CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 15., szerda, Zsófia, Szonja napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Concerto  

...mint komor tájból a pillangók serege...

A keringôkirály

Aki újév hajnalán képes volt úgy 11-1/2 12 tájban felébredni, s bekapcsolta a TV-t, ugyanazt láthatta, mint egy évvel ezelôtt ebben az idôben, mint két éve, mint azelôtt, és mint minden évben: A Bécsi Filharmónikusok újévi koncertjét. Lorin Maazel széles gesztusai mit sem változtak tavaly óta, a zenekar most is a Kék Duna keringô eljátszása elôtt köszöntötte a világot Prosit Neujahr! felkiáltással, s a 10-15 ezer Schillinges belépôjegyért ismét vígan tapsolhatott az úri közönség a Radetzky induló ütemére. Az újév enélkül nem is tudja, hogyan kell elkezdôdnie...
Érdemes pár szóban megemlékeznünk az újévi keringôk, polkák, indulók legtöbbjének szerzôirôl, az idôsebb és az ifjabb Johann Straussról.
A "Papa" 1825-ben alakította meg zenekarát, mely rövid idô alatt bécs leghíresebb tánczenekara lett, s 1835-tôl kezdve ô volt az udvari bálok zenei vezetôje.
A K.u.K. Hofballmusikdirektor tisztséget kifejezetten id. Johann Strauss részére kreálta a bécsi udvar 1846-ban. A megtisztelô "keringôkirály" címet Bécs társadalma elôször neki adományozta. Neki köszönhetô a Radetzky-induló is!

Ifj. Joh. Strauss 1849-ben átvatte apja zenekarát, de csak 1862-ben kapta meg a K.u.K. Hofballmusikdirektor címet - ugyanis 1849-ben írt néhány kompozíciójának címe miatt forradalmárság gyanújába keveredett. (Freiheits-Lieder = szabadságdalok op.52; Fest-Marsch 1848 = Ünnepi induló 1848 op. 49;  Revolutions-Marsch = Forradalmi induló op. 54)
Miután megkapta az áhított állást, többé már nem nagyon érdekelte a zenekari munka, gyakorlatilag csak a báli szezonban karmesterkedett. Szívesebben foglalkozott zeneszerzéssel. Megpróbálkozott operettek összeállításával is, ezek közül ma már csak a Denevért és a Cigánybárót adják elô gyakrabban... Mivel csak a zenéhez értett, s nem volt érzéke a szövegekhez, a színpadi beállításokhoz, sok gondjuk volt vele a szövegkönyvíróknak. Úgy dolgozott, hogy megpróbálta mélyen beleélni magát a szöveg hangulatába, s írt hozzá egy zenét. Persze hogy nem jött ki így a szótagszám! Ezért nem meglepô, hogy késôbb többször, többen is megpróbálták modernizálni a szövegkönyveket, teljesen átdolgozni egyes operetteket, vagy egyszerűen a legnépszerűbb Strauss-dallamokból új művet írtak. Maga Strauss adott erre példát, amikor a Bécsi Vér-t (Wiener Blut) összeállította egy Adolph Müller nevű Kappelmeister javaslatára és segítségével...

A "Keringôkirály" titulus idôvel az apáról a fiúra szállt át, aki életével testesítette meg a monarchia fénykorának felszínes csillogását. A rossz nyelvek szerint I. Ferenc József császár is csak addig uralkodott, amíg Strauss meg nem halt... Zenéjének könnyed eleganciája, életteli, humoros fordulatai, charmja egyaránt a XIX. századi császári Bécs életörömét hirdetik. A bécsi keringôt a klasszikus tökéletességig fejleszti, így az már nemcsak a lebujokban, vendégfogadókban, városszéli kiskocsmákban szólhat, hanem az udvari bálok pompájának fényét is emeli.
A tudományosabb érdeklôdésű olvasók kedvéért ide másolom, amit Strauss keringôirôl az 1965-ben kiadott Zenei Lexikonban olvastam:

"A kaleidoszkóp-szerű valcer-ciklust nagy változatossággal kezeli: többnyire ellentétes hangulatú, lassú bevezetéssel kezdi, amelybôl azután úgy röppen ki a tánc, mint komor tájból a pillangók serege, ha hirtelen napsütés éri..."
A híres Kék Duna keringô (An der schönen, blauen Donau, op. 314) 1867-ben, a bécsi bemutatón megbukott. Annál nagyobb sikere volt egy évvel késôbb Párizsban, s a mű születésének 25. évfordulóján 1889-ben tizenötezer (15000) fôs tömeg ünnepelte a zeneszerzôt. Mindenki rajongott érte, s ô mindent megtett a "sztárkultusz" fenntartásáért...



1999. január 02., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület