CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Festőterem: Péreli Zsuzsa képzőművész kiállítása

Péreli Zsuzsa képzőművész Kárpitok, dekollázsok című, a művész három évtizedes munkásságát felölelő kiállítását a soproni Festőteremben Wehner Tibor művészettörténész nyitotta meg.

Péreli Zsuzsa a magyar textilművészetet gyökeresen megváltoztató forrongások - az anyag szétbontásának, a szövés felfejtésének - időszakában indult el pályáján, akkor, amikor a textilművészetben a konvencionális technikákat igyekeztek kiszorítani a térbe kilépő, három dimenziós megfogalmazások.
Akkor, a hetvenes évek közepén és ma is a különféle irányzatok és divatok között (és ellenére) Péreli Zsuzsa megmaradt a kárpitszövés több évszázados, hagyományos technikája mellett.
Gobelint szőni az őrült sebességek - a computergrafika, a fotó, a villogó képek - világában hatalmas luxus; és ennél sokkal több: aki ebben a korban felvállalja azt, hogy a gobelinen át fejezi ki magát, az a korszak elembertelenedett túlgyorsultságával helyezkedik szembe, úgy, hogy ő maga válik úrrá az időn, azt a maga teljességében éli meg. És nem ez az igazi művészet egyik ismérve?
Az évszázadokra visszavezethető, hagyományos gobelintechnika és a huszadik században kibontakozó képépítő módszer ötvöződése úgy jelenik meg a Péreli-kárpitokon, hogy a művész alkotásaiban meg-megbomlik a szövedék; a síkok szabályos formátumában talált tárgyak, kiegészítő anyagok szervesülnek textilművé.
A textil síkjából kilépő tárgyak nem applikálva, hanem szövés közben, a francia gobelin-technikával válnak szervesen el- és leválaszthatatlan alkotórészévé a műnek, úgy, hogy minden "idegen anyag", ami a kárpiton megjelenik, mindig és kizárólag a lényeget szolgálja.
És ez egyik leglényegesebb vonása Péreli Zsuzsa művészetének - a dekorativitás és a mellbevágás, a hatásvadászat és a meghökkentés felületességének hiánya, vagyis egyszerűen: az őszinteség. Péreli falikárpitjai olyan - a gobelin technikájára is jellemző - témavilágot feltételeznek, amely nem csak pillanatnyi aktualitásában, mondhatnánk nem divatjában hat.
A művész az idő és sebesség összefüggésében egyik vagy másik paraméterre hatva, egyszerre - konkrétan és átvitt értelemben is - több síkban láttatja a világot.
A falikárpitok mellett a soproni tárlaton láthatók a dekollázsok; ezek a kollázs és a montázs egyik különleges egymásra ragasztott, majd megmunkált kép- és szöveg nyomatok - papír alakokat formázó domborművekkel kiegészült - különleges hatású együttesei: elvontságukban intellektuális képi üzenetek.
A kiállításon a szakrális - ikonokra utaló - munkák mellett megtalálhatók a régi fotók atmoszféráját, egy-egy értékes, kimerevített pillanat megragadásával a békeidők hangulatát idéző kompozíciók, különös tájidézések, amelyek egy rég letűnt korról szólnak; ám korántsem ez a nosztalgikus koridézés a végső küldetésük. A művek gondolatiságára, érzelmi töltetére a líraiság, a nosztalgia, a béke, az idill akkor lenne jellemző, ha nem működnének minduntalan azok a jelenbe vezető visszacsatolások, amelyekben felfedezzük a hétköznapiságot, a földhözragadottságot, a tehetetlenséget és ingatagságokat, a békés pillanatok törékenységét.
"Beleszőttél, ott élünk a képeken" - szólt Tolcsvay László személyes hangvételű, lírai dala a megnyitón, mi pedig az aranymezőben lebegő, a feketén tátongó, lakatlan épülettömbök fölötti angyal arcában, a kidobott tárgyaink által övezett szeméttáj látványában, a régi fotográfiáról a mába kitekintő tekintetekben magunkat véljük felfedezni Péreli Zsuzsa falikárpitjaiban, és egy pillanatra megdöbbenünk azon, amilyenné a jelenkor valóságát tettük.
A változtatás-változás lehetősége - akár a felcsillanó aranyfonál - pedig szintén ott rejlik, organikusan beleszőve - felfedezésre várva - Péreli Zsuzsa minden alkotásában.

Péreli Zsuzsa képzőművész kiállítása megtekinthető július 31-ig naponta 10 és 18 óra között a Sopron, Petőfi tér 8. szám alatti Festőteremben.



2001. június 24., vasárnap 14:22


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület