A klónozás kora
Tapasztalat és tudomány a Bibliában
Mint rendszeres bibliaolvasó-tanulmányozó
ember már rég felfigyeltem a Szentírás egyes
részeire, amelyek mögött valamilyen
természettudományos vonatkozást lehet sejteni.
Ilyenek például a Mózes III. könyve 19,19-ben
felsorolt tiltások a hibridizációval kapcsolatban,
továbbá, hogy nem szabad kétfajta anyagból
készült szövetet hordani; hogy az ötévesnél
fiatalabb gyümölcs még "körülmetéletlen",
ezért tilos a fogyasztása.
Továbbá: Gedeon (Bírák
könyve 6) kétféle kondenzációt kíván
az angyaltól, azért, hogy megbizonyosodjék, őt
valóban az Isten választotta ki. Nagyon érdekes az
is, hogy Jákob hogyan szaporította a tarka állatait
(Mózes I. könyve), vagyis: a meghántott faágak
milyen hatást gyakoroltak a kosokra. Meglepő a zsoltáros
hidrológiai ismerete (Zsoltárok könyve
8:8,9) a tengerek különböző áramlásaival
kapcsolatban, amit a modern hidrológia csak az 1800-as években
fedezett fel.
Számos hasonló tapasztalati
észrevétel van a Bibliában, amelyeken érdemes
elgondolkodni még egy modern mérnöknek, biológusnak,
fizikusnak, más szaktudósnak is.
Aztán megtalálható a
sok tanács a házépítéssel, a földműveléssel,
a környezetvédelemmel kapcsolatban. Se szeri, se száma
annak a megannyi hasznos tudnivalónak, amit a Szentírásból
meríthetünk. Bár nyilvánvaló: a Biblia
nem tudományos kézikönyv...
Egyelőre azonban maradjunk csak a hibridizáció
tiltásánál. Mózes III. könyvének
idézett helyén ez olvasható: "Állatodat ne
pároztasd másfajta állattal". Ami azt jelenti,
hogy például tilos öszvért létrehozni.
Keresztyén teológusokat kérdeztem meg egyszer, mi a véleményük erről a tiltásról;
érvényben van-e ma is? A válasz az volt, hogy
a törvény elavult, és nincs semmi akadálya az
ilyenfajta hibridizációnak. Aztán felkerestem kérdésemmel
a malmöi ortodox zsidó rabbit is. Ő viszont határozottan
kijelentette, hogy a törvény ma is érvényes -
nemcsak zsidókra, de keresztyénekre is. Indokai nagyon egyszerűek,
ám hitből fakadóak voltak: "Isten megteremtette külön
a lovat, és látta, hogy jó, s megáldotta. Aztán
megteremtette külön a szamarat, és látta, hogy
az is jó, s azt is megáldotta." Konklúziója
ez volt: isteni áldás az, ami meg kell hogy gátoljon
bennünket abban, hogy ezt a két állatot mi egymással
párosítsuk.
Ha a hibridizáción kicsit túllépünk,
eljutunk a klónozáshoz és a génmanipulációhoz.
Mindkét eljárás - főként az utóbbi
- igen alapos beavatkozást jelent az állatok örökösödési
biológiájába, szemben a hibridizációval,
ami például a tyúkfajtáknál a természetben
is előfordul, a növényeknél pedig egészen
gyakori.
Amennyiben Isten a hibrideket is megtiltotta, akkor
minden bizonnyal tilos szerinte a génmanipuláció is.
Mit tehet a keresztyén ember? Ki tudná
leállítani a mai, hatalmas géntechnikát, ami
már az egész világot elborította? Van-e a keresztyén
embernek joga és mersze, hogy ez ellen tiltakozzék? Olyan
kérdések ezek, melyekre kinek-kinek magában kell megtalálnia
a választ.
Ide vonatkozóan több évvel ezelőtt
Svédországban vizsgálatot végeztem. Ötven
tudóst, tanárt, diákot, mérnököt,
földművest kerestem meg telefonon, s a következő
kérdéseket tettem fel nekik:
1. Ismeri-e a Mózes III. könyvében olvasható
tiltást? - A megkérdezettek 70%-a nemmel válaszolt,
és a 30% között is volt néhány bizonytalankodó.
2. Mi a véleménye: érvényes-e ez a tiltás
egy ma élő hívő zsidóra vagy keresztyénre?
- Érdekes módon a megkérdezettek 54%-a azt válaszolta,
hogy érvényesnek kell lennie. (Megjegyzem, kérdezettek
között volt több materialista és ateista is.)
3. Ha az ENSZ nemzetközi népszavazást szervezne
a génmanipulációval kapcsolatban, ön hogyan szavazna?
- Ilyen válaszokat kaptam: 52% véleménye szerint le
kell állítani azonnal. (A válaszolók között
volt egy géntechnológiával foglalkozó kutató
is.) 12% így vélekedett: biztosítsanak szabad teret
a kutatásnak, ne gátolják. (A válaszolók
valamennyien génkutatók voltak.) 30% szerint: a kutatást
csakis növényekkel és baktériumokkal kapcsolatban
engedélyezzék. (Hangsúlyozták: szigorúan
ellenőrizendő, hogy génszemét ne kerüljön
a természetbe.) Végül: 6% "nem tudott dönteni".
(Volt köztük egy püspök is.)
Annak ellenére, hogy csak 50 személy
vett részt ebben a véleménykutatásban, az eredmény
mégis igen-igen figyelemre méltó. Jellemző,
hogy a megkérdezettek 70%-a nem is tudott arról, hogy a Bibliában
van egy komoly erkölcsi tiltás a hibridizációt
illetően. És sokatmondó, hogy 54% továbbra
is érvényesnek tartotta a szóbanforgó mózesi
törvényt. Tehát sokan ellenzik a génmanipulációt.
Sajnos, sem a politikában, sem a tudományban (a médiáról
nem is beszélve) ez a közvélemény nem hallatja
a hangját. (Helyesebben: akik így vélekednek, azokat
nem engedik szóhoz jutni.) A többség - 52% - arra szavazott,
hogy azonnal le kell állítani a génmanipulációval
kapcsolatos kutatásokat. Csak megkérdem: a tévékben
miért nem interjúvolnak meg olykor olyanokat is, akik ellene
vannak a géntechnikának? Hogy miért? Mert a "multik"
érdeke így kívánja...
Ha valaki naivitásnak vélné
az imént elmondottakat, hadd figyelmeztessem: az ember túlságosan
túllépte immáron a saját hatáskörét,
túlzottan "nyeregben érzi magát" a tudomány,
a biológia terén. Pedig inkább félnie kellene
"nagyságának" súlyos következményeitől.
Napjainkban éljük át a kergekór
legsúlyosabb gazdasági, biológiai, sőt bátran
mondhatjuk: pszichológia hatásait is. A kergekór nyilván
kapcsolatban van a ledarált és állati táplálékként
forgalmazott állati tetemek proteinjeivel, s ez az eljárás
is azt mutatja, hogy a tudomány - a technikával karöltve
- fütyül a természet rendjére és szabályaira.
Mert: a tehenek kétségtelenül növényevők.
S ki mer magának jogot formálni arra, hogy gazdasági
megfontolásból (nyerészkedés végett)
"húsevésre" kényszerítse őket! Mintha
ragadozók lennének! Nagyon valószínű,
hogy a kergekór az elhullott birkák és más,
esetleg már előbb kergekórral fertőzött
állatok húsából származik.
Íme: a természet bosszúja!
Végül pár reflexió az
említett bibliai idézetekkel kapcsolatban:
Gedeon kétféle kondenzációjának
problémája felkeltette egy svéd fizikus érdeklődését.
Az illető nem istenhívő, de kutatása mégis
nagyszerű eredménnyel járt. A svéd kutató
olyan eljárást dolgozott ki, melynek segítségével
Izraelben például a legszárazabb vidéken is
24 óra alatt egy négyzetméternyi felületen négy
deciliter vizet lehet nyerni a levegőből. Ennyi vízzel
már öntözni is lehet az egy négyzetméternyi
terület növényeit.
Jákob "állatmagatartási" kísérlete
többezer évvel előzte meg Konrád Lőrincet.
(Ezért a Nobel-díjat "posthumus" tulajdonképpen Jákobnak
kellett volna adni ...)
Maury Matthew, az USA haditengerészetének
hidrológusa annak idején (1814 és 1861 között)
felfigyelt a Zsoltárok könyve 8. fejezetének ama szövegére,
miszerint: "a tenger ösvényei, amelyeken a halak járnak".
Gondolkozni kezdett, hogy milyen ösvények lehetnek a tengerekben,
- s ilymódon sikerült felfedeznie a Golf-áramlatot.
A lexikonok említik, hogy Maury Matthew volt a Golf-áramlat
felfedezője, de nem teszik hozzá: a kiváló
hidrológus egyben istenfélő, bibliaolvasó ember
volt.
Sok mindenről beszélhetnék
még - bibliaolvasó mai emberként, nem csupán
biológiai s egyéb műszaki vonatkozásokban.
Nem tudom, idézgetik-e valahol manapság Jeremiás próféta
könyvének 29. részéből a 7. verset, mely
így szól: "És igyekezzetek a városnak jólétén,
a melybe fogságra küldöttelek titeket, és könyörögjetek
érette az Úrnak, mert annak jóléte lesz a ti
jólétetek". Jeremiásnak a fogoly júdabeliekhez
intézett leveléből valók ezek a szavak.
Vajon manapság azok a zsidók és
nem-zsidók, akik olyan városokban, országokban éltek
és élnek, amelyekbe "fogságra küldötte"
őket az Úr, betelepítette a sors, megfogadják-e
Jeremiás intelmét s hűséggel dolgoznak-e a hazájukká
lett város vagy ország jóléte érdekében?
Azok, akiket befogadtak valahol, valamikor (mint
például Erdélybe a szászokat, más népeket
az Árpádházi magyar királyok), - vajon ők
ismerték, ismerik-e Jeremiás figyelmeztetését?
Avagy csak a saját érdekeikért küzdenek elszántan,
önzően? Továbbá: imádkoznak-e Istenhez
azért a népért, amellyel - tetszik, nem tetszik -
közös lett a sorsuk?
Egyszer már szembe kellene nézni ezekkel a nagyon időszerű,
nyugtalanító kérdésekkel is.
Dr. Bartha István
(A svédországi Svedalában élő
szerző, aki egykoron a marosvásárhelyi Református
Kollégium diákja volt, s innen indult el pályáján,
itt alapozta meg hitvalló protestáns magyarságát
- gépészmérnök, ökológus, a korrózió
nemzetközileg elismert szaktekintélye; a debreceni Református
Kollégium tiszteletbeli professzora.)
(Forrás: www.reflap.hu)
2001. május 16., szerda 18:38
|