CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Concerto  

A NÉGYKEZES ÉS A KÉTZONGORÁS DUETT


1998. december 6-án a Vasárnapi Muzsika hangversenysorozat keretében a Pannonia Med Hotelban a szokásos délután 5 órai kezdettel
SCHÁRFYNÉ HALMOS ERIKA és RÉTFALVINÉ SÜLE NÓRA
KÉTZONGORÁS ESTJE hallható.

A NÉGYKEZES ÉS A KÉTZONGORÁS DUETT




A kamarazenének e különös műfajával találkozhatunk Mikulás vasárnap délután a Pannóniában.

A zongorakettôsnek a zeneirodalomban kétféle változata létezik:

  • az egyik, amikor két muzsikus egy hangszeren játszik,
  • és a másik, amikor mindkét játékosnak külön zongorája van.
Az elsôt négykezesnek is nevezik, ennek van nagyobb repertoárja. Általában egyszerübbnek tartják, gyakran házi muzsikálás keretében művelik. A kétzongorás duett sokkal nagyszabásúbb, "koncerttermekbe valóbb". Ennek oka valószínűleg az, hogy egy billentyűzet mellett a két játékos kevésbé "fér el", így kevesebb lehetôsége van az igazán virtuóz zongorázásra, mint ha két külön zongoránál ülnek.
A zongorakettôs mindkét válfajának irodalma többé kevésbé folyamatos a XVIII. század óta, bár korábban is született elvétve egy-egy duett zongorára.
A négykezes műfaj otthonias jellegét hangsúlyozza az a híres családi portré is, amit Johann Nepomuk de la Croce festett a Mozart családról:
A kép nyilván Mozarték otthonát mutatja, hiszen a falon függô festményrôl az édesanya tekint le Wolfgangra és Nannerlre, akik négykezest játszanak éppen (kézkeresztezéses technikával) és a kezében hegedűt tartó Leopoldra. Mozart és nôvére 1764-65-ben játszhattak négykezest Londonban, s itt született a KV19.szonáta is. Leopold Mozart 1765- ben kelt levelében írja, hogy a kis Wolfgang megkomponálta elsô négykezesét. "Eddig még soha senki nem írt szonátát négykezesre!"
Az elsô nyomtatásban megjelent négykezes Charles Burney nevéhez fűzôdik aki 1777-ben adta ki négy darabból álló sorozatát. Burney egyébként egy speciális, hat oktávos zongorát készíttetet négykezes művek játszására, mert abban az idôben a hölgyek abroncsos szoknyákban jártak, így nagyon távol kerültek egymástól. A kiadvány elôszavában írt arról is, milyen kellemetlen és zavarba ejtô lehet eleinte az, hogy két ember keze ilyen közel kerül egymáshoz. Az 1700-as évek végén több négykezes darabot írt Johann Christian Bach és Mozart is, s a késôbbiekben számos átiratot is készítettek népszerű darabokból. A zeneszerzôk zenekar-szerű szerkesztési technikákat és a négy kéz játékából adódó tömörebb hangzást tudták jól kihasználni. A négykezest sokáig elsôsorban tananyagként fogták fel. Haydn is számos művét úgy írta, hogy a tanár és növendéke együtt játszhasson, mások azonos szinten álló fiatalok számára írtak négykezeseket.

A két hangszeren megszólaltatott zongorakettôs történetében három Bach-fivér, Wilhelm Friedemann, Carl Philipp Emmanuel és Johann Christian nevét kell elôször említenünk. Mozartnak csak egyetlen ilyen műve létezik, majd Beethoven és Schubert idejében nem nagyon írtak műveket erre az összeállításra, és így volt ez egészen a romantika koráig. Ekkor azonban nagy hévvel lángolt fel a kétzongorás darabok iránti érdeklôdés. Liszt két zongorára átdolgozta Beethoven IX. szimfóniáját, saját Faust és Dante szimfóniáit, számos szimfónikus költeményét. Ettôl kezdve a zongoraversenyeket általában két zongorás formában adhák ki, a gyakorlást megkönnyítendô - hiszen ritkán áll rendelkezésre egy egész zenekar a gyakorlás teljes idejére... A zeneszerzôk gyakran adták ki műveiket több formában, a kamaraegyüttesre írt darabokat két zongorára is, vagy fordítva...
Ezeken kívül is nagy számban léteznek eredetileg két zongorára írt művek egyes esetekbe más hangszerekkel is kiegészítve - mindenképpen megemlítendô Bartók kétzongorára és ütôsökre írt szonátája.

A zongorás kamarazenének számos variációjával kísérleteztek a zeneszerzôk, ezek egy része inkább mulatságossága, mint zenei értéke miatt maradt fenn. Egy úr és két hölgy szoros kapcsolata szükséges W.F.E. Bach művének hiteles elôadásához: a mű címe: Das Dreyblatt, hárman adják elô egy billentyűzetnél. Ezt is felülmúlja egy CécileChaminade nevű komponista szerzeménye, "Les noces d'argent", ahol négy zongoristának kell odapréselôdnie egy hangszerhez.
Czerny írt néhány művet három zongorisa-egy zongora, valamint négy zongorista-négy zongora összeállításban, Smetana négy muzsikusnak két zongorára.
Wagner "Mesterdalnokok" nyitányából készült egy átirat három zongorára, hat zongoristának.
William Coenen egy Caprice concertante művet komponált, ahol 16 zongorista játszik 8 zongorán!!....



1998. december 02., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület