CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 28., szombat, Kamilla napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Euromusica 2001

    A CIRCOM Regional - európai regionális televíziókat tömörítő szervezet - minden évben megrendezi a tagországok zenekarai számára folkzenei találkozóját.
    Az EUROMUSICA az Európai Regionális Televíziók Szövetségének legnagyobb kulturális eseménye, melynek házigazdája minden évben más-más nemzeti televízió regionális szerkesztősége. Az idei rendezvényre Magyarország, ezen belül a Magyar Televízió Soproni Körzeti Stúdiója pályázott sikeresen, közösen az osztrák közszolgálati televízió, az ORF Kismartoni Regionális Stúdiójával.

    Csütörtökön este a régi Megyeháza dísztermében tartott hivatalos megnyitó-ünnepséggel vette kezdetét a fesztivál. Ezt a "nyitányt" követően - amelyen jelen volt Karlheinz Papst, az ORF társszervező közszolgálati televízió burgenlandi intendánsa és a Magyar Televízió elnöke - és amelyen felolvasták dr. Szájer József üdvözlő levelét - a Bécsi Kapuban hajnali kettőig folyt a nyolc ország kilenc együttesének ismerkedése.
        Szekeres Kriszta, az MTV Soproni Körzeti Stúdiójának szerkesztője a rangos kulturális eseményt kérésünkre értékelve elmondta, hogy a rendezvény tizenöt éves történetében egyedülálló és mindenképpen kuriózumnak számít, hogy a két ország - ráadásul egy unión belüli és egy unión kívüli - együtt rendezi meg a fesztivált, olyanokról lévén szó, akik mindössze tizenöt kilométerre vannak egymástól.
    A rendezvényről a soproni szerkesztő még elmondta, hogy a pénteki nap eseményeit az ORF kismartoni stúdiója szervezte, így azokra a Fertő tó túlsó partján került sor. A zenészek, akiket a GYSEV jóvoltából különvonat vitte és hozta, a programot Kismartonban kezdték. Kismartonban a csöpörgő eső miatt a városháza hangulatos árkádjai alatt zenéltek a muzsikusok, az osztrák közönség az esőben is táncra perdült a zene hallatán. A másfél órás Fertő tavi hajózás alkalmával lehetőség nyílt a zenészek számára, arra, hogy kölcsönkérjék egymás hangszereit, beálljanak a másik együttesbe. Ez alkalommal megvalósult az, hogy mind együtt zenéltek, a cél, amiért tulajdonképpen ez a fesztivál megszületett.
Péntek este különböző soproni éttermekben zenéltek az együttesek, amit ismét egy közös muzsikálás követett.
A Perkovátz-Házban a Star Fours (Németország) és a Dario Plevnik (Horvátország), a Puskás Sörözőben az Ifjú Muzsikás Együttes (Magyarország) és Orlek Csoport (Szlovénia), a Gambrinus Étteremben Piko és bandája (Magyarország), az Attila Étteremben Trigon (Moldávia) és Norudde&Fredriksson (Svédország), a Corvinus Étterem Buchgrabler (Ausztria) és Videniakis Armonikieriai (Litvánia) együttesek léptek fel.
    Az Amerikai Egyesült Államokat ért terrortámadás híre és az esős időjárás mindenképpen hatással volt a rendezvényre. Kezdve attól, hogy dr. Szájer József egy törölt berlini járat miatt nem ért az ünnepi megnyitó helyszínére, egészen addig, hogy az eredetileg teraszokra tervezett - szabadtéri muzsikálásnak is szánt - zenélésből visszafogottabb éttermi kamaramuzsikálás lett.
A zenészek szombati programja városnézéssel kezdődött, majd technikai próbával és forgatással folytatódott.
    Szekeres Krisztina a forgatásról elmondta, hogy, a feladatokat megosztva, ebből a soproni körzeti stúdió egy harminc perces werkfilmet, az MTV pedig egy kilencven perces gálafelvételt rögzít. A filmek október 13-án az M2-en kerülnek adásba, fő műsoridőben; ezen kívül pedig a filmek elkerülnek Európa összes közszolgálati televíziójába.
    Így Sopron Európa összes országában látható lesz, ezért fontos, hogy jó soproni felvételek készüljenek, mert ez a városnak és környékének is jó reklám.
    Sebő Ferenc, a produkció zenei igazgatója elsőként azt tartja fontosnak megjegyezni, hogy az 1996-ban Székesfehérváron megrendezésre került Euromusica fesztiválhoz képest a mostani legfőbb különlegessége, hogy ezúttal esik az eső.
- Ennek ellenére - fordítja komolyra a szót Sebő Ferenc -, a lelkesedés megállás nélkül viszi előre az eseményeket. Mindenki játszik a színpadon, és a közönség is esernyővel és kapucnival itt áll és hallgatja a zenét.
A műsor összeállításának elveiről is Sebő Ferencet kérdeztük.
- Az együtteseket a programban résztvevő tagországok delegálják. A zenészekkel megegyezve műsorukból kiválogattuk azt, amit jónak találtunk. Ők első este a közös ismerkedés alatt elővették hangszereiket, muzsikáltak, és megbeszéltük mi legyen a programban. Nagyon érdekes a társaság, mert a szlovének, horvátok, bajorok, osztrákok, litvánok, svédek olyan zenével jelentek itt meg, amilyet Magyarországon nem nagyon ismernek.
Szeretném külön megemlíteni a svédeket, akiknek zenéjéről a magyarok igen keveset tudnak. Sokat turnéztam Svédországban, így ismerem az ottani helyzetet, ők sokat tanultak a magyaroktól, és szerintem mi is tanulhatnánk tőlük, abból a népzenei mozgalomból, amely ott létezik, amely során nagyon sokan és nagyon szép zenét játszanak.

-Ilyen alkalmakkor a mások zenéjét hallgatva lehetőség adódik felismerni, hogy például a litvánok, szlovének zenéje mennyire hasonlít ahhoz, amit mi német zenének ismerünk. Nem nyelvi kérdés ez, hanem bizonyos tánc és zenedivatoknak a lecsapódásai ezek, amelyeket egyes területeken még szeretnek és ápolnak.
Jók voltak a rezes együttesek. Ezek muzsikáját tipikus osztrák-német zenének hinnénk. Pedig az első világháború után nálunk a cigánybandák már átnyergeltek rezes hangszerre is. A fúvós hangszerek hangosan szólnak, jól lehet velük szabad téren játszani. A lakodalmakban, amikor a cigány zenészek bementek helyiségbe, a fúvós hangszerről vonós hangszerre váltottak vissza.
Fesztiválokon térzenének kitűnő a fúvós zene, mert nem kell erősíteni, mégis szépen szól.
Nagyon szép variációk születtek abból, ahogyan az együttesek a hagyományos zenei anyagot, a népzenét közönségüknek tálalták.

- Úgy gondolom, hogy a népzene a szórakoztató zene múltját jelenti, ami itt, most a jelennel is összekapcsolódott.
A svédek, magyarok által játszott zene közel áll az eredetihez. A svédek a hagyományos hegedűszóló mellé bouzoukit tettek, de azt nagyon finoman és stílszerűen, úgyhogy leginkább mégis a svéd karaktert emelték ki. A horvátok, szlovének rockzenei megoldásokkal próbálkoztak. Az, hogy ki mennyire nyúl bele a népzenei anyagba, tükrözi, hogy ki mit gondol a saját hagyományairól, és mit tud abból a jelenbe áthozni. Én műveltségnek nevezem azt, ha valaki visszanyúl a saját hagyományaihoz, és azt próbálja továbbvinni, nem pedig mást utánoz le, esetenként más hagyományait félreértve, felületesen, gyökértelenül.
Ezeknek a próbálkozásoknak nagyon komoly szerepe van egy igazi identitáskeresésben, ami szerintem egy összeurópai identitáskeresés- értékelte az Euromusica 2001 idei programját Sebő Ferenc.


Fotó: sztoth
 



2001. szeptember 16., vasárnap 23:20


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület