CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 28., szombat, Kamilla napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A szentegyházi Gyermekfilharmónia Sopronban

A Gyermekfilharmónia 140 tagú együttese a Hargita alatti Szentegyházasfaluról érkezett Sopronba.
A gyermekelőadásokra általában jellemző különleges, őszinte hangvételű, klasszikus szerzők műveiből, magyar népdalokból és más népek dalaiból összeállított előadását a soproni közönség vastapssal jutalmazta.
A meghívó szerint a tanulók a helyi Tanulók Háza zenekörein sajátították el a hangszerkezelés tudományát, egyikük sem zeneiskolás.

Mindezek tudatában és a produkció láttán-hallatán a nézőben felmerül az igen szép létszámú együttes működésének kulisszatitkai iránti érdeklődés.
Mi lehet a mozgatórugója az együttes immár 19 éves működésének, honnan az ereje és energiája a mindent irányító, a mindenre figyelő és az együttes minden levegővételét ismerő és értő - zenekarvezetőnek Haáz Sándornak?
Haáz Sándor 1978-ban a marosvásárhelyi pedagógiai főiskola zeneszakának elvégzése után került Szentegyházasfalura, ahol nyitott és segítőkész kollégák fogadták nagy szeretettel és tiszteletettel egy olyan általános iskolában, amelyben nagyon fontos volt a zene.
Haáz Sándor a Gyermekfilharmónia karvezetője

Szentegyházasfalun az akkor újjáalakult városi fúvószenekar utánpótlásának tanítását bízták a fiatal tanárra, aki az 1-4. osztályokban furulya csoportokat, az 5-8-ban kicsi, tizenöt fős rezesbandát hozott létre, és közben szorgalmasan foglalkozott a vonósokkal is. Ahhoz, hogy a zenészek begyakoroljanak, hosszú, késő estékig kellett dolgozniuk. Az igen kemény és szívós munka ellenére a tanár a legelejétől kezdve tapasztalta azt az igen nyitott érdeklődést és tenniakarást, amely a zeneoktatást, a zenekari- és énekkari munkát ebben a kis eldugott székely faluban fogadta.
- Én azóta is keresem a lélektanát ennek a jelenségnek - mondja a karnagy. Hisznek minden újnak az induláskor  - legyen az folyóirat, színjátszókör, tánccsoport, énekkar - van egy nagy durranás, ami viszont igazán érdekes, az kezdeti lelkesedés utáni állapot:  hogy mi lesz az ügyből egy év múlva, hol tart az öt év múlva, és tizenöt év múlva még létezik-e egyáltalán? Bármilyen mozgalom erejét abban lehet meghatározni, hogy hangja az időben milyen hosszú távon hangzik el.
A Gyermekfilharmónia iránti érdeklődés a tizenkilenc év után nemhogy csitulna, de mindinkább erősödik. Ezért kezdtem el ennek a törvényszerűségeit még a nyolcvanas években keresni.
Azt, hogy mi motiválja a gyermekeket és szülőket. A mindenkiben fellelhető szereplésvágy, vagy valami más is?

A karvezető az évek során több okát meglelte annak, ami a szentegyházasfalusiak zeneszeretetének a háterét alkotja. A történelmi múlt és az ahhoz képest hirtelen jött változás, amely révén az igen szerény életkörülményekkel bíró falu mellett az iparosító szocializmus a közel háromezer munkást foglalkoztató vasüzemet megépíti, és nem utolsó sorban a gyerekét előbbre juttatni vágyó szülőkben munkáló ambíció. A soproni előadás után is tapasztalt különleges hangulat, a maga törvényei szerint zajló "egyleti" élet különlegessége és egyedisége szintén mind-mind összetartó erőként hat és működik.
Az sem mellékes, hogy a gyermekfilharmónia tagjának lenni mindig is kiváltságot és rangot jelentett, amellyel együtt járt a szereplési lehetőség, turnék, utazás, világjárás; valljuk be a zene iránt való elkötelezettségen és annak szolgálatán túl  - a mai gazdasági körülményekre való tekintettel - ezek a szempontok sem elhanyagolhatóak.

- Úgy kerültem Szentegyházára, hogy imádtam a marosvásárhelyi  Zeneiskola zúgását, a termekből kihallatszó zsongást, zongora-, klarinét-, oboahangot. Ezért a hegedűóráimat szépen több osztályba széthelyeztem, és megtörtént, hogy az udvaron sétálva, vagy a fatönkre leülve hallgattam az iskola hangját. Soha nem tudtam ezzel a zsongással betelni.
Az  1982-es évzárókor a vonós-fúvószenekart az iskolakórus mellé állítottam, és megpróbáltam azt, hogy hogyan szól. A látvány és a hangzás ugyanaz lehetett, amiben ma este is része volt a soproni közönségnek.
Akkor ezen én magam is meglepődtem, és a Gyermekfilharmónia tulajdonképpeni története ezzel a pillanattal kezdődött.

Az azóta is folyamatosan megújulni képes zenekar (évente a tagok 25-30 százaléka cserélődik ki)  repertoárja közel harminc műből áll. Életét igen komoly, belső, íratlan, kialakult rend és szabály irányítja, amelynek része a minden év október elsejei nagybetűs nap:  "A Nagy Felvételi Vizsga". A felvételiztető bizottságban csak filharmóniatagok ülnek, ők dirigálnak és rendelkeznek a zenekar összetétele felett.
A kórusmozgalom tömegmozgalom, a 200-500 megtanult népdallal bárki kórustag lehet, és az, hogy a kórustagok közül ki kerül az együttesbe - a január végi nagy megmérettetésnél dől el. A következő generáció alig várja, hogy az együttesbe bekerüljön.
A karvezetőnek a szervezésben 5-6 pedagógus segít, olyanok, akik maguk régi filharmónia-tagokként minden belső szabályt és törvényt ismernek. A gyermekfilharmónia-tagok kötelező módon naplót írnak. A saját kiadású újság szeptemberi száma közli a nyári turnéról szóló naplójegyzeteket.

Az együttes rendszeres kiszállásainak, valamint a helyi újság (Szentegyházi Hírlap) megjelenésének anyagi hátterét az 1991-ben megalakult Gyermekfilharmónia Alapítvány és az általa üzemeltetett Múzeum Szálló biztosítja. A Múzeum Szálló a Hargitára látogatóknak télen-nyáron szállást és félpanziós ellátást biztosít, úgy, hogy a Gyermekfilharmónia tagjai azok, akik nagyrészt az együttes "turizmus üzletágát" üzemeltetik az adminisztrációtól, a főzésen a felszolgáláson, az énektanításon, a csoportokkal való foglalkozásokon át a takarításig.
A filharmóniatagok tábortüzet raknak, éneket tanítanak, ugyanakkor a Múzeum Szállótól vezetővel a Hargitára gyalogtúrákat, autóskirándulásokat, kézműves táborokat szerveznek, ahova ezúton is szeretettel hívnak mindenkit.

Mi adja a pedagógusnak az erőt és motivációt a kitartó munkához, kérdezném Haáz Sándort, akinek egész személyiségére jellemző az, ahogyan a kérdést "félreérti", amikor a zenepedagógusi munka általa legfontosabbnak tartott szempontjait felsorolja:
-  Minden zeneórát komolyan kell venni és meg kell tartani - mondja ellentmondást nem tűrő hangon.
Minden zeneórán mindig kell népdalt tanítani. Ezeket viszont meg kell nekik tanítani; kemény munkával.
Mi minden évben kiadunk egy dalos füzetet. Minden gyerekfilharmónia tagnak a népdalokat, ezeken kívül a muzsikusoknak még a zeneelméletet is tudniuk kell.
Nagyon komolyan és folyamatosan dolgozni kell - vonja le a végső következtetést a karnagy.

És miközben mi az előadást követően a Gyermek- és Ifjúsági Központ alagsorában beszélgetünk, a szálláshelyre való indulásra várva a szentegyházi gyermekek, fiatalok "unalmukban" népdalt énekelnek, néhányan pedig táncolnak.
Természetesen mi mást is tehetnének, ha már valamivel el kell tölteniük a köztes időt?



2001. jĂşlius 28., szombat 14:21


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület