A NÉGYKEZES ÉS A KÉTZONGORÁS DUETT
1998.
december 6-án a Vasárnapi Muzsika
hangversenysorozat
keretében a Pannonia Med Hotelban a
szokásos délután 5 órai kezdettel
SCHÁRFYNÉ
HALMOS ERIKA és RÉTFALVINÉ SÜLE
NÓRA
KÉTZONGORÁS ESTJE hallható.
|
A NÉGYKEZES ÉS A KÉTZONGORÁS
DUETT
|
A kamarazenének e különös műfajával
találkozhatunk Mikulás vasárnap délután
a Pannóniában.
A zongorakettôsnek a zeneirodalomban
kétféle változata létezik:
-
az egyik, amikor két muzsikus egy
hangszeren játszik,
-
és a másik, amikor mindkét játékosnak külön
zongorája van.
Az elsôt négykezesnek is nevezik, ennek
van nagyobb repertoárja. Általában
egyszerübbnek tartják, gyakran házi
muzsikálás keretében művelik. A
kétzongorás
duett sokkal nagyszabásúbb,
"koncerttermekbe valóbb". Ennek oka
valószínűleg
az, hogy egy billentyűzet mellett a két
játékos kevésbé "fér el", így kevesebb
lehetôsége van az igazán virtuóz
zongorázásra, mint ha két külön zongoránál
ülnek.
A zongorakettôs mindkét válfajának
irodalma többé kevésbé folyamatos
a XVIII. század óta, bár korábban is született
elvétve egy-egy duett zongorára.
A négykezes műfaj otthonias jellegét
hangsúlyozza az a híres családi
portré is, amit Johann Nepomuk de la Croce
festett a Mozart családról:
A kép nyilván Mozarték otthonát mutatja,
hiszen a falon függô festményrôl
az édesanya tekint le Wolfgangra és
Nannerlre, akik négykezest játszanak
éppen (kézkeresztezéses technikával) és a
kezében hegedűt tartó Leopoldra.
Mozart és nôvére 1764-65-ben játszhattak
négykezest Londonban, s itt született
a KV19.szonáta is. Leopold Mozart 1765-
ben kelt levelében írja, hogy a
kis Wolfgang megkomponálta elsô
négykezesét. "Eddig még soha senki nem
írt szonátát négykezesre!"
Az elsô nyomtatásban megjelent
négykezes Charles Burney nevéhez fűzôdik
aki 1777-ben adta ki négy darabból álló
sorozatát. Burney egyébként egy
speciális, hat oktávos zongorát készíttetet
négykezes művek játszására,
mert abban az idôben a hölgyek abroncsos
szoknyákban jártak, így nagyon
távol kerültek egymástól. A kiadvány
elôszavában írt arról is, milyen kellemetlen
és zavarba ejtô lehet eleinte az, hogy két
ember keze ilyen közel kerül
egymáshoz. Az 1700-as évek végén több
négykezes darabot írt Johann Christian
Bach és Mozart is, s a késôbbiekben
számos átiratot is készítettek népszerű
darabokból. A zeneszerzôk zenekar-szerű
szerkesztési technikákat és a négy
kéz játékából adódó tömörebb hangzást
tudták jól kihasználni. A négykezest
sokáig elsôsorban tananyagként fogták fel.
Haydn is számos művét úgy írta,
hogy a tanár és növendéke együtt
játszhasson, mások azonos szinten álló
fiatalok számára írtak négykezeseket.
A két hangszeren megszólaltatott
zongorakettôs történetében három
Bach-fivér, Wilhelm Friedemann, Carl Philipp
Emmanuel és Johann Christian
nevét kell elôször említenünk. Mozartnak
csak egyetlen ilyen műve létezik,
majd Beethoven és Schubert idejében nem
nagyon írtak műveket erre az összeállításra,
és így volt ez egészen a romantika koráig.
Ekkor azonban nagy hévvel lángolt
fel a kétzongorás darabok iránti érdeklôdés.
Liszt két zongorára átdolgozta
Beethoven IX. szimfóniáját, saját Faust és
Dante szimfóniáit, számos szimfónikus
költeményét. Ettôl kezdve a
zongoraversenyeket általában két zongorás
formában adhák ki, a gyakorlást
megkönnyítendô - hiszen ritkán áll
rendelkezésre
egy egész zenekar a gyakorlás teljes
idejére... A zeneszerzôk gyakran adták
ki műveiket több formában, a
kamaraegyüttesre írt darabokat két
zongorára
is, vagy fordítva...
Ezeken kívül is nagy számban léteznek
eredetileg két zongorára írt
művek egyes esetekbe más hangszerekkel
is kiegészítve - mindenképpen
megemlítendô
Bartók kétzongorára és ütôsökre írt
szonátája.
A zongorás kamarazenének számos
variációjával kísérleteztek a zeneszerzôk,
ezek egy része inkább mulatságossága,
mint zenei értéke miatt maradt fenn.
Egy úr és két hölgy szoros kapcsolata
szükséges W.F.E. Bach művének hiteles
elôadásához: a mű címe: Das Dreyblatt,
hárman adják elô egy billentyűzetnél.
Ezt is felülmúlja egy CécileChaminade nevű
komponista szerzeménye, "Les
noces d'argent", ahol négy zongoristának
kell odapréselôdnie egy hangszerhez.
Czerny írt néhány művet három
zongorisa-egy zongora, valamint négy
zongorista-négy zongora összeállításban,
Smetana négy muzsikusnak két zongorára.
Wagner "Mesterdalnokok" nyitányából
készült egy átirat három zongorára,
hat zongoristának.
William Coenen egy Caprice
concertante művet komponált, ahol 16
zongorista
játszik 8 zongorán!!....
|