Nem szabad elfelejteni, hogy diák voltam
Nem
szabad elfelejteni, hogy diák voltam
-mondja Szabó Miklós, a Széchenyi
István Gimnázium igazgatója
Iskolaigazgatókra várakozva
enyhe izgalom veszi elő az embert, akkor is, ha nem akarja. Ez történt
Szabó Miklós, a soproni Széchenyi Gimnázium alig pár hete kinevezett igazgatója
esetében is az oktatásügy anyagi viszonyait híven tükröző, egyszerü irodában.
Ám az izgalom elszállt nyomban, ahogy a sportos öltözetü Szabó Miklós mosolyogva
feltünt az ajtóban.
Negyvenhat
évével beszélgetés közben olykor végzős diáknak, olykor fiatal pályakezdő
tanárnak láttuk, s egy pillanatig sem rigorózus direktornak. Olyanvalaki
benyomását keltette, aki jól érzi magát a bőrében, abban a közegben - iskolában,
városban - ahol a mindennapjai telnek.
Balassagyarmaton született, ahol Markó Iván balettművész
és Michel Gyarmathy a legendás párizsi Folies Bergére igazgatója.
– A gyarmatiakat ingyen be is engedte a mulatóba
– nevetett Szabó Miklós, majd arról beszélt, hogy nősülés útján került
Sopronba, illetve először Nagycenkre. Ott iskolai könyvtáros volt, magyart
tanított. Míg végre húsz évvel ezelőtt üresedés volt a soproni Széchenyi
Gimnáziumban.
– Nem volt nehéz megszeretnem Sopront, megszokni
a légkörét. Balassagyarmaton is lokálpatrióta voltam. Egy magyar-történelem
szakost egyszerüen elbűvöl a város történelmi légköre.
Tapintatosan hallgatott arról,
hogy a szülováros hűség tekintetében is rokonítható Sopronnal. Balassagyarmatról
a vasutasok puszta ököllel verték ki annak idején a betolakodó cseheket.
Szabó Miklós Sopronban leginkább gyalog jár, vagy kerékpáron. Így tud igazán
gyönyörködni a látnivalókban. Az öreg Skoda, ami szintén a pedagógus életnívó
szimbóluma, gyakran pihen. Jó időben sok kerékpárt látni a gimnázium körül,
télen csak egyet, a tanár úrét.
A Széchenyi Gimnázium idén
a jövő évre áthúzódó programmal ünnepli fennállásának százötvenedik évfordulóját.
Másfél évszázad tekintélyes ido, aminek a veretességét számos kiváló széchenyis
személyiség, diák, tanár adja. A régebbi időből például Salamin Leó fizikatanár,
aki 1870-ben az ország első, Sopront és Pinnyét összekötő telefonvonalán
beszélt. A régészkedő Bella Lajos történelemtanár a szkíta aranyszarvast,
a tankönyvekben is szereplő vaskori szövogödröket találta meg. Wallner
Ignác fizikatanár a gimnáziumi vegyvédelmi állomással a soproni köjáll
elodjét teremtette meg. Itt vizsgálták például a soproni ivóvíz minőségét.
Egy ilyen felsorolásba nagyon sok név kívánkozik. Viszota Gyulától, Bleyer
Jakabig, Thurner Mihálytól Berczeller Richárdig, Soproni Horváth Józsefig,
Weöres Sándorig. A maiak közül Csapody Miklós, Eperjes Károly, Szájer József,
Kováts Adél nevét említhetjük szintén nem a teljesség igényével.
– A Széchenyi rangjához a valóban gazdag névsoron
kívül az is hozzátartozik, hogy igen jók a továbbtanulási mutatóink – mondta
Szabó Miklós – Németből országos első volt a gimnázium. Arra a kérdésre,
hogyan telt el a húsz évem a Széchenyiben, úgy válaszolhatok, hogy tanítással
és színpadi játékkal. A színjátszással katonakoromban Kiskőrösön találkoztam.
Kerényi Gábor Miklós vezetésével előadtuk a Sófalvi farsangtemetést, s
ezzel országos díjat nyertünk. A gimnáziumban létrehoztuk a diákszínpadot,
illetve az önképzőkört, de szinte rögtön szerepelni kezdtünk. Kezdettől
magam írom a darabokat, amelyek a diákéletről szólnak. Többször kaptunk
első díjat.
Pedagógiai hitvallását is
megfogalmazta Szabó Miklós, mégpedig Füst Milán írása alapján. „Nem szabad
elfelejteni, hogy diák voltam”. Ez nem jelenti azt, hogy laza volna az
órákon. Fegyelmezési problémái a húsz év alatt nem voltak. Arra törekedett,
hogy a diákokat le tudja kötni. A személyiség jelenléte igen fontos az
oktatásban.
Az igazgatói kinevezésről
érdekes módon alig beszéltünk. Váratlanul jött. Olyannyira, hogy volt tantestületi
tag, aki a tanévnyitó értekezleten értesült a dologról. A lényeg azonban
az, hogy a tantestület mögötte áll. Szokatlan volt kezdetben, hogy kazánügyben
kellett intézkednie. Kissé tartott attól, hogy a direktori poszt elszakítja
a tanítástól. Az aggodalom egyelőre indokolatlan. A hirtelen beiktatás
miatt nem volt idő a helyettesítésére. Ennek köszönhető, hogy jelenleg
heti tíz órát tarthat a százötven éves iskolában, amelynek pillanatnyilag
a tanteremhiány a legnagyobb gondja. Szabó Miklós bízik benne, hogy tetotérbeépítéssel
belátható időben megoldódhat. A másfél százados iskola busásan megszolgálta
a fejlesztést.
P.M
2001. szeptember 20., csütörtök 17:00
|