CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 27., pĂ©ntek, János napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A klónozás kora
  Tapasztalat és tudomány a Bibliában

    Mint rendszeres bibliaolvasó-tanulmányozó ember már rég felfigyeltem a Szentírás egyes részeire, amelyek mögött valamilyen természettudományos vonatkozást lehet sejteni. Ilyenek például a Mózes III. könyve 19,19-ben felsorolt tiltások a hibridizációval kapcsolatban, továbbá, hogy nem szabad kétfajta anyagból készült szövetet hordani; hogy az ötévesnél fiatalabb gyümölcs még "körülmetéletlen", ezért tilos a fogyasztása.
    Továbbá: Gedeon (Bírák könyve 6) kétféle kondenzációt kíván az angyaltól, azért, hogy megbizonyosodjék, őt valóban az Isten választotta ki. Nagyon érdekes az is, hogy Jákob hogyan szaporította a tarka állatait (Mózes I. könyve), vagyis: a meghántott faágak milyen hatást gyakoroltak a kosokra. Meglepő a zsoltáros hidrológiai ismerete (Zsoltárok könyve
8:8,9) a tengerek különböző áramlásaival kapcsolatban, amit a modern hidrológia csak az 1800-as években fedezett fel.
     Számos hasonló tapasztalati észrevétel van a Bibliában, amelyeken érdemes elgondolkodni még egy modern mérnöknek, biológusnak, fizikusnak, más   szaktudósnak is.
     Aztán megtalálható a sok tanács a házépítéssel, a földműveléssel, a környezetvédelemmel kapcsolatban. Se szeri, se száma annak a megannyi hasznos  tudnivalónak, amit a Szentírásból meríthetünk. Bár nyilvánvaló: a Biblia nem tudományos kézikönyv...

    Egyelőre azonban maradjunk csak a hibridizáció tiltásánál. Mózes III. könyvének idézett helyén ez olvasható: "Állatodat ne pároztasd másfajta állattal". Ami azt  jelenti, hogy például tilos öszvért létrehozni. Keresztyén teológusokat kérdeztem meg egyszer, mi a véleményük erről a tiltásról; érvényben van-e ma is? A  válasz az volt, hogy a törvény elavult, és nincs semmi akadálya az ilyenfajta hibridizációnak. Aztán felkerestem kérdésemmel a malmöi ortodox zsidó rabbit is. Ő viszont határozottan kijelentette, hogy a törvény ma is érvényes - nemcsak zsidókra, de keresztyénekre is. Indokai nagyon egyszerűek, ám hitből fakadóak voltak: "Isten megteremtette külön a lovat, és látta, hogy jó, s megáldotta. Aztán megteremtette külön a szamarat, és látta, hogy az is jó, s azt is megáldotta." Konklúziója ez volt: isteni áldás az, ami meg kell hogy gátoljon bennünket abban, hogy ezt a két állatot mi egymással párosítsuk.
    Ha a hibridizáción kicsit túllépünk, eljutunk a klónozáshoz és a génmanipulációhoz. Mindkét eljárás - főként az utóbbi - igen alapos beavatkozást jelent az állatok örökösödési biológiájába, szemben a hibridizációval, ami például a tyúkfajtáknál a természetben is előfordul, a növényeknél pedig egészen gyakori.
    Amennyiben Isten a hibrideket is megtiltotta, akkor minden bizonnyal tilos szerinte a génmanipuláció is.
    Mit tehet a keresztyén ember? Ki tudná leállítani a mai, hatalmas géntechnikát, ami már az egész világot elborította? Van-e a keresztyén embernek joga és mersze, hogy ez ellen tiltakozzék? Olyan kérdések ezek, melyekre kinek-kinek magában kell megtalálnia a választ.
    Ide vonatkozóan több évvel ezelőtt Svédországban vizsgálatot végeztem. Ötven tudóst, tanárt, diákot, mérnököt, földművest kerestem meg telefonon, s a következő kérdéseket tettem fel nekik:
1. Ismeri-e a Mózes III. könyvében olvasható tiltást? - A megkérdezettek 70%-a nemmel válaszolt, és a 30% között is volt néhány bizonytalankodó.
2. Mi a véleménye: érvényes-e ez a tiltás egy ma élő hívő zsidóra vagy keresztyénre? - Érdekes módon a megkérdezettek 54%-a azt válaszolta, hogy érvényesnek kell lennie. (Megjegyzem, kérdezettek között volt több materialista és ateista is.)
3. Ha az ENSZ nemzetközi népszavazást szervezne a génmanipulációval kapcsolatban, ön hogyan szavazna? - Ilyen válaszokat kaptam: 52% véleménye szerint le kell állítani azonnal. (A válaszolók között volt egy géntechnológiával foglalkozó kutató is.) 12% így vélekedett: biztosítsanak szabad teret a kutatásnak, ne gátolják. (A válaszolók valamennyien génkutatók voltak.) 30% szerint: a kutatást csakis növényekkel és baktériumokkal kapcsolatban engedélyezzék. (Hangsúlyozták: szigorúan ellenőrizendő, hogy génszemét ne kerüljön a természetbe.) Végül: 6% "nem tudott dönteni". (Volt köztük egy püspök is.)
    Annak ellenére, hogy csak 50 személy vett részt ebben a véleménykutatásban, az eredmény mégis igen-igen figyelemre méltó. Jellemző, hogy a megkérdezettek 70%-a nem is tudott arról, hogy a Bibliában van egy komoly erkölcsi tiltás a hibridizációt illetően. És sokatmondó, hogy 54% továbbra is érvényesnek tartotta a szóbanforgó mózesi törvényt. Tehát sokan ellenzik a génmanipulációt. Sajnos, sem a politikában, sem a tudományban (a médiáról nem is beszélve) ez a közvélemény nem hallatja a hangját. (Helyesebben: akik így vélekednek, azokat nem engedik szóhoz jutni.) A többség - 52% - arra szavazott, hogy azonnal le kell állítani a génmanipulációval kapcsolatos kutatásokat. Csak megkérdem: a tévékben miért nem interjúvolnak meg olykor olyanokat is, akik ellene vannak a géntechnikának? Hogy miért? Mert a "multik" érdeke így kívánja...
    Ha valaki naivitásnak vélné az imént elmondottakat, hadd figyelmeztessem: az ember túlságosan túllépte immáron a saját hatáskörét, túlzottan "nyeregben érzi magát" a tudomány, a biológia terén. Pedig inkább félnie kellene "nagyságának" súlyos következményeitől.
    Napjainkban éljük át a kergekór legsúlyosabb gazdasági, biológiai, sőt bátran mondhatjuk: pszichológia hatásait is. A kergekór nyilván kapcsolatban van a ledarált és állati táplálékként forgalmazott állati tetemek proteinjeivel, s ez az eljárás is azt mutatja, hogy a tudomány - a technikával karöltve - fütyül a természet rendjére és szabályaira. Mert: a tehenek kétségtelenül növényevők. S ki mer magának jogot formálni arra, hogy gazdasági megfontolásból (nyerészkedés végett) "húsevésre" kényszerítse őket! Mintha ragadozók lennének! Nagyon valószínű, hogy a kergekór az elhullott birkák és más, esetleg már előbb kergekórral fertőzött állatok húsából származik.

