Űrkutatási ismeretek
Űrkaleidoszkóp - 2001. április
1. rész
Békésen tért hullámsírba a Mir
2001. március 23-án véget ért a Mir űrállomás 15 évig tartó, 3,5 milliárd
kilométeres utazása.
Március 23-án, éjjel 01.33-kor a terv szerint beindultak Progressz
hajtóművei, ezzel a Mir megsemmisítési programja az első fékezési fázissal
megkezdődött. Az orosz repülésirányító központ helyzetjelentése szerint
a művelet 01.54-kor hibátlanul befejeződött.
A második fékezési manőver is az eredeti tervek szerint, 03.01-kor
kezdődött, a Progressz hajtóműveinek másodszori beindításával. A fékezés
22 percig tartott.
A harmadik fékezési művelet a 06.07-kor vette kezdetét, ami némi módosítást
jelentett az eredeti elképzelésekhez (06.30) képest. A végső fékezés 23
percen át, a Progressz összes hajtóanyagának elégetéséig zajlott.
Pár perccel ezután a Moszkva melletti koroljovi irá-nyítóközpontba
megérkeztek az utolsó rádiójelek a Mirről. Az űrállomás egyre alacsonyabb
pályán zuhant lefelé, miközben a légköri súrlódás felhevítette anyagát.
Először a napelemek és az antennák szakadtak le, 110-100 km-es magasságban.
A fő szerkezeti elemek szétválása 90-80 km-es magasságban következhetett
be. A szétszakadó modulok további kisebb darabokra estek szét. Az űrállomás
teljes széttöredezése 50-40 km-es magasságban fejeződhetett be, s a darabok
nagy része elégett a légkörben. A felizzó törmelékdarabok látványát 6.50
körül jelentették a Fidzsi-szigetekről.
A Mir becsapódásának időpontja 06.58-ra tehető, a törmelékek végső
sebessége elérte a 400 m/s-os (1440 km/h) értéket. 7 órakor a koroljovi
irányítóközpont megerősítette, hogy az űrállomás maradványai - mintegy
1500 törmelékdarab - az elmúlt percekben, az előre számítottnál jóval
korábban csapódhattak be a Csendes-óceánba. A becsapódási terület becsült
központja a déli szélesség 40. és a nyugati hosszúság 160. fokára esett,
vagyis bőven a kijelölt területen belül helyezkedett el. A törmelékdarabok
becsapódásai minden probléma nélkül zajlottak. Hibátlanul felépített és
kivitelezett programmal sikerült megsemmisíteni a Föld körül keringő eddigi
legnagyobb szerkezetet. Az orosz űrrepülés szakemberei ismét bizonyították
nagy hozzáértésüket.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy az űrkutatás szempontjából ezzel
a látványos eseménnyel zárult le végleg a 20. század. A Mir űrállomás vitathatatlanul
a 20. század egyik legfontosabb űrtechnikai teljesítménye volt. Fedélzetén
104 kozmonauta és asztronauta fordult meg, köztük 11 ország 62 nem orosz
űrhajósa. 1996 és 1998 között amerikaiak is rendszeresen tartózkodtak a
Miren, a közös Shuttle-Mir program keretein belül. A 15 év alatt 28 hosszú
időtartamú (több hónapos) küldetést bonyolítottak le a Miren, 16 rövidebb
(1 héttől egy hónapig tartó) kíséretében. Utóbbiak közül 15 nemzetközi
expedíció volt. A Mir hosszú ideig a legfontosabb nemzetközi űrállomás
szerepét töltötte be.
A Mir fedélzetén 23 hosszútávú tudományos programot bonyolítottak
le, amelyek közül számos egyedülálló volt a világon. A Mir fontos szerepet
töltött be a Nemzetközi Űrállomás (International Space Station, ISS) építéséhez
szükséges anyagok, technológiák, műszaki megoldások kipróbálásában és tesztelésében.
A Shuttle-Mir program során az amerikai asztronauták felbecsülhetetlen
értékű tapasztalatokat szereztek az orosz kozmonautáktól. (ST)
A Vosztok 40, az első Space Shuttle 20 éve repült
2001. április 12-e fontos dátum az űrhajózás törté-netében. Méghozzá
nem csak azért, mert ez Gagarin történelmi nevezetességű űrrepülésének
40. évfordulója. Ezen a napon elmondhatjuk ugyanis: éppen negyven éve közlekednek
űrhajók a világűrben, s az utóbbi húsz évben már űrrepülőgépek is. 1961.
április 12-én szállt fel - emberrel a fedélzetén - az első Vosztok űrhajó,
1981. április 12-én pedig az első space shuttle (STS) indult a világűrbe.
Azóta negyven, illetve húsz év telt el, de a Vosztokból továbbfejlesztett
Szojuz űrhajók, illetve a szinte változatlan amerikai űrrepülőgépek ma,
a XXI. század elején is szállítják az asztronautákat és kozmonautákat a
világűrbe. Az elmúlt évtizedekben nem sikerült kifejleszteni az ember űrutazásának
újabb, tökéletesebb járművét - vagy talán nem is volt rá szükség? Egyelőre
még arról sem hoztak határozott döntést sehol a világon, hogy milyen legyen
az űrjárművek következő, harmadik generációja. (Almár Iván teljes cikke
az AEROMAGAZIN áprilisi számában olvasható.)
Megkezdődött a Mars-odüsszeia
A 2001 Mars Odyssey Mars-kutató űrszonda sikeresen startolt a floridai
Cape Canaveral 17A jelzésű indítóállványáról. A start április 7-én, hazai
idő szerint 17.02-kor történt. A hordozóeszköz egy Delta II típusú hordozórakéta
volt, amelynek harmadik fokozata a start után 31 perccel vált le. A start
után 53 perccel a NASA bolygókutató űrszondákat követő rádióhálózata, a
Deep Space Network fogta a szonda jelzéseit, amelyek azt jelezték, hogy
minden a legnagyobb rendben zajlik a fedélzeten.
A legutóbbi helyzetjelentések szerint a 2001 Mars Odyssey indítása
olyan remekül sikerült, hogy a repülésirányítók elhalasztották az április
16-ára tervezett első pályamódosító manővert. A szonda minden rendszere
kitűnő állapotban van, és fennakadás nélkül működik. Az eddigi pályaadatok
alapján az útvonal első "finomhangolása" csak május vége felé várható.
A repülésirányítók jelenleg a tudományos műszerek aktiválását és beállítását
végzik. A szonda pozícióját úgy állították be, hogy mind a közepes-, mind
a nagy nyereségű antenna a Föld felé néz.
Újabb hosszabbítás a Galileónak
A Galileo alapküldetését korábban már két alkalommal hosszabbították
meg, a Galileo Europa Mission és a Galileo Millennium Mission keretében.
Előbbi főképp az élet ígéretével kecsegtető Europa hold alaposabb kutatását
tűzte ki célul, utóbbi fő feladata pedig a Jupiter sugárzási környezetének
és az intenzív vulkanizmusáról ismert Io hold vizsgálata volt.
A Jupiter környezetében uralkodó intenzív részecskesugárzás a közelebbi
elrepülések során már komolyan veszélyezteti a szonda érzékeny elektromos
berendezéseit, ezért azt gondolták, hogy a Galileo a második kiterjesztett
küldetés végére már használhatatlanná válhat. S bár valóban egyre gyakrabban
léptek fel különféle műszaki problémák, a szívós szerkezet - névadójához,
a kitűnő itáliai csillagászhoz méltóan - elnyűhetetlennek látszik. Már
az eddigiekben is háromszor nagyobb sugárzási adagot állt ki, mint amire
tervezték. A NASA ezért - a korábbi tervekkel szemben - úgy döntött, hogy
folytatja a küldetést, s újabb 9 millió dollárt szán további kétéves működésre.
Az újabb küldetési időszakban öt további holdmegközelítést terveznek
a repülésirányítók. 2001. május 25-én egy mindössze 123 kilométeres elrepülés
következik a Callisto mellett, amely a Jupiter 28 holdja közül a második
legnagyobb. A Callisto gravitációs hatására úgy módosul a szonda pályája,
hogy augusztusban és októberben az Io pólusai felett repülhet el. Az újabb
hosszabbítás fő célja tulajdonképpen az Io további, még alaposabb vizsgálata,
amelynek során azt is megpróbálják meghatározni, vajon a hold generálja-e
magának a gyenge mágneses teret. Fontos cél lesz a Jupitert körülvevő ún.
tórusz vizsgálata is, amely az Io felszínéről kidobódott töltött részecskékből
áll.
2002 novemberében a Galileo minden eddiginél jobban megközelíti a Jupiter
felszínét, miközben megpróbálja meghatározni az egyik belső kis hold, az
Amalthea tömegét és sűrűségét, s átrepül a Jupiter fátyolgyűrűjén is. A
megközelítés alatt újabb
részletek derülhetnek ki a mágneses tér erősségéről, illetve a töltött
részecskék sűrűségéről.
A tervek szerint 2003 augusztusában a szonda, amely már eddig is messze
túlteljesítette feladatait, egy utolsó, elnyúlt keringés után a Jupiter
légkörébe csapódik. (ST)
Egy katonai képügynökség szerint megtalálták az MPL-t
A szondával 1999. december 3-án, a leszállás közben szakadt meg az
összeköttetés (pontosabban nem sikerült újra felvenni a kapcsolatot). A
NASA számos műszaki megoldást próbált ki a kommunikáció helyreállítására,
majd 2000. január 17-én hivatalosan is bejelentette a küldetés végét. Ez
volt a végső felvonás abban a kudarcsorozatban, ami a Mars Surveyor '98
nevű programot jellemezte (négy szondából egy sem volt sikeres).
Ami a NASA-nak nem sikerült, azt megoldotta egy amerikai katonai képügynökség,
a Védelmi Hivatal keretei között működő NIMA (National Imagery and Mapping
Agency). A NIMA képviselői ugyanis azt állítják, hogy megtalálták a Mars
Polar Landert, méghozzá egy darabban.
A NIMA szakértői a rendelkezésükre álló katonai csúcstechnológiával
1999 decembere óta vizsgálják az MGS felvételeit (az ügynökség általános
feladata, hogy képi és navigációs információkat nyújtson rendőri és katonai
alakulatok harci tevékenységének támogatására). A NASA ugyanis még az
eltűnés utáni néhány héten belül felvette a kapcsolatot az ügynökséggel,
segítséget kérve a kutatáshoz.
Ed Weiler, a NASA egyik vezető hivatalnoka arra figyelmeztet, hogy
egyelőre senki ne kezdjen ünnepelni. Weiler szerint szó sincs valamiféle
titkos programról, hiszen a NIMA szakértői már közel 15 hónapja keresik
a szondát, s a feladatot egyfajta technikai kihívásnak tekintik. Az ügynökség
és a NASA a következő pár hónap során juthat biztos következtetésre a tervezett
leszállóhely képeinek feldolgozásával kapcsolatban, s az eredményeket együtt
fogják a nagyközönség elé tárni.
Űrkutatással kapcsolatos híreink az Űrkaleidoszkóp anyagát tartalmazzák,
amely
a Magyar Asztronautikai Társaság (http://www.mtesz.hu/tagegy/mant)
kiadványa!
2001. április 28., szombat 10:39
|