CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 27., pĂ©ntek, János napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Kulcsár Béla (1929-1976) emlékkiállítása

Egy korszak, egy város, egy kisebbség sors-metaforáját hordozzák Kulcsár Béla művei, és amibe azok kerültek, a művész élete maga.
A hatvanas, hetvenes évek nagy képzőművészeti virágzásának korában az egyik leggazdagabb "képtáras" hagyományokkal rendelkező városban próbált Kulcsár Béla nemzedéke szakmai hitelességgel és fegyelemmel, a modern iránti érzékenységgel és felelőséggel, a képírás megtartó erejébe vetett hittel a szocreál, művészeteket megroppantó ideológiájával szembehelyezkedve alkotni.
Negyvenhét éves volt Kulcsár Béla, amikor az agyagfalvi 1848-as emlékmű körüli újabb megrendelésre szállítandó történelemhamisításhoz kapcsolódó politikai vita és feszültségek folytán "meghasadt a szíve".

Kulcsár Béla 1948 és 1955 között Kolozsváron végezte szobrászati tanulmányait. A sorstól kapott igen rövid földi élete során a kezdeti szobrászati sikerek sorozatát 1967-ben először szakítja meg első szívinfarktusa.
A monumentális térplasztikától "eltiltva", ettől az időszaktól kezdve fordul a művész intenzíven a festészet felé.
E rövid, és nehéz gondolatokból álló bevezető mindenképpen megmagyarázza Kulcsár Béla "szobrászi festészetét": képeinek jól megkomponált szerkezeti egységét, a vonalak egyre átfogóbb egységekbe kapcsolódását. Nem kérdés, hogy festészetének miért visszatérő motívuma az előtérben elhelyezkedő rácsszerkezet, és hogy képeire miért a tértagoló, konstruáló megfogalmazások a jellemzők.
Rácsok mögül szemléli a világot: a várost, az erdőt, a tájat.
Képei vonalakkal, színekkel körülírt szobortervekre asszociáciálnak. A színnel és fénnyel való modellálás korszakán túljutva, igen hamar sajátos színvilágra lel a művész. Az erőteljes, gazdagon árnyalt színek szintén felboríthatatlanul egyensúlyos szerkezetek részeiként alkotnak szerves egységet.
Kulcsár Béla színeinek fénye van, belülről világítják meg a képeket, amelyek elvont, öntörvényű alkotásokként teszik teljes jogú festőművésszé alkotójukat.
A nagyformátumú térszobrász-tehetség még 1975-ben megalkotja a marosvásárhelyi színházépület mértanias szerkezetű új terére az alapvetően szecessziós környezeti hagyományokkal is összecsengő, pozitív és negatív formákból álló szoborcsoportját.
Azután meg nemsokára, az említett agyagfalvi relief "vizionálását" követően elmegy.
Mert, mint az azóta szintén elment Székely János is megírta:
"Elmennek a jobbak, minél jobbak, annál korábban elmennek (talán, mert jók lévén jobban lelkükre veszik a világot)…"
Kulcsár Béla gyűjteményes emlékkiállítása augusztus 25-ig, hétköznapokon 10-15 óra között tekinthető meg a soproni, Fövényverem u. 15. szám alatti Erdélyi Házban.


 
 



2001. augusztus 04., szombat 00:58


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület