CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

A tökéletesség megközelíthető!

Malcolm Bilson

A Régi Zenei Napok zenei estjeinek sorozatában a Fertőd-Eszterházi Esterházy kastályban Malcolm Bilson fortepiano-játékát hallgathatták meg az érdeklődők. Annak ellenére, hogy az előadó neve már garancia egy alig felülmúlható koncertre, maradtak még üres helyek a díszteremben.
A műsoron két Schubert-szonáta (Asz-dúr és A-dúr) , közötte pedig Beethoven Hét bagatellje (Op.33.) szerepelt.


Az ünnepeket el kell tudni fogadni, élvezni minden pillanatát. Ez az Isten-áldotta tehetségű ember szerényen és felülmúlhatatlanul tolmácsolta a műveket, valamint a négy ráadást, melyet a közönség szűnni nem akaró ovációja követelt ki. (Beethoven, Chopin)
Tudatosságára jellemző, hogy a TV-operatőr alig megbocsátható kamera-csúsztatgatása sem hozta ki az előadás megkívánta koncentrációjából. A nézőkkel ugyanakkor mint külső szemlélő hallgatta saját játékát (ön-tudat) és osztotta meg a játék örömét, az apró felfedezések sorozatát.
Bárki más után Bilson játéka sokkal karakteresebb, a jobban kiemelt részletek közelítik a karikírozás határát, de soha el nem érik.
Romantikus játéka ugyanakkor szigorúan megmarad a nem túlhangsúlyozó, emberi mérték érzés-tolmácsolásán belül, semmi túlzás, sőt némi puritán szépség árad belőle.
Malcolm Bilson, mint a tökéletesség, megfejthetetlen. A tudatosság és a pillanatnyi hangulatok spontán egymás mellettisége megismételhetetlenné teszik élő játékát. Minden emberben, aki hallgatja, a jót erősíti. Ilyenkor érezni igazán a művészet erejét és hivatását - nem csak szóval, hanem egy anyagi dolog emberi használatában hirdetni: a tökéletesség megközelíthető. (Másképpen is fogalmazhatnék, mint Lélek-rovatbeli, de nem szeretnék senkit kizárni ebből a körből, amibe éppenhogy mindenkit belevont Bilson.)


Nem változott az előadás technikai kivitelezése az utolsó találkozásunk óta. Beszél, elmond egy "story-t", aztán leül és beszél tovább, de most nem a hangszálain, hanem a fortepianón folytatja, amit elkezdett. Ha a kifejezés - "anyanyelve a zene" - értelmét keressük, akkor a kéziszótár helyett tessék Malcolm Bilsont hallgatni!
Az ünnepeket nem mi "teremtjük". Azt hiszem, még csak nem is a Bilson-ok, de a tökéletes eszköz lehetővé teszi számunkra az elfogadást, melynek a tartalma mindig aktuális. Ő ugyanis nem autenticitásról beszél - ki merné azt mondani egy ilyen előadás után, hogy másfajta előadás is lehet jó? -, hanem elmondja azt, amit az örök emberiből és az örök szépségből meghallani érdemes.
Lehet, hogy nem kritika született a számítógép billentyűzetén.(De szívesen írnék sok ilyen tartalmú írást!) Minden érdekelt talán kérdezze meg Bilsont, hogyan csinálja, de inkább hallgassa meg - nagyon-nagyon sokszor -, mert abban van az igazi válasz.
- DI -



2001. jĂşnius 26., kedd 09:28


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület