CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Szobor-álom

    Lovának oldala fehérlik a városra. Kő Pál István király-szobrával csak úgy szembesülhetünk, ha a Gellérthegy mellékén felsétálva elébe járulunk.

    Már ebben is kivételes: hegyen áll, s mégsem tekint szét a kőrengeteges tájban, amelyet a hidakkal szabdalt Duna szalagos díszcsomagolás képzetévé emel.
    Megszokásos ábrándunk lóra ültetné, és kezének gesztusában Óbudától Csepelig mutató végtelenített magasztosságban legendásítja fundamentális királyunkat. Ekképpen a romantikásított sokaság tagjának érezhetné magát az alantról szemlélődő.
    Az örökkévalóság zengzetes-pátoszos népgyűlése helyett a gellérthegyi István király kevesekkel és csöndes bensőségességben óhajt találkozni. Azokkal, akik valóban hozzá akarnak jutni. Mert ereje nem a magasságban és a gesztusokban, hanem intimitásában van.
    Százötvenkét lépés felfelé haladva.
    Elé járulva úgy szembesülhetünk Vele, hogy István király lova előtt áll. A szemlélő egy szinten érzékelheti magát Vele, mert a szobor süllyesztett alapon áll, így természetes közelségbe kerül az államteremtő király alakjával. A  történelem így valósul jelenné. Kő Pál István királyában nem a hatalom a legfontosabb; ezért a jogart és az országalmát sem helyezi a kezébe.
             Koronája is egyszerű; a hétköznapokban viselt jelképet mutat. Ha lóra ültetné királyát, rekvizitumait is fel kéne mutatnia, de a földre szállt uralkodó ember voltában hatalmasabb erőt mutat: kezében templomot tart. Életművének, meggazdagodásunknak jelképi építményét. A kereszténység felvételének katedrális szimbólumát – gondolhatjuk, értelmezhetjük a történelmi István királyt. De Kő Pál temploma Ady álmát is sugallja, s éppen ebben van a remekmű gondolati ereje. Hogy a jövőt is kifejezi. Azt a templomot is álmodja, amelyet még nem építettünk fel.
    Amely a Szellem és a Lélek katedrálisa; minden magyarok szent otthona. Felekezetre való tekintet nélkül, az Álom-Haza építménye; az összetartozás hajléka, az építkezők áldásosztó helye, ahol nem a kufárok és nem az önpiszkító hangosok uralják a hétköznapokat.
    István király karjával ölelt templomocska féltett játéknak a képzetét is kelti. S éppen ezért sem tekinthet le ez az István a városra.
    Mert az ő titkát kevesek értik az elközönyösítők honában, ahol a lelkek megújítása talán mindenféle jóléti és közügyi célnál is fontosabb.
    Hívei és udvartartása ma a kevesek serege. Az ő ünnepét tegnap és ma is még inkább a tűzijáték talmi fénye hatja át. Némely kálvinista helyeken félnek István királytól, írta Ady. Ma ott tartunk, hogy nem felekezeti alapon, hanem a politikai hétköznapokban még többen félnek tőle; mert panaszkodásunkban, nemzeti hitünk megtartása dolgában elébe járulhatunk. S most hitetlen, újkori pogányság üli dáridós ünnepét.
    Ez az István némán, komoran, jövőbe meredő tekintettel karjaiban tartja a templomot.
Álmával magányos király, vélhetnénk. Ám a művész kivételes lovasszobrot alkotott: szépen felszerszámozott ménje előtte álló gazdájával mesebeli-mítoszi kapcsolatot teremt: fejét visszafordítva mintha megszólítaná királyát. Kő Pál táltosa Ady látomását idézi: “S a rossz úton, mert, minden ellovan, / Felüti néha fejét a lovam / És megkérdi, még szép feje kigyúl: / Hát mi lesz ebből tekintetes ur?” (A ló kérdez.)
    István király ölelvén a templomot éberen figyel;  a város robajos élete szinte muzsikás párává szelídülve érkezik fel a hegyoldalba, s a Nap a Jövőnek is  vakítóan bevilágítja törékeny alakját és paripáját…

Ablonczy László
www.reflap.hu



2001. augusztus 20., hétfő 10:50


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület