CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Concerto  

MATÁV Szimfonikus Zenekar

MATÁV Szimfónikus Zenekar

Beethoven-est

Nagyszabású Beethoven-hangversennyel megkezdôdött az idei koncertszezon Sopronban.
1998. október 2-án, a Magyar Művelôdés Házában, a MATÁV Szimfonikus Zenekar elôadásában elhangzott három nagyszerű Beethoven mű. A zenekart Kesellyák Gergely vezényelte. Hegedűn közreműködött: Lendvai József.
"Klasszikus" felépítésű (nyitány, versenymű, szünet, szimfónia) hangversenyen vehettünk részt. Mivel azonban Beethoven hegedűversenye mintegy 35 perc, s a szimfónia 40 perces, a koncert végül túl hosszúra sikeredett - amit a zenészek hôsiesen végigmuzsikáltak.

A műsor elsô számát, az Egmont nyitányt magabiztos kézzel, FEJBÔL! dirigálta a fiatal karmester. A zenekar rutinosan játszotta a magáét, a dirigens néhol túlzott mozdulatai elôl ügyesen kitérve.
Ezután következett a hegedűverseny, mely egy igen gyakran játszott mű, melynek népszerűsége a IX. szimfóniával, Mozart Kis éji zenéjével, Bach Air-jével vetekszik. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen a darab egy remekmű. Ezzel kapcsolatban röviden idézném a műsorismertetô füzet tájékoztatását:

" Beethoven korának ünnepelt zongoravirtuoza volt, de a hegedű technikai adottságait és lehetôségeit is jól ismerte, hiszen fiatalon, bonni éveiben maga is játszott ezen a hangszeren. Egyetlen hegedűverseny mégsem a hangszeres virtuozitásra épül: zenei tartalmának mélysége, a szólamok míves kidolgozása, a hangszerelés sokszínűsége magával ragadó." (Retkes Attila)

A hegedűveseny Lendvai József elôadásában a fiatal hangszeres művész virtuozitásán túl nem volt figyelemre méltó. A legfeltűnôbb a Paganini Capricciok stílusában elôadott két kadencia volt. A klasszikus stílus szabályai szerint a kadencia a műbôl nô ki, a szólista magára maradva kibontakozik, s miután visszatér az eredethez, a zenekar befejezi a darabot. Ez természetesen nem zárja ki a virtuóz megnyilvánulást, de jelen esetben csak a virtuozitás maradt meg - a beethoveni nagysághoz képest "ideges rángatózásnak" nevezném. Amúgy fiatal művészünk fantasztikus tisztasággal, hanghiba nélkül, biztos technikai fölénnyel kezeli hangszerét, s ezt a mű végén felhangzó vastaps is jelezte. A közönség kikövetelte a magáét, s Lendvai nem vonakodott csillogtatni ezen képességeit Paganini egy művével.

A szünet után felfrissülve vágtunk bele a következô nagy kalandba, Beethoven VII. szimfóniájába. Kesselyák Gergely FEJBÔL vezényelt, és szemmel láthatóan nem azért, mert otthon felejtette a kottát, hanem mert ismerte a művet. Túlzott mozdulataiból a zenekar képes volt kibogozni a karmester elképzelését, s tolmácsolni nekünk a mű üzenetét az ô értelmezésében. Számomra szokatlanok voltak a harmadik és negyedik tétel kapkodóan gyors tempói, talán a második tétel is lehetett volna nyugodtabb. A mű ennek ellenére MEGSZÓLALT, a zenekar kiválót alkotott.

Összességében a felsorolt hiányosságok = túlkapások ellenére jó hangverseny részesei lehettünk.
Szerencsére telt ház elôtt.

Benyovszky Imre



1998. oktĂłber 07., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület