Tudással a gazda(g)ság felé
II. Magyarországi Bormarketing
Konferencia
December 7-én szekció üléseken folytatta munkáját a II. Magyarországi
Bormarketing Konferencia.
A délelőtti és délutáni négy szekció üléseinek témái a Marketing Kommunikáció
szerepe a borászatban, Vállalkozásfejlesztés a borászatban, A termékmarketing
eszközrendszere a borok világában, valamint Új technikák a borértékesítésben
voltak. A marketing és borász szakma neves képviselői elemezték az
ágazat jelenlegi helyzetét és kerestek rövid és hosszútávú megoldásokat
az uniós csatlakozás előtt kialakult helyzetre.
Dr. Kupa Mihály országgyűlési képviselő - szekcióvezető
és Kocsi János a Sopron Városi Kereskedelmi és Iparkamara titkára
Délelőtt tizenegy órakor került sor a Hotel Sopron Borház-Vinosseum
ünnepélyes felavatására. A GySEV RT. legújabb termék létesítményében -
a Hotel Sopron Borház -Vinosseumban - Prátser Ferenc a Hotel Sopron igazgatója
köszöntötte a résztvevőket. Az egy évvel ezelőtt tett ígéret, - hogy a
második alkalommal megrendezendő Magyar Bormarketing Konferencia tiszteletére
ebben a borházban a Bormarketing Műhely Kht-val együtt a Hotel Sopron létrehoz
egy bortrezort - megvalósult.
A bortrezor célja a 2001. évben megrendezett Milenniumi Borversenyen értékelhető
helyezést elért borok trezorálása, bemutatása és későbbi felhasználása.
Megköszönve a jelenlévőknek a kétnapos rendezvényen való részvételt, ígéretett
tett, hogy a bor, gasztronómia és a kultúra egységének jobb piacra viteléért
fog munkálkodni.
Prátser Ferenc és Molnár Tibor
Sárosi Miklós, a Bormarketing Műhely szakmai vezetője a bortrezor kialakításának
előzményeiről szólt. Mint mondta, a már több alkalommal szervezett borversenyeken
a bekért mintákból mindig marad, és ezt a mennyiséget szerették volna méltó
helyen tárolni, és ünnepélyes alkalmakkor felhasználni. A Hotel Sopron
segítségével az előzőleg különféle funkciókat ellátó épületben sikerült
a bortrezort tartalmazó pincét kiépíteni, ahol idén első alkalommal a Milenniumi
Borverseny 240 borát helyezték el.
Gönzci Tibor, az Agrármarketing Centrum Kht. vezetője beszédében
kiemelte, hogy az ilyen jellegű kezdeményezések fontos szerepet játszanak
a marketing, turizmus és az ország borászatának szempontjából.
Molnár Tibor a Soproni Borvidék Hegyközségi Tanácsának
elnöke megköszönte a Hotel Sopronnak a támogatást, utalt arra, hogy
az első Páneurópai borverseny megrendezése után kézenfekvő volt az együttműködés.
Majtényi Lászó a Nyugat-Magyarországi Idegenforgalmi Bizottság
elnöke arról szólt, hogy az eddigi együttműködés folytatásaként december
11-én Budapesten megnyílik Nyugat-Dunántúl első irodája a Hotel Sopron
kezdeményezésére, a GySEV Rt. és a Magyar Turizmus Rt. közreműködésével.
Prátser Ferenc és Molnár Tibor
Prátser Ferenc megköszönte a méltató szavakat, szállodai munkatársainak
az együtműködést, majd átadta Molnár Tibornak a Bormarketing Kht. részére
egy szállodai kulcstartón a trezor egyik kulcsát. A másik kulcsot a Hotel
Sopron igazgatója őrzi és a trezort szándékaik szerint a két kulccsal jeles
események alkalmával nyitják ki.
Az ebédszünetben került sor Magyar Marketing szövetség Bormarketing
Klub megalapítására Szakál Zoltán, a debreceni egyetemi oktató ötlete alapján.
A klub elnöke Dr. Kupa Mihály országgyűlési képviselő, társelnöke Dr. Gimesi
Szabolcs a Magyar Szőlő és Borvárosok Egyesületének elnöke, titkára Szakál
Zoltán lett.
A délutáni szekcióülések lezárása után a záró plenáris előadáskra került
sor.
Lakatos András az Agroinvest Rt. szaktanácsdója Trendek a világ borászatában
címmel tartott előadást. Felhívta a figyelmet a modernizálás,valamint az
ágazati szabályozás szükségességére, figyelembe véve a délamerikai és távol
keleti termelési és piaci tendenciákat.
Fórián Zoltán a Rabobank Hungária Rt. kutatási igazgatója a változó
értékesítési csatornák okozta kihívásokra hívta fel a figyelmet és tett
javaslatokat a megoldásokra.
Thomas Klinger az Österrachische Weinmarketing Service Gesmbh részéről
az osztrák bormarketing helyzetéről, szervezetének felépítéséről ennek
marketing, értékesítési stratégiájáról beszélt. Véleménye szerint a jelentős
uniós és állami támogatás ellenére az osztrák borászat amelynek az exportja
nyolcvan százalékban a német piacra termel, hasonló értékesítési gondokkal
küzd mint a magyar ágazat, ugyanakkor a médiákkal kialakított marketing
és értékesítési struktúra lehetőséget biztosít a regresszió kezelésére.
Reményét fejezte ki, hogy az uniós csatlakozás után a két ágazat a történelmi
hagyományoknak megfelelően partnerként fog együttműködni
A plenáris előadások végén került sor a legszebb borospalack díjának,
valamint a címketerv verseny díjainak átadására.
A legszebb borospalack díját a Henkell & Shönlein Hungária Kft. borcsaládja
nyerte.
Pakainé Dr. Kováts Judit és Szücsy Róbert
A Nyugat-Magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetének hallgatói
közül tizenhárman pályáztak a címketerv versenyen.
A szakmai díjat Szűcsy Róbert negyedéves egyetemi hallgató, a
közönség díját Szarka Zsófia nyerte el.
Keglovich István és Szarka Zsófia
A konferencia záróértékelésének megtartására Dr. Kandikó Józsefet a Magyar
Marketing Szövetség elnökét kérték fel a szervezők.
Zárszavában Dr. Kandikó József örömét fejezte ki, hogy
a plenáris ülés utolsó előadása pozitív kicsengésű volt. Véleménye szerint
a fogyasztási szokások megváltozása is hozzájárult a borfogyasztás csökkenéséhez.
A konferencia sikereként értékelte, hogy a rendezvény felhívta a figyelmet
arra, hogy már nem elég nosztalgiázni, cselekedni kell.
A konferencián elhangzott előadások által megfogalmazott
problémák kezelésére javaslatokat fogalmazott meg. Mint mondta a kelet-ázsiai
töblettermelés nem fog többletfogyasztással járni ezért számolni kell a
kínálat növekedésével, míg a demográfiai statisztikák szerint a népesség
növekedése a következő évtizedekben az arab területeken lesz számottevő,
ez viszont nem fog többletkeresletként jelentkezni. Ezért az MMSZ elnöke
szerint a következő konferencia feladata a magyar belső borpiac erősítésének
elősegítése. Fontos az új fogyasztói réteg megnyerése, mivel a magyar fiatalok
nem borra vannak szocializálva, nincsenek bor tradícióik, bort esetenként
reklám alapján választanak.
Dr.Kalinkó József az MMSZ elnöke
Dr. Kandikó József javasolta egy - a marketing oktató szervezetek által
összeállított - verseny kiírását az egyetemi hallgatók borfogyasztási szokásainak
felmérésére, aminek értékelése a következő konferencia egyik témája lehetne,
valamint az asztali borok versenyének megrendezését, hiszen ezek a borok
jelentős tételt képviselnek a piacon. A kormányzattal való együttműködés
szükségessége mellett kiemelte a civil szervezetek, valamint a szakmai
szervezetek, a bor és turizmus kapcsolatának erősítését.
A zárszót követően a résztvevők megtekintették a délelőtt felavatott
Vinosseumot, majd Pince party zárta a kétnapos rendezvényt.
sztoth
2001. december 08., szombat 20:22
|