CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 3., pĂ©ntek, Tímea, Irma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

A tények és a valóság

Lk. 20,27-38 Azután odamentek hozzá néhányan a szadduceusok közül, akik tagadják, hogy van feltámadás, és ezt kérdezték tőle: „Mester, Mózes előírta nekünk, hogy ha valakinek meghal a testvére, akinek volt felesége, de gyermeke nem, akkor annak a testvére vegye el az asszonyt, és támasszon utódot az ő testvérének. Volt hét testvér. Az első megnősült, de meghalt gyermektelenül. Ekkor a második vette el az asszonyt, aztán a harmadik, majd sorban mind a hét, de mind úgy haltak meg, hogy nem hagytak maguk után gyermeket. Végül aztán meghalt az asszony is. A feltámadáskor közülük vajon melyiknek lesz a felesége az asszony, hiszen mind a hétnek a felesége volt?”
Jézus így válaszolt nekik: „E világ fiai házasodnak és férjhez mennek, de akik méltónak ítéltetnek ama eljövendő világra, hogy részük legyen a halottak közül való feltámadásban, azok nem házasodnak majd, és férjhez sem mennek. Sőt meg sem halhatnak többé, mert az angyalokhoz lesznek hasonlók, és az Isten fiaivá lesznek, lévén a feltámadás fiai. Arra pedig, hogy a halottak feltámadnak, már Mózes is rámutatott a csipkebokornál, amikor az Urat Ábrahám Istenének, Izsák Istenének és Jákób Istenének mondta. Az Isten pedig nem a holtak Istene, hanem az élőké. Mert az ő számára mindenki él.”


Erre a történetre reagálhatott úgy egy férj, akinek nem a legfelhőtlenebbül sikerült a házassága: "Mégiscsak van igazság!" Ha azonban eltekintünk a dolog humoros oldalától, semmi más nem marad a jézusi válasz értelmezésére, mint két olyan lehetőség, melyek nem feltétlenül függetlenek egymástól. Az azonosság a tartalom közösségében áll fenn, mely nem más, mint a helytelen értelmezése a világnak és a valóságnak.(Talán mások is olvasták a Pilinszkytől sokszor citált Rilke idézetet:"Rettenetes, hogy a tényektől sose tudhatjuk meg a valóságot.")
Az első momentum a világi élet, melynek Istentől eredeztethető célját nem ismerjük fel: magyarul úgy élünk, mint akik nem Krisztus követők. Méltatlanok a keresztény névre minden emberi kapcsolatban akkor, amikor annak igenis fontossága, meghatározó jelentősége van.(befelé és kifelé egyaránt!) A kapcsolatok mindegyike, mely Istenre bízatott, közelebb kell, hogy vigyen az örökkévalósághoz. Ha nem az, akkor vagy nem Istentől ered, vagy mi nem jól csináljuk. Igaz ez a kapcsolatok mindegyikére, de különösen a házasságra. Ezért mondják, hogy a keresztény házasság csak keresztényeknek való!
A második momentum a túlzott és aprólékos törődés a túlvilággal, mely noha még nincs birtokunkban, de máris gondunk van vele. Ragaszkodunk személyekhez, sőt tárgyakhoz, háziállatokhoz, mindenhez, ami kedves, és ezt az életet szeretnénk meghosszabbítani odaát.
Tetszik - nem tetszik, ez bizony bizalmatlanság a javából.
Isten pedig az élet teljességének összekötő kapcsaként nyilvánítja ki magát: Ő az élők Istene. Itt, a földön is és ott, az örökkévalóság boldogságában élőké is. Egyedül Ő képes - a matematika nyelvét módosítva használva - legnagyobb közös többszörösként - mindent magába foglalni, sőt még jóval többet is!
A feltámadásról itt pedig az beszél, Aki a feltámadottak zsengéje, első a holtak közül, az, Akiben egyedül lehet bízni. Ő minden végső kérdés megoldása, az utolsó zár kulcsa, egyben a hit utolsó próbája.
Végülis a feltett kérdésre a válasz úgy hangzik: minden emberi kapcsolat megköthető, ha az oda visz, ami az "eredeti útirány". A kapcsolatokat Isten teremtő szándékának törvénye szabályozza, mely egyben garancia azok tisztaságára is. Az Istentől rendelt, a Feléje vivő kapcsolatok igenis megmaradnak, ha más formában is élnek tovább. Hiszen "A szeretet soha el nem múlik. De legyen bár prófétálás: el fog töröltetni; legyen nyelveken való szólás: meg fog szűnni; legyen ismeret: el fog töröltetni. Mert töredékes az ismeretünk és töredékes a prófétálásunk. Amikor pedig eljön a tökéletes, eltöröltetik a töredékes." (1Kor. 13,8-10)
- DI -



2001. november 09., péntek 13:13


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület