A szentegyházi Gyermekfilharmónia Sopronban
A Gyermekfilharmónia 140 tagú együttese a Hargita
alatti Szentegyházasfaluról érkezett Sopronba.
A gyermekelőadásokra általában jellemző
különleges, őszinte hangvételű, klasszikus
szerzők műveiből, magyar népdalokból
és más népek dalaiból összeállított
előadását a soproni közönség vastapssal
jutalmazta.
A meghívó szerint a tanulók a helyi Tanulók
Háza zenekörein sajátították el a hangszerkezelés
tudományát, egyikük sem zeneiskolás.
Mindezek tudatában és a produkció láttán-hallatán
a nézőben felmerül az igen szép létszámú
együttes működésének kulisszatitkai iránti
érdeklődés.
Mi lehet a mozgatórugója az együttes immár
19 éves működésének, honnan az ereje és
energiája a mindent irányító, a mindenre figyelő
és az együttes minden levegővételét ismerő
és értő - zenekarvezetőnek Haáz Sándornak?
Haáz Sándor 1978-ban a marosvásárhelyi
pedagógiai főiskola zeneszakának elvégzése
után került Szentegyházasfalura, ahol nyitott és
segítőkész kollégák fogadták
nagy szeretettel és tiszteletettel egy olyan általános
iskolában, amelyben nagyon fontos volt a zene.
|
Haáz Sándor a Gyermekfilharmónia karvezetője
|
Szentegyházasfalun az akkor újjáalakult városi
fúvószenekar utánpótlásának tanítását
bízták a fiatal tanárra, aki az 1-4. osztályokban
furulya csoportokat, az 5-8-ban kicsi, tizenöt fős rezesbandát
hozott létre, és közben szorgalmasan foglalkozott a vonósokkal
is. Ahhoz, hogy a zenészek begyakoroljanak, hosszú, késő
estékig kellett dolgozniuk. Az igen kemény és szívós
munka ellenére a tanár a legelejétől kezdve
tapasztalta azt az igen nyitott érdeklődést és
tenniakarást, amely a zeneoktatást, a zenekari- és
énekkari munkát ebben a kis eldugott székely faluban
fogadta.
- Én azóta is keresem a lélektanát ennek
a jelenségnek - mondja a karnagy. Hisznek minden újnak az
induláskor - legyen az folyóirat, színjátszókör,
tánccsoport, énekkar - van egy nagy durranás, ami
viszont igazán érdekes, az kezdeti lelkesedés utáni
állapot: hogy mi lesz az ügyből egy év
múlva, hol tart az öt év múlva, és tizenöt
év múlva még létezik-e egyáltalán?
Bármilyen mozgalom erejét abban lehet meghatározni,
hogy hangja az időben milyen hosszú távon hangzik
el.
A Gyermekfilharmónia iránti érdeklődés
a tizenkilenc év után nemhogy csitulna, de mindinkább
erősödik. Ezért kezdtem el ennek a törvényszerűségeit
még a nyolcvanas években keresni.
Azt, hogy mi motiválja a gyermekeket és szülőket.
A mindenkiben fellelhető szereplésvágy, vagy valami
más is?
A karvezető az évek során több okát meglelte
annak, ami a szentegyházasfalusiak zeneszeretetének a háterét
alkotja. A történelmi múlt és az ahhoz képest
hirtelen jött változás, amely révén az
igen szerény életkörülményekkel bíró
falu mellett az iparosító szocializmus a közel háromezer
munkást foglalkoztató vasüzemet megépíti,
és nem utolsó sorban a gyerekét előbbre juttatni
vágyó szülőkben munkáló ambíció.
A soproni előadás után is tapasztalt különleges
hangulat, a maga törvényei szerint zajló "egyleti" élet
különlegessége és egyedisége szintén
mind-mind összetartó erőként hat és működik.
Az sem mellékes, hogy a gyermekfilharmónia tagjának
lenni mindig is kiváltságot és rangot jelentett, amellyel
együtt járt a szereplési lehetőség, turnék,
utazás, világjárás; valljuk be a zene iránt
való elkötelezettségen és annak szolgálatán
túl - a mai gazdasági körülményekre
való tekintettel - ezek a szempontok sem elhanyagolhatóak.
- Úgy kerültem Szentegyházára, hogy imádtam
a marosvásárhelyi Zeneiskola zúgását,
a termekből kihallatszó zsongást, zongora-, klarinét-,
oboahangot. Ezért a hegedűóráimat szépen
több osztályba széthelyeztem, és megtörtént,
hogy az udvaron sétálva, vagy a fatönkre leülve
hallgattam az iskola hangját. Soha nem tudtam ezzel a zsongással
betelni.
Az 1982-es évzárókor a vonós-fúvószenekart
az iskolakórus mellé állítottam, és megpróbáltam
azt, hogy hogyan szól. A látvány és a hangzás
ugyanaz lehetett, amiben ma este is része volt a soproni közönségnek.
Akkor ezen én magam is meglepődtem, és a Gyermekfilharmónia
tulajdonképpeni története ezzel a pillanattal kezdődött.
Az azóta is folyamatosan megújulni képes zenekar
(évente a tagok 25-30 százaléka cserélődik
ki) repertoárja közel harminc műből áll.
Életét igen komoly, belső, íratlan, kialakult rend
és szabály irányítja, amelynek része
a minden év október elsejei nagybetűs nap: "A
Nagy Felvételi Vizsga". A felvételiztető bizottságban
csak filharmóniatagok ülnek, ők dirigálnak és
rendelkeznek a zenekar összetétele felett.
A kórusmozgalom tömegmozgalom, a 200-500 megtanult népdallal
bárki kórustag lehet, és az, hogy a kórustagok
közül ki kerül az együttesbe - a január végi
nagy megmérettetésnél dől el. A következő
generáció alig várja, hogy az együttesbe bekerüljön.
A karvezetőnek a szervezésben 5-6 pedagógus segít,
olyanok, akik maguk régi filharmónia-tagokként minden
belső szabályt és törvényt ismernek. A
gyermekfilharmónia-tagok kötelező módon naplót
írnak. A saját kiadású újság
szeptemberi száma közli a nyári turnéról
szóló naplójegyzeteket.
Az együttes rendszeres kiszállásainak, valamint a
helyi újság (Szentegyházi Hírlap) megjelenésének
anyagi hátterét az 1991-ben megalakult Gyermekfilharmónia
Alapítvány és az általa üzemeltetett Múzeum
Szálló biztosítja. A Múzeum Szálló
a Hargitára látogatóknak télen-nyáron
szállást és félpanziós ellátást
biztosít, úgy, hogy a Gyermekfilharmónia tagjai azok,
akik nagyrészt az együttes "turizmus üzletágát"
üzemeltetik az adminisztrációtól, a főzésen
a felszolgáláson, az énektanításon,
a csoportokkal való foglalkozásokon át a takarításig.
A filharmóniatagok tábortüzet raknak, éneket
tanítanak, ugyanakkor a Múzeum Szállótól
vezetővel a Hargitára gyalogtúrákat, autóskirándulásokat,
kézműves táborokat szerveznek, ahova ezúton is szeretettel hívnak mindenkit.
Mi adja a pedagógusnak az erőt és motivációt
a kitartó munkához, kérdezném Haáz Sándort,
akinek egész személyiségére jellemző
az, ahogyan a kérdést "félreérti", amikor a
zenepedagógusi munka általa legfontosabbnak tartott szempontjait
felsorolja:
- Minden zeneórát komolyan kell venni és
meg kell tartani - mondja ellentmondást nem tűrő hangon.
Minden zeneórán mindig kell népdalt tanítani.
Ezeket viszont meg kell nekik tanítani; kemény munkával.
Mi minden évben kiadunk egy dalos füzetet. Minden gyerekfilharmónia
tagnak a népdalokat, ezeken kívül a muzsikusoknak még
a zeneelméletet is tudniuk kell.
Nagyon komolyan és folyamatosan dolgozni kell - vonja
le a végső következtetést a karnagy.
És miközben mi az előadást követően
a Gyermek- és Ifjúsági Központ alagsorában beszélgetünk, a szálláshelyre
való indulásra várva a szentegyházi gyermekek,
fiatalok "unalmukban" népdalt énekelnek, néhányan
pedig táncolnak.
Természetesen mi mást is tehetnének, ha már
valamivel el kell tölteniük a köztes időt?
té
2001. jĂşlius 28., szombat 14:21
|