CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Egy nagyon kellemes kezdés

Nem hallottam korábban a Festetics vonósnégyest (tagjai: Kertész István, Petőfi Erika, Ligeti Péter és Pertorini Rezső). A '85-ben alakult együttes többször járt az USA-ban és díjat nyert lemezével.
Jelenlegi műsoruk J.Haydn D-dúr vonósnégye, Rózsavölgyi Márk: Keleti reményhangok, majd a szünet után J.Haydn f-moll vonósnégyese volt.


A korabeli hangszereken, többnyire korabeli fogás-módon játszó zenészek nagyon szimpatikus benyomást keltettek. A látszólag egyszerű művek (a Haydn vonósnégyesek fölé nyugodtan kiírhatta volna a szerző: szóló hegedűre és kíséretre, Rózsavölgyi Márk dallamait pedig éppen a Régi Zenei Napok korábbi rendezvényén hallhattuk: akkor elfuseráltan. Nem könnyű jól megszólaltatni egy meglehetősen monoton módon megírt ritmusú művet - a cselló játssza az "egyet" a másodhegedű és a brácsa "kontráz", az első hegedű pedig a "magyarosch" dallamot) előadása éppen a mivoltuk miatt olyan nehéz. Ne legyen unalmas, sőt, jelentést kell adni a reprízeknek, az ismétléseknek, értelmet, dinamikát a dallamoknak, itt-ott mást is szóhoz engedni jutni.


Melyek voltak a szombat esti előadás erényei?
Elsőként említeném a rendkívül tudatos előadásmódot, mely az első műnél, főleg annak első tételében még kissé görcsösen sikerült, majd az együttes feszültségének oldódásával az értelmezés az előadás spontaneitás érzésével szerencsésen ötvöződött.
Az értelmezés finomságai: az ismétlések "más-hangúsága", az átvezetések és visszatérések hangsúlyai, az első Haydn mű fúgájának szép előadása, a negédesség elkerülése (amire alkalom lett volna ugyanennek a műnek a cadenzia-parlando jellegű tétele, de nem volt érzelgős egyáltalán a Rózsavölgyi mű sem).
A kamarajátéknál természetesnek gondolnánk az egymásra-figyelést, de amikor ez ennyi év után is a legfontosabb ütemeknél külön is hangsúlyt kap, az már a közönség (és az előadók ön-)becsülése.
A jól sikerült hangverseny ráadásaként az egyik Haydn mű menüett-tételét hallhatta az egyik termet megtöltő közönség, akik külön kivetítőn is szemmel kísérhették mindkét teremben a koncertet.
- DI -



2001. jĂşnius 23., szombat 22:27


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület