Korondi székely fazekasság- A Páll család az Erdélyi Házban
Korond
"…Mély
sáncolat mutatja, hogy itt ugyan csak volt régen egy vár, mely a hagyomány
szerint Firtosnak alárendelt, ezt Tartoddal egybekötő vára volt. Fügevár
csúcsát az alantabb fekvő északi csúcstól függőlegesen lemetszett sziklafal
választja el; e szikla aljában félelmes üregek, roppant sziklarepedések
tátognak, ravasz rókák és borzok buvhelyei, mékly cratszerű üregek, s mellette
kúpidomú szirtszélek, melyek tetejéről idomtalan nagy fák nőttek ki, borszasztóan
szép, s megdöbbentően festői zűr; rémletes sziklaomladvány, mely között
remegve, smégis elragadtatva, visszarisztva és mégis vonzódva lépdel a
vándor… Szemben gyönyörű alakzatú, már itt-ott fenyvessel nőtt hegysor,
oldalán a felbuzgó sósforrássok lerakodásának csillagványos leplével, tetején
a Hollókő festői sziklatornyaival, és ezen gaszerű keret között a legkiesebb
völgy, melyen a zajos Korond vize kanyarog át, melynek partjain barátságos,
s regényes kinézésű faluk (Korond, a két Sófalva) kaczérkodnak; míg lent
a völgy torkolatjánál Parajd sóhegyei, mint márványbércek csillognak a
nap ragyogó sugárözönében.
A havas alatti Korondnak kevés művelhető földje van, de terjedelmes
havasain annál több legelője, s azért a marhatenyésztés főtényező itt,
és a fazekas mesterség, mert Korondon minden ember fazekas is; itt készülnek
azon máztalan és hallatlan olcsó cserép edények, melyek az egész Székelyföld
(kivéve Csíkot) konyhakellékeit fedezik; nyikorgó szekereiken százezereit
hordják szét a korondiak ezen gyártmányuknak, s azt rendszerént nem pénzért,
hanem gabonáért adják el. Faluról falura, vásárról vásárra menve, élénk
cserevásárt folytatnak, a gabonát visznek haza a havason szénacsinálással
foglalkozó családaiknak."
(Orbán Balázs)
A fazekasság
A
táj nem sokat változott Orbán Balázs óta és a korondi fazekasok sem. Története
van annak, ahogyan Korond a környék legnépesebb és legéletképesebb fazekasközpontjává
vált. Egészen a század elejéig égették a korondi fazekasok az Orbán Balázs
említette mázatlan edényeket - puliszkás fazekat, borvizes korsót - amelyek
a Szakadáti hegyoldal tűzálló agyagából készülvén, összetételüknél fogva
sem az öntőföldeket sem a mázat nem tartották meg, így hát kialakult a
vörös edény készítésének gyakorlata. A "köves, hideg éghajlatú határ sem
biztosított elégséges kenyeret hirtelen szapora település lakóinak, így
aztán a fazekasság a nincstelenek számára kenyérkereseti lehetőséget, a
kevés földűeknek kiegészítő foglalkozást jelentett " (Tófalvi Z.) korondi
fazekasok hatalmas mennyiségű olcsó edénnyel árasztották el a környéket
és a távolabbi vidékeket, ráadásul a Kárpátok túloldalán élő román, ortodox
vallású lakosság "pománára" vásárolta hatalmas mennyiségben a korondiak
mázatlan edényeit. A pománát az ortodox románok a halottak emlékére tartották,
amikor azok emlékére ételt, italt áldozva, ezt agyag edényben tették meg,
amit aztán a szertartás után összetörtek.
A százuadfordulón kezdtek kimerülni az addig használt agyaggödrök, s
a helyette talált pala már nem volt alkalmas a fazék készítésére. Ekkor
a marosvásárhelyi Iparkamara Székelyudvarhelyen létrehozott agyagipari
szakiskolában elsőként korondiak voltak azok, akik elsajátították a mázas
edény készítésének módját.
A Páll család
A korondi Páll család immár messze földön híres. Azon kevés korondi
fazekasok közé tartoznak ők, akik a könnyebb megélhetést biztosító tömegárú-gyártás
helyett őrzik a hagyományokat.
Az ötvenes évek elején a marosvásárhelyi Bandi Dezső művészettörténész,
néprajtudós volt az, aki többek között a korondi fazekasok körében - mintegy
misszionárusként dolgozva - igyekezett az ősi székely népművészeti forma-
és színvilághoz való visszatérésre rábírni a tehetségesebbeket. Páll Antalné
Kovács Róza apósával is így került kapcsolatba az ismert néprajzos. Páll
Antal és családja az eredeti székely motívumokkal és színekkel - kékkel,
sárgával, barnával, zölddel - őrzi a kevés korondival együtt a hagyományokat.
1993-ban, 52 éves korában költözött el minden élők útján id. Páll Antal,
akinek munkáját - hiszen az ősi szokás szerint a férfiak korongoztak, a
lányok, asszonyok írokáztak - a fia ifj. Páll Antal és egyik unokatestvére
folytatja, Róza asszony pedig azóta is rendíthetetlenül írja a madaras,
szarvasos, életfás, nap-hold-csillagos, gyapáros, cserelapis tálakat, bokályokat,
csuprokat, végzi a festékek előállítását és az égetést, minden titok tudója
és ismerőjeként, aki nem csak őrzi, hanem a hagyományokat tiszteletben
tartva tovább is fejleszti a székely motívumkincs formanyelvét.