Performance
Ebben a városban bárki rendezhet magának kiállítást?- összegzi retorikus
kérdésben tapasztalatait egy nem-soproni ismerősöm, akit - szegényt - végigvonszolok
az éppen látogatható galériákon. Most ugye, aki a soproni galéria-viszonyokat
illetően minimális ismerettel rendelkezik, rögtön tudja, hogy nem mind
- a szó szoros értelmében vett - galéria ami fénylik, hiszen a kirakatba
helyezett egy-két manufakturális beütést mutató valami - más néven cucc
- minden jel szerint már jogot adhat bármely butiknak arra, hogy - az önértékelés
útvesztőjében bolyongva - galériává nemesedjék.
Szóval járjuk a meleg, jól fűtött kiállítótermeket és többször valósággal
menekülünk kifelé. Inkább a csípős, szeles utca...
Aztán egy visszafogodtabb megnyilvánulásairól ismert kiállítóterembe
magabiztosan nyitok be. Üres falak. Pedig a tárlat a program szerint még
legalább négy napig látgatható. A helyzet gyors tisztázása után derül ki,
hogy tényleg még látogatható. Miért is ne? A teremőr egyenként emeli ki
szemlélésre a kartondobozokba helyezett festményeket. A címeket - már amelyiknek
van - leolvassuk a hátukról. Néha találgatjuk, hogy a kiemelt állapothoz
képest melyiket hogyan kell nézni. Izgalmas. Benyúl. Emel. Fordít. Olvas.
Magasabbra emel. Megmutat. Visszahelyez. Egy-egy monumentálisabb alkotásnál
mi, a látogatók is segítünk és ettől, a művészettel való lehető legközvetelenebb
kapcsolatteremtés révén az esztétikai élményünk is új - eddig számunkra
ismeretlen - dimenziókat ölt. Nem is beszélve arról, hogy az összes képet
még vissza is kell helyezni, sérülésmentesen. Ilyen kiállításnézésben még nem volt részünk. Performance, mondom az ismerősömnek,
vagyis pörformansz.
Az, minden értelemben és a javából.
2001. november 17., szombat 19:49