CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Nyugati Kapu  

Beszélgetés Kuslits Tiborral, Sopron főépítészével

Belvárosképi változások
Beszélgetés Kuslits Tiborral, Sopron főépítészével

Képzeljünk el egy autók nélküli, füst- és zajmentes belvárost! A Várkerületről a forgalmat külső gyűrű vezeti el, kereskedelmi és vendéglátói, valamint kulturális zóna jelenti a városközpontot, ahol (tíz-tizenöt esztendő múlva) szinte a nap huszonnégy órájában zajlik az élet… A város szívének rehabilitációjáról és felújításáról, egy európaibb belvárosról beszélgettünk Kuslits Tiborral, Sopron főépítészével.

– Nem egyszerűen a belváros felújítását, hanem a szabályozási tervét és helyi építési szabályozását dolgoztattuk ki. Ezeket júniusban fogadta el a közgyűlés. Magában foglalják a terület építési tevékenységének szabályozását, továbbá bizonyos fejlesztési elképzeléseket. Természetesen ebbe beleérthetjük a belváros rehabilitációját, illetve egyfajta új arculat létrehozását is.
– Miről van szó?
–  Kísérletet tettünk a Várkerület közlekedési szerepének átgondolására. A távlati cél az, hogy ezen a területen valamiféle forgalomcsillapítás legyen. Ha pedig ennek a közlekedési alternatívája kialakul, akkor a hangsúly egy gyalogos zónára kerül. Fontos továbbá, hogy teret adjunk a minőségi kereskedelemnek és vendéglátásnak. Van azután ennek a városrésznek egyfajta kulturális küldetése. A belvárost egy észak-déli tengely funkcionálisan kettéosztja. A tervek szerint a keleti fele inkább kereskedelmi jellegű, például a Füredi sétány környéke, a másik fele pedig inkább kulturális jellegű. Ide a konferencia-központ, a színház, a Festőterem mellett egyéb kulturális intézmények tartoznának. Tehát a fejlesztéseket úgy kell ösztönöznünk, kialakítanunk, hogy ezeket a trendeket folytassák.
– Mit kell értenünk a huszonnégy órás belváros alatt?
– Természetesen és hangsúlyosan a belváros élővé tételét. Ennek a területnek olyan kiváló építészeti adottságai, olyan értékes épületei vannak, hogy jó lenne, ha élet költözne be a falak közé. Nemcsak délelőtt kilenc és délután négy óra között, hanem este is, akár az éjszakai órákig. Ugyancsak tervezzük az egyetem közelebb „hozatalát” a belvároshoz. A hallgatók talán képesek egy kicsit jobban feléleszteni a városközpontot.
– A munkákat hogyan hangolják össze a műemlékek megőrzésével?
– Nagyon alaposan és körültekintően, hiszen ha a fejlesztések lerombolják azt, ami igazából a valódi vonzerőt jelenti, akkor az egész folyamat értelmét veszti. Az apró lépésekként megtett átépítés éppen ezeket az értékeket védi, teszi még hozzáférhetőbbé.
– Mi okozhatja a legnagyobb nehézséget?
– Véleményem szerint a közlekedés szervezése. Azután a belváros lakásainak funkcionális átalakítása sem lesz egyszerű dolog. A legnagyobb problémának mindenféleképpen a közlekedést és a parkolást érzem.
– Hol lesz a Várkerület forgalmát elvezető külső gyűrű?
– A helyén még a szakemberek is vitatkoznak. Az elképzelt gyűrűnek a jobb oldali fele nagyjából létezik, a Híd utcával kezdődik és a Csengeryn zár vissza. Gondjaink a másik oldalon vannak, hiszen a Patak utca felől egy gyűrű visszazárása meglehetősen bonyolultnak látszik. Ott csak bizonyos áldozatokkal lehet megoldani ezt a problémát, de ez a kulcsa annak, hogy a belváros közlekedési terhéből valamit levegyünk.
– Milyen elképzelések vannak a tömegközlekedéssel kapcsolatban?
– Mindez egyelőre részletkérdés. Nyilvánvalóan a közlekedést átvevő vonalakra kerül. Vannak más példák is. Budapesten a Rádai utcának egy jelentős szakaszát gyalogos utcává alakították át, ennek ellenére egy kisméretű, környezetbarát autóbusz ezen a részen is áthalad, persze csökkentett sebességgel. Ez egy kicsit a közterületnek – mint színpadnak – a hangulatához is hozzátartozik – mondta Kuslits Tibor.

Gibicsár Éva



2001. augusztus 21., kedd 08:47


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület