Építeni templomot hittel, felelősséggel
Amikor
néhány héttel ezelőtt e lap hasábjain
recenzáltam Lőrincz Zoltán "Ne hagyjátok a
templomot" című remek könyvét, már tudtam,
hogy az abban bemutatott új magyar református templomok ismertetése
mellett felvetett elméleti kérdésekre legalább
egy tartalmas meditáció erejéig vissza kell térnem.
Van a könyvnek ugyanis egy teljesen indokolt kritikai aspektusa is,
amelyet akkor nem volt illő emlegetni, ezúttal azonban már
nem kerülhető el, mivel saját aggályaim is megfogalmazódtak
benne. Közös kérdésünk így szól:
rendben van-e minden a Magyarországon épülő új
református templomok elgondolása, tervezése, megépítése
és berendezése körül? A könyv képeinek
elemzése alapján, melyet személyes tapasztalásaim
is erősítenek, a válasz: nem mindenütt. Nincs
ugyanis kellő arányban az építésre
vállalkozó gyülekezetek tiszteletreméltó
elszánása, anyagi áldozatvállalása,
az állam és az önkormányzatok növekvő
rásegítése, a tervezés és a megépítés
színvonala a létrejött eredménnyel.
Az ilyen esetek száma sajnos nem elhanyagolható. Ez pedig
baj. Baj, mert a megépíthető középületek
legfontosabbikáról van szó, amelyek a kritikus közfigyelem
középpontjában vannak. Közérdekről
és közpénzekről. A közérdek nem számszerűsíthető.
A közpénz viszont az utóbbi 10 esztendő majdnem
ötven templománál mintegy ötmilliárd forintot
tesz ki. Még ennél is fontosabb azonban az a hit, melynek
nevében építünk, a szándék feltétlen
tisztelete, melyek csak vitathatatlan minőséggel szabad
meghálálni. Felelősség ez Isten és egymás
előtt a javából.
Nem gondolom ugyanakkor, hogy egy hetilap lehetőségei
elégségesek a felmerült kérdések érdemi
megtárgyalására, állítások kifejtésére,
érvek és ellenérvek szakszerű csoportosítására,
megvitatására. Azt azonban igen, hogy jelzések érkezzenek
róla.
Legyen ez az első a sorban. Végleges módszerül
pedig - meditációm elején már - azt javaslom
egyházunk felelős vezetőinek,
hogy megfelelő időben szervezzenek templomépítészetünk
időszerű kérdéseiről szakmai konferenciát,
ahol felmérhető a helyzet, s ahol eszmét cserélhetnek
teológusok, építészek, belsőépítészek,
gondnokok és presbiterek, önkormányzati illetékesek
egymással.
Egyrészt az utolsó ötvenöt esztendőben,
másrészt különösen az utolsó tízben
nagyot változott a világ. A változásnak meglehetősen
sok negatív kísérő jelensége ismert,
melyeket jóra fordítani valószínűleg
egy új evangélizáció kimunkálandó
eszközeivel lehet csak. Ez hatalmas feladatokat fog róni az
egyházi infrastruktúra ésszerű újragondolása
dolgában is a szervezett egyházakra. Megtartani és
új eszközöket teremteni, mondta nemrégen nekem
egy beszélgetésben valaki, akinek a szavaira érdemes
odafigyelni. Aki egyébként sem nem konzervatív, sem
nem forradalmár. Csak van jelenkor-tudata. Pap barátaim közül
is egyre többen érzik, hogy a templomnak mint a gyülekezetek
legfontosabb közösségi terének egészen biztosan
új szerepekre is vállalkoznia kell. A régiek mellett,
természetesen. Az a tény, hogy a hét százhatvannyolc
órájából például az átlagos
református templomok mindössze két-négy órát
szolgálnak, önmagában is anakronizmus. Most különösen,
amikor az egyház elvesztett közösségi, kulturális
és művészeti infrastruktúrájának
visszaépítése több évtizedes álom.
Az is elgondolkodtató, hogy hétköznap zárva
vannak a templomajtók a néhány percre békességre,
imára vágyók előtt, lassan már a katolikus
templomoké is.
Magam például évtizedek óta oda-oda jártam,
ha tehettem. Micsoda luxus, micsoda rövidlátás. Ne legyen
titok, az új templomok tekintetében egy jól átgondolt,
tisztelettudó, méltányos többcélúságra
gondolok mint jövőbeli lehetőségre.(Esetleg
kívülről nyitott, belülről üveggel
zárt, intim előtérre például...) A történelem
kényszerűségeiből adódó tűzoltómunkák
után ideje jött előre gondolkodni. Arról például,
hogy a fiatal generáció lelki épülése
számára egyetlen lehetőség-e konvencionális
építészeti kereteken belül gondolkodni csak,
ugyanakkor sikeres missziós munkában reménykedni.
Nem mernék ilyeneket egyházi lapban leírni akkor,
ha e tekintetben is nem volnának jó hagyományaink,
amelyek sajnos nem váltak példákká. A múltból
is, a mában is vannak ilyenek. Vizsgálni kellene, melyek
voltak az okok a sikertelenségben; puszta közöny vagy
belső doktrinerség. Az utóbbi a veszélyesebb.
Mint Sopronban, a Nyugat-magyarországi Egyetemen a szakrális
terek belső építészetét tanító
professzornak bőséges tapasztalásaim vannak arról,
miként vélekednek a templomokról a mai huszonévesek,
közöttük mélyen hívők is, s ha tervezőkké
érnek, milyen elképzelésekkel lépnének
elő. Érdemes volna ebből is tanulnunk.
Magam, ezek után, öt kérdést szeretnék
felvetni indításul abban a reményben, hogy akadnak
illetékesek és olvasók, akiknek velük kapcsolatban
gazdagító gondolataik vannak. Biztos vagyok benne, hogy ez
újság is segít ezeket összegyűjteni, majd
az ajánlott konferenciához is kedvet csinálni. Észrevételeim
felsorolása előtt egy korábbi kis írásom
elolvasását ajánlanám, ami akár a templomokkal
kapcsolatos ars-poétikámnak is tekinthető.
1992-ben a Sevillai Világkiállítás tiszteletére
megjelent magyar templomokról készített díszalbum
előszavául szolgált:
Az Isten háza
A ház és az ember feltételezik egymást.
Az Isten háza és az Isten kapcsolata ennél sokkal
kézenfekvőbb, ám jóval titokzatosabb.
A templomépítők a templomépítésben
magasan meghaladják eredendő képességeiket.
A templom falaiba a történelem véglegesen beleírja
nemcsak folyamatos önmagát,
hanem minden ember mikrotörténelmét is.
A templomok csendjében képes elcsitulni mindaz a gyarlóság,
amelyet nap-nap után saját házainkban megélünk.
A templomok tornyait a táj régen elfogadta Jó
Pásztornak a falvak
és városok összebújó nyájai
között.
A templomokba nem mi zárjuk be a Teremtőt, hanem benne
ő ül
közénk szelíd vigasztalásra és megbocsájtásra.
A templom olyan építészeti alapforma, mint az
isteni
hasonlatosságra teremtett szent emberi test.
A templom, ha pusztul is, tovább él, mert a keresztség
szertartásakor
belénk költözött.
Az új templom viszont az emberi bizakodás legreménytkeltőbb
épített csodája.
Ezek után következzék az az öt résztéma,
amelyik mostanában foglalkoztat.
1. A templom - mint a település része
A templom - átvitt értelemben - szent test. Konkrét,
mindig van valahol. Ami pedig szent, az igaz is, szerepéhez méltó,
arányos és szolgálatra született. Vitathatatlanul
a legörökebb épülete minden településnek.
Örökség. Ekként kötelesség "bánni"
vele, hiszen a kisebb településeknek potenciális centruma,
a nagyobbaknak minőségi pontja. A templom tehát nem
lehet másmilyen, mint amilyen környezetéből kikövetkeztethető.
Ha a környezet híján van minden karakternek, akkor viszont
karakterteremtőnek kell lennie. Szépsége nem lehet
ideges harsányság, magakelletés, egyszerűsége
nem fulladhat igénytelenségbe. Célja a hívás,
a befogadás, az ölelés, ám eszközei nem
lehetnek a napi divat kiszolgáltatottjai.
Ugyanakkor jó tudni, hogy a történelem által
ránkhagyott és megcsodált templomok a maguk idejében
szinte kivétel nélkül mindig a legkorszerűbb építmények
voltak, ebben az értelemben "modernek", hiszen a stíluskorok
újdonságainak, átváltozásaiknak a templomok
lettek a zászlóvivői. Keskeny a mezsgye tehát,
melyen az építésznek egyensúlyoznia kell. Erre
való a tehetség. A jóakarat és a szorgalom,
esetleg az olcsóság önmagában a minőség
megszületéséhez nem elegendő. A biztos tudásban,
a hittelteli beleélésben van tehát a harmónia
biztosítéka. Sem a hagyománytisztelet, sem a modernség
nem minőségi, hanem időbeni kategóriák.
Az invenciózus mérlegelés és a rendeltetés
tisztelete mint módszer vezethet a kétféle megközelítés
helyes arányainak létrejöttéhez. Ezért
lehet egy ősrégi és egy vadonatúj, modern templom
is időtlen, ha felcsillan benne az isteni szikra. A róla
való döntés az értők dolga, nem népgyűléseké...
Újonnan épült templomaink között sajnos
vannak hibásan telepítettek is. Sok a tornyokkal való
formai játszadozás, az újfajta családi házak
giccsvilágának utánzása tetőkben, ablakokban,
lépcsőkben, korlátokban. Gyakori a környezetidegenség,
helyenként az a sivárság, ami nem a szegénységből
adódik, hanem a szellemtelenségből. Tanácstalanság
sejlik fel a dolog mögött, elvesztek a régi kapaszkodók,
s az újak nincsenek kibeszélve, objektivizálva. Egészen
biztosan szükség volna egy olyan kontroll-fórumra, amelynek
jószolgálati működése nem sérti
sem a tervezői függetlenséget, sem a gyülekezetek
szuverenitását, de közös bölcsességénél
fogva hatásfoknövelő lehetne. Sem a nemzeti, sem az
egyházi vagyonnak nem szabad méltatlan teljesítményekkel
gyarapodnia. Megszervezése sürgető kötelesség.
2. A templom külső és belső formaegysége
Ahogy az emberi test belső felépítése és
külső megjelenése szimbiózisban vannak, feltételezik
egymást, a templom is olyan szerkezeti és formai egység,
amelynek részei nem különbözhetnek egymástól.
Egyidőben és egy szellemben kell tehát megtervezni
az egészet, minden részletével együtt, beleértve
berendezéseit és művészeti instrumentumait is.
Akkor is, ha nincs mód egyidejű megvalósításukra.
Minden másfajta középületnél is ennek a
közös szellemű munkának van évezredes szokásrendszere.
Református templomaink egy részének ugyanakkor
- láthatóan - nem lehetett komplex terve, ami az épület
önellentmondásaiban ki is tetszik, gyakran marad abba a részletek
elnagyolásánál, amit a későbbiekben
lehangoló improvizációk követnek. Ilyenek a kiérleletlen
berendezési, alaprajzi megoldások, tervezetlen berendezések,
a félreértett puritánságból adódó
kényelmetlen padok, vagy a szabadjára engedett amatőrök
közreműködése. Különösen fáj
a szakember szíve akkor, amikor a tervezés hiánya
rengeteg kézműves jóindulatot, naiv áldozatkészséget,
szépítő szándékot pazarol el. Ez visszaélés
a jóakarattal. Ugyanakkor a helyi erőkre szinte mindig nagyon
nagy szükség van, ezeket az energiákat tapintatos és
szakszerű koordinációval eredményesen lehet
jó szélirányba fordítani. Személyes
élményeim sok ilyen közös örömmel gazdagodtak.
A kalákamunkának ugyanis óriási hagyományai
vannak a mai napig vidéken, ez azonban ott úgy megy, hogy
a fogadó gazda kérése a szent...
Némiképpen jobb a helyzet a régi templomok egységének
megőrzésében, bár találkoztam koronájától
méltatlanul megfosztott szószékkel műemléki
értékű templomban, szószéktől
értelmetlenül elszakított Mózespaddal, szerencsétlen
megoldású padcserékkel, tapintatlan falfesték-színekkel. Megfelelő lelkészi eréllyel elkerülhetők
lehettek volna. A teológiákon ezek tudásminimumát
is meg kellene tanulnia az új lelkésznemzedéknek - legalább
annyira, hogy az ilyen tennivalók végzéséhez
hozzáértő munkatársakat tudjanak választani.
Különösen vonatkozik ez azokra a rekonstrukciókra,
amelyekben az eredeti állapot karakterének megtartása,
de az ésszerű korszerűsítések igénye
egyforma súllyal jelentkezik.
3. A templombelső sokrétű liturgiaszolgálata
Többen is megállapították már hozzáértő
teológusok, hogy a hazai református templomok többségének
hosszanti elrendezései alapvetően a katolikus liturgia számára
kedvezőek. Emiatt a református gyülekezeti élet
sokfélesége számára egyre kevésbé
ideálisak. Mit is jelent ez konkrétan. Az ilyen elrendezéseknél
mindig a bejárattal szemben szűkített szélességű
és emelt magasságú szentély van, középen
az oltáriszentséget tartó oltárral. Manapság
már előtte egy másik oltárral is, ahol a miseszertartás
szembefordul. Szentélyben van a miséző papság
és a ministránsok, valamint az igehirdető hely is.
A szentély nem a hívek helye. A padok és a karzatok
a szentély felé néznek. Ez a MI (a papság)
és a TI (a hívek) elrendezés-típusa. A reformáció
idejében, amikor sok katolikus templom alakult át reformátussá,
a sákramentumok kiszolgálási helye a szentély
elé került, a szentélybe padok készültek,
szemben a templomtér padjaival, oldalra került a szószék
és a Mózespad, vele szemben a presbiterek és az elöljárók
padjai. A MI (az egész gyülekezet) elrendezése vált
tehát általánossá. Középen
az igehirdetés, körülötte a gyülekezet, közvetlen
kapcsolatba, szemben egymással, szellemi dialógusban és
kölcsönös figyelemben. Ez a legváltozatosabban használható
református alaprajzi etalon. Mégis egymásután
épülnek azok a templomok, ahol az osztályterem karakterű
alaprajzok vissza-visszatérnek, és lemondanak a hívek
egymás felé fordulásának lelki többletéről.
Ahol mindenki aktív résztvevő lehet és egyenrangú.
A század első harmadától kezdve egyre-másra
kezdtek épülni azok az új templomok, ahol az Úrasztala
közé szervezett istentiszteleti rendet hat és nyolcszögletű,
centrális terek határolták, létrehozva azt
a sztenderdet, amiben az igehirdetés, a keresztelés és
esküvő, a konfirmáció és az úrvacsora,
énekes és kórusalkalmak, ünnepélyek és
különféle konferenciák egyaránt megfelelő
helyet kaphattak. Kicsit kevés ezeknek a példáknak
a követése.
Sajnos előfordulnak olyan esetek is, ahol új centrális
teret egyirányba néző padokkal bútoroznak be,
óriási helyveszteségekkel. S ha már a padoknál
tartunk: ez a legkötöttebb üléstípus. És
a legkényelmetlenebb. Kísérletet kellene tenni olyan
színvonalas megoldású rövidpadok vagy karosszékek
tervezésére, melyeknek könnyű mozgatásával
a különféle igényű egyházi alkalmakra
a berendezés átcsoportosítható. A nem szigorúan
istentiszteleti alkalmak például nyilvánvalóan
más igényeket támasztanak. Vonatkozik ez a karzatok
üléshelyeinek mobilizálhatóságára
is, hiszen egy kórushangverseny, vagy szakrális tematikájú
kiállítás rendezésének lehetősége
egyre reálisabb kívánalom. Szerencsére erre
is van szándék, sőt követhető példa
is.
Tudom, a leírtak többekben ellenérzést is
fognak kelteni. Ám a tét hatalmas volta - a megtartás
és a megszerzés isteni szándéka - nem lehet
vesztes, mert az időket meg kívánjuk állítani...