Íme: a természet bosszúja!
    Végül pár reflexió az említett bibliai idézetekkel kapcsolatban:
    Gedeon kétféle kondenzációjának problémája felkeltette egy svéd fizikus érdeklődését. Az illető nem istenhívő, de kutatása mégis nagyszerű eredménnyel járt. A svéd kutató olyan eljárást dolgozott ki, melynek segítségével Izraelben például a legszárazabb vidéken is 24 óra alatt egy négyzetméternyi felületen négy deciliter vizet lehet nyerni a levegőből. Ennyi vízzel már öntözni is lehet az egy négyzetméternyi terület növényeit.

    Jákob "állatmagatartási" kísérlete többezer évvel előzte meg Konrád Lőrincet. (Ezért a Nobel-díjat "posthumus" tulajdonképpen Jákobnak kellett volna adni ...)

    Maury Matthew, az USA haditengerészetének hidrológusa annak idején (1814 és 1861 között) felfigyelt a Zsoltárok könyve 8. fejezetének ama szövegére, miszerint: "a tenger ösvényei, amelyeken a halak járnak". Gondolkozni kezdett, hogy milyen ösvények lehetnek a tengerekben, - s ilymódon sikerült felfedeznie a Golf-áramlatot. A lexikonok említik, hogy Maury Matthew volt a Golf-áramlat felfedezője, de nem teszik hozzá: a kiváló hidrológus egyben istenfélő, bibliaolvasó ember volt.
    Sok mindenről beszélhetnék még - bibliaolvasó mai emberként, nem csupán biológiai s egyéb műszaki vonatkozásokban.  Nem tudom, idézgetik-e valahol manapság Jeremiás próféta könyvének 29. részéből a 7. verset, mely így szól: "És igyekezzetek a városnak jólétén, a melybe fogságra küldöttelek titeket, és könyörögjetek érette az Úrnak, mert annak jóléte lesz a ti jólétetek". Jeremiásnak a fogoly júdabeliekhez intézett leveléből valók ezek a szavak.
    Vajon manapság azok a zsidók és nem-zsidók, akik olyan városokban, országokban éltek és élnek, amelyekbe "fogságra küldötte" őket az Úr, betelepítette a sors, megfogadják-e Jeremiás intelmét s hűséggel dolgoznak-e a hazájukká lett város vagy ország jóléte érdekében?
    Azok, akiket befogadtak valahol, valamikor (mint például Erdélybe a szászokat, más népeket az Árpádházi magyar királyok), - vajon ők ismerték, ismerik-e Jeremiás figyelmeztetését? Avagy csak a saját érdekeikért küzdenek elszántan, önzően? Továbbá: imádkoznak-e Istenhez azért a népért, amellyel - tetszik, nem tetszik - közös lett a sorsuk?
Egyszer már szembe kellene nézni ezekkel a nagyon időszerű, nyugtalanító kérdésekkel is.

Dr. Bartha István

(A svédországi Svedalában élő szerző, aki egykoron a marosvásárhelyi Református Kollégium diákja volt, s innen indult el pályáján, itt alapozta meg hitvalló protestáns magyarságát - gépészmérnök, ökológus, a korrózió nemzetközileg elismert szaktekintélye; a debreceni Református Kollégium tiszteletbeli professzora.)
(Forrás: www.reflap.hu)
 



2001. május 16., szerda 18:38


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület