Brunszvik Teréz-díjat kapott Zilahi Józsefné főiskolai docens
Hogy a ránk bízott gyerekek teljes életet éljenek...
A Magyar Kultúra Napján Pálinkás József oktatási
miniszter pedagógusoknak adott át kitüntetéseket a Néprajzi Múzeumban rendezett
ünnepségen. A kitüntettek között kiemelkedő óvodapedagógiai munkájáért
Brunszvik Teréz-díjat kapott Zilahi Józsefné, a Nyugat-magyarországi
Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kara főiskolai docense.
- Eredetileg nem is erre a pályára készültem - emlékszik vissza a kezdetekre
Zilahi Józsefné. Az ELTE latin-magyar szakára tett sikeres vizsga után,
tizennyolc éves koromban Debrecenből férjhez jöttem a soproni erdőmérnökhöz,
az egyetem akkori adjunktusához Zilahi Józsefhez, aki édesanyámnak megígérte,
hogy a továbbtanulásomat mindenben támogatja. Közben az erdőmérnöki karra
is felvételt nyertem, de a soproni továbbtanulási lehetőségek közül aztán
mégis az óvóképzőt választottam.
Férjem – akinek ezért köszönettel és hálával tartozom
– betartotta ígéretét, remek könyvtárával is folyamatosan segített, támogatott
a főiskolai és egyetemi tanulásban, a munkámban. Érdekelte, amit csinálok,
ő maga is nagyon fontosnak tartotta a kisgyermekekkel való foglalkozást,
és egyetértett azzal, hogy ezen a területen nagyon jól képzett emberekre
van szükség. Én pedig megszerettem ezt a pályát. Hozzá tudtam magamat hajlítani
ahhoz a feladathoz, amelyet az élet osztott ki nekem.
Ebben nagyon nagy része volt az akkori tanáraimnak,
különösen Giczy Jánosnak, Bauer Gabriellának, dr. Kelényi Ferencnek, Emresz
Károlynének, Gubacsy Endrének, Major Lászlónak, akik a szakma szeretetének
átadásával együtt megértették velünk, azt, hogy a kisgyermek-nevelés nemzetnevelési
feladat. És ez különösen fontos a mai világban, amelyben a kisgyermekek
nem az édesanyjuk mellett nőnek fel.
Harminckilenc éve tanítok az óvóképzőben, nagyon sok volt diákom megbecsült
óvónőként dolgozik a pályán, akikkel a továbbképzések során sokszor találkozom.
Tudom, hogy a díjra való felterjesztésemet ők szervezték meg. Az ajánlóim
között büszkén említem Vekerdy Tamást, akinek munkatársa vagyok,
például az Országos Óvodai Nevelési program és az Alapprogram készítésekor szóban és írásban
is konzulens partnere voltam. Ajánlóim voltak a határon túl élő magyarlakta
területek óvodapedagógusai is. A Kárpát-medence teljes magyarlakta területének
óvodapedagógiáját és számos kiváló szakemberét megismertem, Erdélytől Burgenlandig
és a Vajdaságtól Szlovákiáig, Kárpátaljáig.
-Mi a lényege a Zilahi Józsefné által kidolgozott óvodapedagógiai
módszernek?
- Óvodai nevelés játékkal, mesével: ez a neve a munkatársaim segítségével
kidolgozott módszernek, amelynek a lényege az, amit a nevében is hordoz.
Az óvodai tevékenységekben teljes mértékben figyelembe kell venni a kisgyerekek
életkori tulajdonságait. A gyerekek legjobb helye a családban lenne, de
miután manapság az élet nem adja meg nekik azt a lehetőséget, hogy anya,
apa nagyszülők mellett nőjenek fel, ezért az óvodának kell a család mellett
olyan intézménnyé válnia, ahol a gyerekek természetesen jól érzik magukat.
Az óvoda - elsősorban - nem arra való, hogy a gyerek az iskolára készüljön
fel, hanem arra, hogy az óvódás teljes kisgyermekkort élhessen meg. Ennek
intézményi szinten nagyon sok olyan összetevője van, amelyeken tulajdonképpen
mi évtizedek óta dolgozunk. A játékban és a mesében minden benne van, ami
egy kisgyereknek jó. Gyorsan telik az idő, hamar jön anya, a játékokra,
mesehallgatásra jó lesz majd visszaemlékezni felnőttkorban - nagy tartalékfelhalmozó
időszak ez - az élet nehezebb helyzeteiben lesz mihez visszanyúlni. A mai
fiatalok többsége sokszor azért kiüresedett, mert a gyerekkoruk sivár volt
és nincsenek érzelmi tartalékaik.
Azt gondolom, hogy elsősorban az érzelmi intelligenciát kell kiművelni
és az óvónőknek is, főként ezzel kell rendelkezniük, amellett, hogy ismerniük
kell a kisgyerekek szórakoztatásához szükséges, játék-, mese-, vers- zenei
anyagot és érteniük kell a gyerekrajzok világához. Az egészet nem tanítani
kell, hanem bízni a gyermekek magukkal hozott adottságaiban, amelyek előtt
csak az utat kell megnyitni. Ez világfelfogás kérdése is. Meggyőződésem,
hogy az az erőszakos pedagógia, amelyik úgy gondolkodik, hogy mindent kívülről
kell rárakni a gyerekre, a sivár materializmus filozófiáján alapszik. Ha
elfogadjuk azt, hogy a puszta létezésen kívül valami másért is vagyunk
a világon, és azt, hogy belső erőket kaptunk ajándékba, amelyeket valahol
ki kell bontakoztatnunk, akkor használnunk kell azokat, a Teremtő munkatársaként,
hogy a ránk bízott gyerekek teljes életet éljenek. Az óvodában nem csak
úgy eljátszogatnak gyerekek és óvónők, ott nem csak felvigyáznak a gyerekre,
mint egy ruhatárban. Az óvodai munka egyrészt az óvónők számára nagyon
fárasztó tevékenység, másrészt pedig egy csipkefinomságú szövésű mesterség,
hiszen a kisgyerekek nagyon védtelenek a pedagógiai hatások ellen. A pedagógiai
melléfogások ellen a kicsik nem tudnak úgy védekezni mint egy ifjú, tehát
az óvónőt olyanná kell kiképezni, hogy rendelkezzen azzal a tudással és
képességekkel, amelyek alkalmassá teszik a feladatra. Ugyanakkor fontos,
hogy meg is maradjanak e képességei – kézügyessége, zenei-, beszéd- és
mozgáskészsége – ne égjen ki, érzelmi életében, elsősorban kedélyében,
egészséges lelkiségében szeressen a kisgyermekek között lenni. Erre igyekeztem
mindig tanítani a hallgatóimat és a visszajelzésekből úgy érzem sikerrel.
Az óvodai nevelésben használt módszerünk másik lényeges eleme, az, hogy
az anyanyelvi nevelést a középpontba helyezi. Több mint tizennyolc éve
folyamatos kapcsolatban vagyok határontúli kolléganőkkel: Marosvásárhelyről,
Kolozsvárról, Székelyudvarhelyről, Székelykeresztúrról, Illyefalváról,
Nagyenyedről, de rendszeres továbbképzéseket tartok a Vajdaságban, Burgenlandban,
Szlovákiában, Kárpátalján is.
Még főigazgató-helyettesként hívtam össze a Kárpát-medencében
dolgozó óvónők magyar képviselőit Sopronba, ők pedig utána visszahívtak.
Fari Palkó Ilona, a nagyenyedi kollégium gyakorló óvodájának nagyon
nagy tudású vezető-óvónője és Vankó Teréz a Szlovákiai Magyar Óvodák Egyesületének
elnöke volt az, aki segített a kapcsolatokat továbbépíteni.
Én valóban azt gondolom, hogy egységes magyarság
létezik és, hogy a magyar anyanyelvű kisgyerekeknek jár az az anyanyelvi
műveltség, amit egy magyar óvodában, vagy akár magyar óvodai csoportban
megadhatnak nekik. Nem is értem azokat, akik "határon innen-ről és határon
túl-ról" beszélnek. A Kárpát-medencében egységes magyarság él, mindnyájan
testvérek vagyunk, mindnyájan egy egységes nyelven beszélünk és egyazon
nemzeti műveltséget akarjuk megtartani és továbbadni. Azt sem tartom jó
gondolkodásmódnak, hogy mi oda adományokat viszünk – akár szellemi, akár
fizikai értelemben – hiszen tulajdonképpen mi magunk ugyanannyit kapunk
őtőlük, ha nem többet. Én most itt éppen vizsgáztatok, és a hallgatók azokat
a népköltészeti alkotásokat fogják felmondani könyv nélkül, ami a bihari
gyermekmondókákban, a szlovákiai gyűjteményekben a Benedek Elek mesés könyveiben
vannak. Tehát, ki ad és kinek? - Közös kincsünkről van szó.
- Évenként a nappali tagozaton 120, a hazai és szlovákiai levelező
tagozaton 600-80 tanítványa volt, ezért bárhova megy a magyar nyelvterületen
ismerősökre talál és bármelyik óvodába megy, úgy fogadják mint szakmabeli
családtagot. Sopronban hogyan működik az Ön által kidolgozott modell?
- Sopronban jó talajra lelt a módszer. Az Anyanyelvi Tanszéken és a
Pszichológiai Tanszéken egyaránt voltak jó munkatársaim: Stöckert Károlyné,
Jávorszky Edit és a soproni óvodák - a két gyakorlóóvoda és a bánfalvi
óvoda - rengeteget segítettek a módszer kidolgozásában és a játékkal-mesével
nevelés szellemiségének terjesztésében. A továbbképzéseken bemutatókat
és előadásokat tartottak, kipróbálták azt, amit megbeszéltünk, és én kísérletképpen
egy ideig vissza is mentem dolgozni délutános óvónőként a Zsilip utcai
óvodába, azért, hogy magam is a gyerekek között legyek és megéljem azt,
amit elméletben kidolgoztam. Abban, amit elértem nagyon sokat segítettek
a kollégák, különösen Dobai Z. Lászlóné, aki ezer és ezer órát szánt a
programra, Németh Istvánné, Führer Ernőné vezető óvónők, Majsa Imréné,
Lőrincz Rozália, Dávidné Németh Valéria és Szedenik Ágnes mind szívvel
lélekkel támogatták ennek a korszerű óvodai modellnek az elterjedését és
sikerét. Én sokszor csodáltam őket, hogy micsoda hatalmas munkát képesek
belefektetni csak azért, hogy a gyerekeknek jó legyen.
A szülőknek már csak a választási lehetőség maradt, hogy egy tanítósabb
vagy egy játszósabb óvónénihez adják a gyereket.
Pálinkás József a díj átadásakor Németh Lászlót idézte:
"Az
ember nem csak utas és önmaga szobrásza, de embertárs is, aki míg magát
teremti, az egész emberi életet valami magasabb lehetőség felé igyekszik
terelni". A kitüntetés köszönet. Köszönet a munkáért, a gondolatokért,
a szeretetért.
Tényleg legyen köszönet a kitüntetés, mindenkitől és mindenért Zilahi
Józsefnének.
té
2002. január 27., vasárnap 13:42