4. A templomterek művészeteket befogadó lehetőségei
A református templomok belső tereinek végletes
leegyszerűsítése olyan korban vált általánossá,
amikor a keresztény templomokat színházi díszleteket
is felülmúló gazdagság és pompa jellemezte,
s a festett képek és faragott szobrok harsánysága,
szuggesztivitása ellene fordult a meghitt imádság
és elmélyülés vágyának. Amikor
már a falakon önmagával kezdett el találkozni
az ember, nem az Istennel. Az ettől való határozott
elhatárolódás szükségszerű volt.
Az évszázadok folytán azonban e logikus lépéssel
egyidőben mintha túlzásba vittük volna a művészet
kiűzetését templomainkból.
Aki egy kicsit is ért a lélektanhoz, az tudja, hogy ez
az ár valószínűleg feleslegesen nagy áldozat,
mint minden túlzás általában. Az építészeti
tervezés szerkezetei, formái, anyagai és színei,
arányai ugyanis birtokolják a szépség és
változatosság lehetőségeit, s ebben is gyönyörű
példákat teremtettek Magyarországon a század
első harmadában, felében. Elég, ha Kós
Károly, Medgyasszai István, Szeghalmi Bálint nevét
említem csak, akik az építőművészet
és a belsőépítészet remekléseivel
adtak teret a díszítőművészetek sokaságának.
A belső terek és berendezések ingerszegénysége,
fantáziátlansága sokkal inkább bénító,
mint felemelő hatású; gyerekek a megmondhatói
igazán, hogy a beszélgetések közötti szemlélődés,
a vizuális élmény többlete nem elterelő
momentum. Éppen ellenkezőleg. Ha nem így volna, a
természeti szépségek sem volnának lelkünk
hasznára.
Nem hallottam olyan bibliai forráshelyről sem, ahol a
szépségnek pejoratív csengése lenne. Félreértés
ne essék. Nem szándékom reformátoraink bölcsességét
kétségbe vonni. De azt sem, hogy az egyre felületesebb
világ számára az esztétikum erejét is
önként átadjuk. Érdemes lesz erről is
szemléletes példák elemzésével egyszer
komolyan beszélni, és kísérletet tenni egyre
jobb és jobb példák kimunkálására.
(A tradicionális textilművészet például
a templomi textilek, terítők világában igazi
csodákra volt képes, s ez ma sincsen másképpen.)
5. Együtt a templomban
Istennel és egymással
Igazán nem a pesszimizmus beszél belőlem akkor, ha
azt mondom, hogy a láthatóan nem bővülő
kulturális és művészeti infrastruktúra
- különösen a kisebb településeken - nagy mértékben
hozzájárul a lelki elsivárosodáshoz, és
növeli az Istentől való távolságtartás
jellegzetes gyakorlatát. Különösen a fiatalabb generációk
világában.
Az egyház számára azonban ez a helyzet hatalmas
potenciális lehetőség arra, hogy a hiányt a
maga eszközeivel és helyszíneinek változatos
használatával pótolja. Szükségből
így lehet erény. Templomról van tehát ismét
szó, de gyülekezeti teremről is, házi színpadról
is, zenegyakorló és hittanteremről is, cserkészszobáról
és egyházközségi gyűjteményről,
kézikönyvtárról és alkalmi büféről,
televíziós szobáról, helyi rádióstúdióról,
(s ne büntess, Isten!) internetről... Vagyis a teljes életről.
Elkerülhetetlen, hogy komplex egyházi infrastruktúrák
ne szülessenek a közeli-távoli jövőben, s
ezekben életük mind több és tartalmasabb kérdésére
kaphassanak hívő emberhez méltó válaszokat,
akik egymást is igénylik, vagy éppen egyedül
vannak. Ilyen körülmények között teljesedne
ki az igazi öntevékenység, a mindennapi hitvallás
a szeretetközösségben. Ahol az imádság nem
a sátoros ünnepek kiváltságos hónapjaiban
hangzik csak el, hanem felreppen mindig, mint a madár, amikor tágasságra
vágyik. Erre is van már példa épülőben.
Imádkozzunk sikeréért.
Reménykedve várom az ajánlott gondolatcserét.
Magam mindent megteszek, hogy létrejöjjön, és eredményeképpen
olyan ajánlások születhessenek, amelyeket építészek
és építtetők egyaránt használhatnak
mindannyiunk örömére, hasznára és Isten
dicsőségére.