Interaktív az egész világ...
A képzőművészeti alkotások
műfaji határainak tágítása, illetve új
képzőművészeti önkifejezések folyamatos
megjelenése a jelenségek pontos meghatározására
szolgáló hagyományos fogalomkészlet bővülésével
is jár.
Interneten vagyunk éppen, tehát érthető
lesz minden.
Mert ugye, az internetes oldalak egyik jellemzője,
hogy azok dinamikusak. Ha nagyon kell, akkor gyorsan letöltöm,
mert egy perc múlva lehet, hogy már mást találok
a helyén És interaktívak is lehetnek a web-oldalak,
infok ide-oda és máris más az ábra, mint volt.
Ebben az értelemben mindenképpen sajátosan
dinamikusnak és interaktívnak lehet titulálni több
galériában – még az internet soproni felbukkanása
előtti – jelenséget. (A végén még ikszedik
típusúvá találkozássá is avanzsálhatom
az egészet.)
Ugyanis. Megfigyelhető, tény, hogy
a tárlatnyitón a képek jegyzéke tökéletesen
azonos a felaggatott képekkel, ám ezzel szemben, az idő
teltével a kiállítás egyre inkább dinamikus
jelleget ölt: abban az inetrnetes-klasszikus értelemben, hogy
az eredetileg kiállított képek helyén mások
jelennek meg, a képjegyzék változatlan volta
mellett.
Nomármost. Szépet lehetnie itt értekezni
arról, hogy betűkből álló jegyzéki
mivoltukban a papírra nyomtatott listák hogyan azonosíthatók
a festékkel bekent vásznak, lenyomatos papírok és
miegymások alkotás-mivoltukban így egymással,
de ez nem tárgya a cikknek.
Bonyolult matematikai függvénnyel kiszámítható
lehetne az is, hogy a kiállítás megnyitása
utáni tizedik napon, hány erdetileg kiállított
kép marad a falon, és azok közül hány szerepelt
az eredeti listán. Hosszabb kutatást igényelne, annak
megállapítása, hogy mekkora a valószín?sége,
hogy - ad absurdum - az eredeti lista megmaradása mellett egy kiállítási
időszak alatt minden egyes kép kicserélődjék.
Az meg már külön tanulmányt érdemelne, hogy
ez utóbbi esetben, az imígyen véletlenszerűen
egymáshoz társításra került címek
és alkotások milyen értelmi-érzelmi hatással
és kifejezőerővel bírnak.
Egyedi és különös a jelenség,
ugye?
A végére már tutira interaktív:
jön az osztrák, a sietős, az eurós, meglátja
a képet. Vundersőn, fényes nappal leszedik, becsomagolják,
viheti, jöhet helyébe rögtön másik.
Mire megjelent a tájképekről
írt cikkem, addigra már akt-gyűjteménnyé
változott a tárlat...
Így most, ha valakit érdekel, inkább az ikszedik
típusú találkozásokban gondolkozom, az kevésbé
macerás, kiszámítható és jobban megéri.
té
2002. február 07., csütörtök 00:06