Pünkösdi könyvajánló
Sütő András: Erdélyi változatlanságok
Ha
hajdan Makkai Sándor, Erdély református püspöke
Ady
Endre költészete alapján azt láthatta beigazolódva,
hogy minél emberibb az ember, annál vallásosabb, mégpedig
a szónak nem hitvallásbeli és ceremoniális,
hanem lényegi értelmében - akkor a ma képzeletbeli
egyházi méltóságát
Sütő
András legújabb könyvének elemzése
hasonló belátáshoz vezethetné. Annak
felismeréséhez, hogy az Erdélyi változatlanságok,
az utóbbi több mint tíz esztendő cikkeinek, esszéinek,
beszélgetéseinek vaskos, ám így is erősen
megrostált gyűjteménye mind témáit és
ezek szemléletét, mind pedig beszédformáit
tekintve erősen kötődik a vallásos megnyilatkozásokhoz.
Külső, felszíni jelek alapján is könnyűszerrel
adódnak efféle következtetések, hiszen az e körbe
vonható legmélyebb beszélgetések első
közlője épp a Reformátusok Lapja volt,
Ablonczy
László jóvoltából, de ide köthető
a másik interjúkészítő, egyben a könyv
szerkesztője és jegyzetírója személye,
Cs. Nagy Ibolya is.
Kevésbé külsődleges, sokkal inkább
lényegi jegy, amivel - immár negyedszázada ennek -
az egységes protestáns teológiai intézet kolozsvári
tagozata a Csillag a máglyán irányát,
szemléletét hitelesítette: a tolerancia jegye. Az
ifjú teológusok a szerző Kálvin-drámáját
úgy hozták fényre a vallástörténeti
és hittani elfogultságok egyházi körök által
is kavart sötét porfelhőiből, hogy egyszersmind
történelmi távlatba is állították.
Meggyőződésük szerint történet és
irodalom egy közös pontra mutat, arra, amely "Bethlen Gábor
gyülekezeti törvényei óta erdélyi egyháztörténetünknek
is a legfényesebb csillaga, s ez a tolerancia". A számonkérések
kereszttüzéből kijutott drámaíró
ennek a jegyében ítélheti elképesztő
elfogultságnak a nagy realista Balzac azon véleményét,
mely szerint a genfi közélet kálvinista korszaka borzalmasabb
volt a francia forradalomnál is. És így szállhat
vitába Stefan Zweig Harc egy gondolat körül
című könyve azon szereposztásával is, amelyik
egy bizonyos Castellioban látja annak az "új lelkiismeret"-nek
a harcosát, aki Kálvinnal és az általa képviselt
erőszakkal szemben a "gondolkodás szuverén önállóságát"
védelmezte.
Ezeknek a véleményeknek a számontartása,
figyelembevétele nemcsak azt sejteti, utólag is, hogy milyen
végletek között kellett
egyensúlyoznia Kálvin és Szervét szellemi
párviadala felidézésekor, hanem hogy ehhez mennyi
vallástörténeti és teológiai
ismeret, mekkora elmélyülés szükségeltetett.
Nem utolsósorban tökéletes tudása és eleven
művelése annak a "bölcsességi
beszédformá"-nak, amely Sütő András
utóbbi negyedszázados munkásságát általában
is, a mostani könyvét pedig kiváltképp
jellemzi, többé-kevésbé hasonló arányt
tartva azok között a beszédmódok között,
amelyek Paul Ricoeur szerint a kinyilatkoztatás eredeti kifejeződései.
Az ő ötös felosztását követve tanulságos
lehetne például annak taglalása, hogy az alkotó
pályáján a bölcsességi és a
rendelkező, preskriptív formák előtérbe
kerülésével milyen mértékben szorult vissza
elsősorban is az elbeszélő, narratív beszédforma,
de a himnikus is, hogy a prófétait pedig több okból
alkalmatlannak találja. Az orákulomok
fölött eljárt az idő - hirdeti, nyilván
az annyiszor ócsárolt irodalmi próféta szerepkörét
és öntudatát elhárítandó. Ám
ha az
orákulum műfajához köthető ősi
technikák közül például a jövendöléssel
fölérő reménynyilvánítás
vagy az intő jelek
számbavétele mint figyelmeztetés szerepét
nézzük, akkor elkerülhetetlenül szükségszerű
a prófétai beszédforma használata.
Akár olyan módon is, miként a kötet egyik
megrendítően emberi megnyilatkozásában, a Könyörgés
Czine Mihályért című
írásban, ahol a nagybeteg szellemi barátot a nagyenyedi
kisdiák korából megőrzött Malakiás
próféta szavaival vigasztalná: "mert
feltámad a te igazságodnak is napja, és gyógyulás
lesz a szárnyai alatt". Ricoeur e "műfaj" központi jelentőségének
érzékeltetésekor a Niceai Hitvallás harmadik
cikkelyére hivatkozik, amely azt hirdeti, hogy "Hiszünk a Szentlélekben...
aki
szólott a próféták által". Egyfelől
az idők fölött álló prófétai
beszédforma és a mai váteszi szereptudat külön
nem választása,
másfelől a zsinat mint törvényhozó
és intézkedő testület alkalmas voltának
kétségbevonása itt-ott felekezeti színezetű
részrehajlást is megenged. Például amikor
a Tamási Áron írásainak furfangosságára
emlékeztető kedély a "megváltó
zsinatolás" fordulatát vetteti papírra, vagy "megrendítően
fontos kérdés"-nek nevezteti a középkori skolasztikusokét,
hogy
hány angyal fér el egy tű hegyén, előhíva
az emlékezetből azt a szónoki sziporkát is,
amely egyébként az RMDSZ második kongresszusát
a prédikátor könyvének igéjével
- mindennek rendelt ideje van - köszöntve ugyancsak kérdés
formájában úgy hangzott: "Ki az közöttünk,
aki egyszemélyes tridenti zsinatként nyilatkozhat kegyelemről,
bűnről, erényről és
purgatóriumról?". Ha nem ezekről a hittételekről
is, de az emberi élet, a személyes sors és még
inkább a közösségi, nemzeti
létezés határhelyzeteiről elkerülhetetlenül
muszáj nyilatkoznia a szerzőnek - már csak a beszélgetés
műfaji törvényszerűségei
miatt is. E határhelyzetek lényegében ugyanazok,
mint amiket Karl Jaspers a bölcsesség témáinak
nevez: magány, bűn,
szenvedés és halál - Sütő András
pedig a maguk valóságában nevezi meg őket.
Róluk beszél, amikor a magyarságra ragasztott szégyenbélyeget
veszi szemügyre, elutasítva a bűnös nemzet elméletét,
Európa
történetében példátlannak mondva,
hogy az első világháború lezárásaként
egy országot tekintettek hadizsákmánynak, dobtak
oda a fosztogatóknak, a Trianon-szindrómát ezért
is illeti a "volt, van és megmarad" hármas igéjével.
A szenvedés eseteiről a
krónikás tárgyilagosságával ad számot,
akár ama véres éjszakára emlékezik,
a marosvásárhelyi pogrom számára csaknem
végzetes, életét követelő óráira,
akár pedig nemzetiségi sorstársai kálvária-járására,
az igazságtalanság és méltánytalanság
kirívó példáira. S a halál: idézze
bár, miután kézhez vette őt is a biblikus életkor,
az "élj sokáig, s halj meg hamar" bölcsességét
a nem éppen tapintatos riporteri kérdésre ("bármelyik
nap készen áll arra, hogy elmenjen?"), vagy más hangot
ütve meg, az
eltávozott barátai között láttassa magát,
amint "ott barangolok magam is az ő elmenetelük magaslati régiójában,
ahol az örök
hó fehérlik, a fagyos tájnak ragadozója
pedig a leselkedő halál". "Nem azért mondom, hogy
pap után kiáltson valaki, hanem
tapasztalatból" - toldja meg a tudomásul vételnek
azzal a nyugalmával, amelyik a legsűrűbben, ismét
és ismét bölcsesség
mondására indítja. Jelesül arra, hogy az
Idő embereken lépdel, és erről leszoktatni
lehetetlenség. Ám amikor eme nagybetűs
Időt egész nemzetrészeken látja lépdelni,
tudomásul vételének higgadtsága csak arra a
nemtudásra terjed ki, hogy lehetetlen
tudni, mi lesz a gyermekekkel, unokákkal, de azt igenis lehetségesnek
hiszi, hogy egész nemzedékek nem mehetnek veszendőbe.
A romániai magyarság teljes megsemmisülésének
fenyegető rémképével viaskodva ugyan egy keserűbb
pillanatában a
kisebbségi retorika Szent Ferencének érzi magát,
aki halaknak, egy idő óta meg éppen sült halaknak
prédikál, ám más
alkalmakkor meg, nem is egyszer a francia diákmozgalmak "legyetek
realisták, ostromoljátok a lehetetlent!" jelszavát
idézi, s
beszédes az is, ahogy édesapja fájdalmas felkiáltását
- "Maholnap kipusztulunk, fiam!" - enyhíti. "Hanyatlunk, annyi
bizonyos" - szól, holott a saját családja, a Sütők
és a Székelyek másutt megidézett sorsa is a
pusztulás krónikája. Mégis, azzal,
hogy e határhelyzeteket, személyes sorsát, hivatását,
nemzete, nemzetisége jövőjét csakis e végső
jelentésükben, lényegükben és egyetemességükben
tudja látni és érezni - ezzel nyilvánítja
ki, újra Makkai Sándor esszéjéből idézve,
vallásos lelkületét.
S talán még a Magyar fa sorsa használta hitvallásbeli
és ceremoniális megszorítások értelmezése
is közelebb vihet az Erdélyi
változatlanságok szerzőjének lelkületéhez.
Az előbbihez tartozhat, hogy amiképp az erdélyi magyarság
Trianon utáni sorsára a
"sivatagi bolyongás" jelképét használva
a középkori írástudóinkra, hitvitázóinkra
emlékeztetően párhuzamot von a zsidóság
és
a magyarság sorsa között, és a sűrűn
hivatkozott szent könyvet, a Bibliát a zsidóság
fennmaradásának "szellemi életvize"-ként
jelöli meg, akként mondja a szórványmagyarok
vigasztalására valónak Jézus üzenetét:
"Mert ahol ketten vagy hárman
egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük".
Az Újtestamentum evangéliumainak csodás világát, a
Betániát és Lázár
feltámasztását sem pusztán azért
idézi az emlékezetbe, mert az Ótestamentummal együtt
egy "epikai remekmű" ajánlása a
célja. Ahogy hitéről és hitetlenségéről
legközvetlenebbül valló Az Ember-Isten földi éjszakái
című esszéjében sem elvontnak és bizonytalannak,
de abszolút bizonyosságnak nevezi azt, aminek el kell jönnie.
Az "én órám"-ról és az Isten-Embernek,
a
Megváltónak az emberiség történetébe
való belépéséről is úgy beszél,
mint aki a reformátori tanítás szerint hiszi és
vallja, hogy
a Biblia mindenki számára világos, egyértelmű
és
érthető. S ha - miként írja - Jézus
csodatételeit a saját képzelete színezte és
gazdagította, ebben talán Ady szava volt az ösztönző,
mely szerint virágvasárnaptól húsvétig
a keresztyén mitológia
legfelségesebb strófáit éljük át,
emberi és isteni színjátékot. Ceremóniát,
ceremóniákat tehát, szertartásokat, ünnepélyeket,
szokásokat - mindenekelőtt karácsony ünnepét
mint a szeretet igazi megnyilvánulásának formáját.
Az Erdélyi változatlanságok
színes elevenséggel jeleníti meg régvolt
szentesték, kántálások, betlehemezések
varázslatos hangulatát. "Ez volt az az állapot,
amikor nem csupán Istent szeretjük, hanem az Isten teremtményét
is, nem a reformátusokat vagy a katolikusokat, hanem Kiss
Jánost, a reformátust vagy katolikust, amikor nem a saját
népedet szereted, hanem a szomszédodat, a kántálókat,
a gyermeket,
a felnőttet, az aggot, amikor a szeretet értelmére
az ember úgy bukkan rá, ahogyan az máskor kevésbé
adatik meg számára"
(Adventi beszélgetés - a várakozásról).
Húsvétról inkább világias emlékeket
őriz, a népi szokások vidámságát.
A Csíksomlyói passió láttán, ennek
ökumenikus kisugárzását tapasztalván enyhén
kárhoztatja is, hogy a krisztusi szenvedéstörténetek
a puritán reformációval feledésbe merültek.
Dogmatikai gyökere éppenséggel a betlehemes játéknak
vagy a kántálásnak sem volt; ezek is némaságra
kényszerültek volna, ha a vallást tételesen követik -
ám a gyermekkori közösség, a szülőfalu
nem vett tudomást az intésről: hogy házról
házra járni s énekelni épp úgy "katolikus
szokás", mint Jézus születését eljátszani
Heródest alakítva vagy a három királyok valamelyikét.
Aligha meglepő, hogy a harmadik nagy ünnep, a pünkösd
szertartásai, szokásai még az emlékezetben
sem maradtak elevenek. Annál élőbb, maradandóbb
a Szentlélek sugallata - mondhatni, ez járja át
művészi és emberi személyisége legmélyebb
rétegeiben, ez érinti a legteljesebb valójában.
A nagyenyedi kollégium óta szinte örökös töprengése
tárgya a nyelv és a megszólalás: annak a titoknak
nem a megfejtése, hanem a kutatása, hogy a százféle
népekhez szóló égi üzenetet, "az Istennek
nagyságos dolgait" miként érthette ki-ki a saját
nyelvén, és hogy azt jelenti-e a pünkösdi apostolok
példája, amit Babits Mihály szerint - vagyis hogy minden
közös törekvés más-más értelmet
kaphat az egyéni akaratokban, vágyakban, más-más
nyelvet beszélhet minden lélekben.
A Szentlélek pünkösdi fényzápora erősíthette
Sütő András hitét, hogy van esély a más-más
beszéd megértésére és tiszteletére,
irodalmon kívül és belül, érvényesülhet
a tolerancia elve. Noha Tamási Áronnal mondja, hogy egyedül
van, feje és szíve
hivatalában, lelke a Szentlélek ajándékában
mégis a "mámort" nyerhette el. Azt az önfeledtséget,
lelkesültséget, mely a
másokért küzdésben, odaadásban élve
előzi magától a sivár reménytelenség
kísértéseit. (Kossuth Egyetemi Kiadó, 2001.)
Márkus Béla
(Forrás: www.reflap.hu)
2001. jĂşnius 02., szombat 22:29