek, hogy meglátogassák a sírba
helyezett Megváltót, úgy hittük, hogy a kő
holnap már nem lesz ott. El fogják hengeríteni, valaki
el fogja hengeríteni. Súlyos évek nehezedtek a családra,
ahogy a társadalom nagy részére, az egyházakra
is. Ami megtartott minket, az egyrészről a nagy elnyomással
szemben ösztönösen élő védekezés,
belső ellenállás, másrészről
az a tudás, amelyet a társadalmi folyamatokról, a
társadalmi valóságról, az emberi értékekről
otthon magunkba szívtunk és az iskolában útravalóként
kaptunk. És nélkülözhetetlen volt a megmaradáshoz
az otthon biztos hite, háttere, szeretete, áldozatos összetartozása,
összetartása - ezek éltették és tették
végül is széppé a nehéz éveket
is. A nehézségek között is - mondhatom, a családunkat
ért súlyos nehézségek között is -
mindig meg tudtuk élni az élet lehetséges örömeit.
Hittük: most így van, ez történik velünk,
az országgal, de lesz még ünnep a világon, amit
bennünk, magunkban mindig is hordoztunk. Nem szeretek nehéz
órákban való helytállásról kérkedőn
beszélni, a kis ember helytállásai voltak ezek, de
egy esetet mégis elmondok. A háború végén,
mikor szülőfalumhoz közel jött a front, édesapámmal
egy homokfutó csézán elindultunk egy másik
faluba, ahol már folytak a harcok. Azért indultunk el - nem
a rendes országúton, mert ott a katonai járművek
tömege próbált Nyugat felé menni, hanem - erdős
utakon, hegyen át Bándról Szentkirályszabadja
felé, hogy elhozzuk ottmaradt két lovunkat, amelyeknek a
pusztulásától tartottunk. S hogy az élet minden
bizonnyal megy majd tovább, szükségünk lesz rájuk,
például hogy két szekérre rakva a családot,
a nyolcas út nagy harcaitól távolabbra tudjunk menekülni.
Nos, odaértünk a keresett lovak falujának, Szentkirályszabadjának
a közelébe. Már három-négy kilométerre
tőle lehetett látni, hogy égnek a házak és
ágyúlövések zaja ülte meg a tájat.
Mellettünk, ahol megálltunk, nem messze
magyar és német tüzérségi ütegek
vonultak éppen állásba és lőttek visszafelé.
Apám itt azt mondta nekem, hogy továbbmenni nem lehet, ő
azonban elindul gyalog, gyalog be fog menni a faluba és a lovakkal
visszajön. Azt is mondta, hogy várjam meg, és ha sokáig
nem jön, akkor induljak hazafelé, a családhoz. És
tényleg elindult gyalog. Szorongott a szívem, amikor eltűnt
a szemem elől a bokros utakon, dűlőutakon a falu felé,
Szentkirályszabadja felé. De sokáig nem jött.
Az ágyúzás egyre nagyobb
lett, az én egyetlen lovam, amellyel a homokfutón elindultunk
reggel, ideges volt a sok ágyúdörejtől és
az arrajövő emberek, katonák is mondták, hogy
mit keresek én ott, miért nem megyek már valahová,
ahová ilyen gyerek való. És akkor elindultam sírva,
nem édesapám által, csak az ijesztő ágyúdörgés
zajától kísérve, egyedül, hazafelé,
az erdőkön át. Hazaérve láttam, nagyapám
már rakja a szekeret, hogy valahogy átmenjünk az erdőbe,
mert itt a nyolcas út mentén már óriási
harc van. Otthon mondták, hogy a bátyámat elvitték
a nyilasok... Teljesen magamba zuhantam, de nem csak én, az egész
család. Anyám
volt csak erős. Azt mondta, hogy most összeszedjük,
ami kell, az ágyneműt, a fontosabb ennivalót, ruhát
a szekérre kell rakni. És az egy lóval, meg a még
meglévő két tehénnel átmegyünk
az erdőbe és ott, mint mindenki más, valahogy átvészeljük
a háborút. Esteledett már, de mi nem mertünk
szólni, de hol van apánk? Nyolcvan méterre sem volt
házunk mögött a nyolcas út, de ott nagy harcok
folytak. Abból a másik irányból, az erdő
felől vártuk, ahonnan én is jöttem. De indulni
kellett volna a lovakkal a fedezékbe. Hát ez egy nehéz
helyzet volt. Eltűnt a bátyám, elvitték, édesapám
tudja Isten, hol van, ő a család feje, tartópillére,
ereje, hitet adó embere, bibliai erősségű ember.
A Gondviselőtől vártuk igazában a megmenekülésünk
csodáját. Egyszer csak a velünk szemben lévő
kiserdő felőli réten jön fölfelé,
szalad, liheg, izzad, gyalog jön, a lovak nélkül. A Gondviselő,
úgy látszik, valahogy meghallgatta a nehéz helyzetben
lévőket - nemcsak minket, hanem sokakat, akiknek kijutott
az a kegyelem, hogy a család végül túlélte
a háborút.
- Az Akadémia munkatársaként, a jogtudomány
más területét művelve, az 1956-os forradalmat
elfojtó, csőcselékszellemet szító politikában
miként élte meg, hogy Pilátusnak is törpék
hada ártatlanok sokasága fölött mond halálos
ítéletet?
- Az emberek egy szebb, jobb élet érdekében, reményében
léptek fel 1956-ban, s közülük sokan az életüket
áldozták ezért az álomért. Az elbukott
forradalom, a megtorlás hónapjainak brutalitása megtörte
a nemzetet. A forradalom alatt jelentős, felelős pozíciót
viselőknek ugyan megígérték a megbocsátást,
de ezt az ígéretet egy mindennél gyalázatosabb
és brutálisabb megtorlás
követte, a perek és halálos ítéletek
sorozata. Az újságok nap mint nap közölték
a kivégzéseket, ami lelki beteggé tette az embereket.
Engem is, hiszen számos személyes ismerősömet
perbe fogták és közülük sokat súlyos
ítéletben részesítettek. Tudtunk a folyamatról,
és próbáltunk, próbáltam segíteni,
valahol valami kegyelmet keresve. Reménytelenül... Mártírhalált
halt három ismerősöm is: Brusznyai Árpád,
veszprémi gimnáziumi tanár, aki testvéreimnek
tanára és nekem is ismerősöm volt. A szomszédunkban
élt Mansfeld Péter családja, őt a kezeink közül
vitték el. Gyilkosai megvárták, hogy nagykorúvá
váljon, s
letartóztatása és elítélése
után két évvel végezték ki. Rajki Mártont,
évfolyamtársam általam is ismert szelíd lelkű
édesapját, az Újpesti Forradalmi Tanács ugyancsak
közmegbecsülésnek örvendő ügyvédjét
választották a Forradalmi Tanács elnökévé.
Őt is az úgynevezett BHÖ-1, tehát az államrend
megdöntésére irányuló szervezkedés
vádjával végezték ki. Emlékezésünket
Ők s a többi mártír ezerszer és ezerszer
megérdemlik. Nekünk, élőknek, az a kötelességünk,
hogy tovább vigyük szabadságszeretetüket, emberségüket.
- Hosszabb időt töltött Strasbourgban, s bizonyára
nemcsak a híres dómban, hanem tudósi, közéleti
feladatai által sokhelyütt járt a nagyvilágban,
s imádkozott különböző templomokban, székesegyházakban.
A lelki elmélyülésben esztétikai érzések
játszanak-e szerepet, amikor egy remekművű építményben,
vagy egyszerű templomban vallja meg hitét?
- A templomokban egyfajta teljesség áhítata tölt
el. S a megtisztító lelki átlényegülésnek,
a magasabb harmóniában való feloldódásnak
természetes része az áhitatot teremtő környezet.
De engem nem pusztán esztétikai magasztossága által
fog meg akár a legpompázatosabb székesegyház
is. Mert én ezeken a megszentelt helyeken igazán azt érzem
át, hogy Isten házában -
mint felékesített építményben -
a tudomány, a művészet, az ipar és a kézművesség,
a szorgalmas munka teremtő ereje, meg valahogy az ember élete
is megtestesül. A transzcendentális és a profán
mindennapiság: az élet minőségének teljessége.
A lelki elmélyülés valójában nem más,
mint a tökéletes megközelítésére
tett kísérlet, törekvés - ahogy Weöres Sándor
írta - a teljesség felé. Egy templom, egy szép
építmény ugyanez: kiemelni a térből
egy részt, megtalálni a formát, mely rendeltetésének
a legmegfelelőbb, s megtölteni azt lélekkel. Gondoljon
bele: maga az anyag, amit építkezésre használunk,
a kő önmagában hordozza a tökéletességet.
A kő, akármilyen apró darabokra törjük,
ugyanaz az egész marad. Részeiben is a teljes tökéletességét
hordozza. Akár a lélek.
(Folytatatás következik)
Forrás: www.reflap.hu
2001. április 13., péntek 15:26
|