Munkácsy Krisztus-trilógiája
Tudjuk, hogy a debreceni Déri Múzeum különtermében
látható három gyönyörű festmény
közül kettő itteni sorsa
kétséges, kérdéses. Tudható, mert
egyre többet hallhatunk erről a televízióban,
a rádióban: nyilatkoznak városvezetők, minisztériumi
tisztségviselők, sőt, maga a kulturális miniszter
is; agitálnak, tájékoztatnak a festmények itthon
tartására, annak megszervezésére alakult kuratórium
tagjai, egyáltalán: valamit nagyon sokan tudnak erről
a helyinek, debreceninek korántsem nevezhető művelődési
gondról, de eleget mégsem, beszélnünk erről
hát talán nem fölösleges.
Friss az emlék, pár hetes.
A debreceni Nagyerdőbe bújt Művésztelep egyik
lakásában, a képekkel körberakott, finoman festékszagú
műteremben Bényi Árpád festőmővésszel,
ama kuratórium vezetőjével cserélgettük
ki eszméinket, elképzeléseinket, ötleteinket
arról: hogyan, miből, miképpen lehetne megszerezni
azt a háromszázmillió forintot, amellyel a két,
magántulajdonban lévő, a Déri Múzeumba
csupán letétbe adott festmény egyike, a letéti
idő végét járó Golgota megvásárolható
volna. S itthon tartható: örök időkre. Az ötletek
némelyike már akkor irreálisnak látszott, amolyan
próbálkozásnak, kapkodásnak a vízből
felbukkanni nem akaró szalmaszál után. Képeslapokat
kellene nyomtatni, bőkezű nyomdában, s eladni, külföldön
is. De ez hosszú idő, meg százezres lapmennyiség,
s akármilyen bőkezű a nyomda, jócskán
kérne a bevételből, vissza, a költségeire.
S hogyan lehetne súlyos vám
nélkül külföldre szállítani, s
ott ki árulná, hol, s árusítaná-e ingyen?
És itthon? Vásárolnák az emberek?
Akik valószínűleg soha nem látták még
a múzeumban tündöklő, gyönyörű
képeket.
Megmozgathatók, két festmény miatt, a kultúrára
csak módjával költő tömegek? Hangversenyeket,
előadásokat kell szervezni, s a bevételeket összegyűjtögetni!
Igen: de hány hangverseny kellene ahhoz, hogy az alkalmankénti
néhány tízezres, talán százezres bevételből
összeadódjék az a háromszázmillió?
Győjtögettek máris templomokban, egyházközségekben,
ezt
folytatni érdemes, voltak már hangversenyek is, nem elvetendő
gondolat az sem: csak az idő, azt tudnánk feledni.
Már csak fél év van decemberig, s vagy megkapja
az ügyesen feldagasztott pénzt a kép tulajdonosa, vagy
viszi a
festményt, meg majd, nemsokára a másik tulajdonos
a másikat is: a Krisztus Pilátus előtt-öt.
Mondhatnánk persze: vigyék, ha azt gondolják, van
még egy ország, a festő szülőhazáján
kívül, ahol háromszázmilliót adnak egy
Munkácsy-képért (hiszen az összeg valójában
csak az egyik kép ára), de ez rossz, barbár mondat
volna, talán nem is igaz; vagy mondhatnánk, dühösebben:
vigyék, ha ez az ország, ez a kulturális kormányzat
nem képes erre az ügyre az ország költségvetésében
potom összegnek számító háromszázmilliót
rászánni. Hogyha hagyná elvitetni az egyik legnagyobb
magyar festő képét, képeit, ha közönnyel
tudná nézni! De ez meg demagóg mondat, ami persze
tovább gyűrhető, borzolható: épp erre
nem jut, annyi másra jut, de talán ez sem igaz.
És hát ez nem a dac, meg a gyerekes düh helye.
Ez most a reklám helye.
Nem tudom már, hol hangzott el a meghökkentő javaslat,
televízióban, rádióban, de elhangzott, s roppant
logikusnak tetszett. Sőt, annál többnek is: kivitelezhetőnek.
Elmondjuk: csak előbb azt, mi is az a három kép, Munkácsy
Mihály Krisztus-trilógiája, amelyről beszélünk,
s melynek két képe végnapjait (hónapjait) éli
a Déri Múzeumban. S melyeket együtt látni, ott,
a múzeum szép, meghitt hangulatú termében,
különleges élmény hívők s csupán
festészetszeretők számára egyaránt.
A Krisztus Pilátus előtt című kép
1881-ben készült el, 1995-ben kapta meg Debrecen, letétbe,
a kanadai tulajdonostól, 2000-ig: most van egy kis kifizetési
haladék. A kép bemutatója 1881 húsvétján
volt Párizsban, a nemes műgyűjtő és
menedzser, Karl Sedelmeyer palotájában. Óriási
sikerrel: a siker a bécsi, budapesti, angliai bemutatókon
s a többi, összesen húsz nagy-britanniai városban
hasonlóképpen hatalmas. A festmény 1886-ban, festőjével
együtt Amerikába utazott, a művész hat héten
át különböző városokban dolgozott,
portrékat festett.
1887-ben John Wanamaker milliomos megvásárolta a képet,
s a közben, 1884-ben elkészült másikat, a Golgotát
is. Előbbit 120 ezer, utóbbit 100 ezer dollárért.
1889-ben kölcsönadta a képeket a Párizsi Világkiállításra,
1893-ban a Chicagói Világkiállításra
maga vitte a két festményt. 1907-ig a tulajdonos vidéki
képtárában volt a két mű, majd amikor
ott tűz ütött ki, Philadelphiába kerültek
az alkotások. 1988-ban egy telefonos aukció eredményeképpen
egy kanadai férfi, Joseph T. Tanenbaum vásárolta meg
a Krisztus Pilátus előtt címűt. A többit
tudjuk: ’95 tavaszán érkezett Magyarországra, de mindössze
öt évre.
A másik kép, a Golgota 1884 húsvétjára
készült el, akkor a párizsi mecénás, Sedelmeyer,
visszahozatta a Krisztus Pilátus előtt-öt Skóciából,
és a párizsi palota udvarán mutatta be, együtt
a kettőt, a közönségnek. (Érdekes adalék:
az eseményt Maupassant is megörökítette a Szépfiú
című regényében.) 1884 szeptemberében
Budapesten is bemutatták a képet: s ekkor történt
az első képvásárlási, ám kudarccal
végződő kísérlet. A magyar egyházi
vezetők pénzgyűjtési buzgalma eredménytelen
volt, Sedelmeyer túl magas árat szabott a két képért,
továbbvitette a Golgotát: előbb egy európai
bemutató körútra, majd ez a mű is New Yorkban
kötött ki, s vásárolta meg ezt is John Wanamaker.
1988-ban kettévált a két kép útja:
azon a bizonyos árverésen, amikor a Krisztus Pilátus
előtt a kanadai vásárlóé lett, a Golgotát
egy amerikai magyar galériatulajdonos, Bereczki Csaba Gyula vásárolta
meg, s ő adta át magyar bemutatóra 2000 januárjáig,
más adatok szerint 2001 decemberéig. 1991 őszén
érkezett a kép Budapestre, s előbb (a restaurálás
után, persze) 1993 húsvétján Budapesten a Magyar
Nemzeti Múzeumban volt látható, majd a Déri
Múzeum Munkácsy-termébe került.
A Golgota megvásárlása a sürgetőbb
feladat, a Krisztus Pilátus előtt talán a Máltai
Szeretetszolgálat segítségével örökös
letétben maradhat Magyarországon: ha valami közbe nem
jön, s ha ez egyáltalán még így igaz.
A trilógia egyetlen képe, a legismertebb, az Ecce homo,
amelynek a sorsa biztos, Déri Frigyes ajándékaként
jutott a múzeumba, örök időkre: de korántsem
zökkenőmentes úton. A Krisztus-sorozat két festménye
már évek óta Philadelphiában volt, amikor Munkácsy
hozzákezdett az Ecce homo megfestéséhez. Mondják,
Krisztus arcában a már nagybeteg, szenvedő Munkácsy
arcvonásaira is ismerhetünk. A kép 1896-ban készült
el, Budapesten, a millennáris kiállításon mutatták
be, majd a festmény elindult bécsi, brüsszeli, angliai
és írországi bemutató körútjára.
(Másik irodalmi adalék: 1899-ben Dublinban látta,
majd írta meg az élményt James Joyce.) A kép
azután Amerikába is eljutott, de ahogy a mű élettörténetét
ismertető szövegben olvashatjuk: “nem találkozhatott
a két előző festménnyel”. 1914-ben Velencében
volt az Ecce homo, azután ismét Budapesten mutatták
be.
Felmerült a gondolat, hogy egy majd felépülő
magyar katolikus székesegyházban együtt legyen látható
a három Krisztus-kép,
de még annyi pénz sem jött össze (120 ezer
korona), amelyet az Ecce homo megvételéért kért
volna az angol–amerikai konzorcium. Azután kitört az első
világháború, s az embereknek kisebb gondja is nagyobb
volt annál, hogy festmények vásárlására
gondoljanak.
Ekkor tűnt fel Déri Frigyes, aki akkor kereskedelmi tanácsosként
Bécsben élt, és 76 ezer aranykoronáért
megvásárolta az Ecce homo-t. 1924, vagyis Déri Frigyes
halála után a festmény Déri óriási
művelődéstörténeti hagyatékának
részeként Debrecenbe került. 1930-ban építettek
a számára egy tetővilágításos
különtermet: a kép azóta ezen a helyen látható.
Az 1993-ban (ideiglenesen) hazakerült Golgota és a két
évvel később megérkezett Krisztus Pilátus
előtt az Ecce homo két oldalán kapott helyet. Aligha
van még egy képtár a világon, ahol három
ilyen, méreteiben is lenyűgöző, hatalmas festmény
mutatná be a krisztusi szenvedéstörténet megrendítő
stációit az elítéltetéstől a
kereszthalálig.
Itt van, Magyarországon, magyar művész munkájaként.
Az az ötlet pedig, az a roppant egyszerű és kivitelezhető
gondolat így hangzott: ha minden magyar állampolgár
csupán harminc forintot adna - mienk maradhatna a kép.
Jó: minden magyar állampolgár nem ad.
Mert van, aki semmit, soha, semmiért, senkinek, egy fillért
sem, legyen neki annyi, hogy Dunát rekeszthetne vele.
Vagy kevés van, valóban, harmincra sem futja. Adjon a
fele: hatvan forintot. A gyerekek helyett ad a szülő: beszéljünk
családokról akkor. Pár száz forint családonként,
ha csak a lakosság fele ad.
Lehetetlen volna? Egy doboz kávé, két-három
sör, pár fagylalt ára? S annyi formája van már
ennek: közintézmények, boltok, patikák, bankok,
iskolák, kulturális középületek, mozik,
színházak előcsarnokaiban, termeiben, ajtajában,
templomok kapujában hány helyen láthatók
a kis, pénzgyűjtő üveggömbök, perselyek,
melyekbe pár forintot bedobhat az arra járó. Reggel
kiteszik, este beveszik, számtalan példa mutatja már,
hogy járható ez az út. Talán elég érett
már ez a nép ehhez, s talán van benne annyi adakozó
kedv, hogy művészetpártoló forintokat
is áldozzon a sajátjából.
Nem, valóban nem hal bele senki, ha a két festményt
kiviszik az országból.
Valóban: ez egy népnek nem élethalál kérdése.
De bizonyos, hogy szegényebbek lennénk nélkülük.
A kulturális, művészeti érték is népgazdagító
érték. Próbát tenni, hogy sikerül-e, most,
harmadjára, mindenesetre érdemes volna.
Cs. Nagy Ibolya
www.reflap.hu
(Képek: hungart.euroweb.hu)
2001. július 26., csütörtök 22:43