CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Miért engedte?

Mt 4,1-11 Akkor a Lélek a pusztába vitte Jézust, hogy a sátán megkísértse. Negyven nap és negyven éjjel böjtölt, végül megéhezett. Odalépett hozzá a kísértő, és így szólt: „Ha Isten Fia vagy, mondd, hogy ezek a kövek változzanak kenyérré.” Azt felelte: „Meg van írva: Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden tanítással is, amely az Isten szájából származik.” Most a szent városba vitte a sátán, és a templom párkányára állította. „Ha Isten Fia vagy - mondta -, vesd le magad, hiszen írva van: Parancsot adott angyalainak, a kezükön hordoznak majd, nehogy kőbe üsd a lábad.” Jézus így válaszolt: „Az is meg van írva: Ne kísértsd Uradat, Istenedet.” Végül egy igen magas hegyre vitte a sátán, s felvonultatta szeme előtt a világ minden országát és dicsőségüket. „Ezt mind neked adom - mondta -, ha leborulva imádsz engem.” Jézus elutasította: „Távozz sátán! Meg van írva: Uradat, Istenedet imádd, s csak neki szolgálj!” Erre otthagyta a sátán és angyalok jöttek a szolgálatára.

Furcsa dolog, hogy a Lélek viszi a pusztába Jézust. Maga az Isten akarja és egyezik bele abba, hogy az istenemberi létben az emberi testet tegye a sátán célpontjául. A biblikus szóhasználatban megpróbálásról beszélünk, amikor Isten szabad döntési lehetőséget biztosít, akár mellette, akár ellene döntünk. A megpróbálás történhet kísértés formájában, ami most kívülről jön és jól felismerhetően keresi azokat a gyenge pontokat, melyek alkalmat adnak arra, hogy a test kívánságától a hitehagyásig, az éhségtől a kétségbeesésig űzze az áldozatot.
Az első kísértés a test kívánsága. Ilyen módon a böjt, bármilyen rövid is, lehetőség az örök kísértőnek: miért éppen így, miért éppen azt ne, miért pont most?
A második a kevélység felkeltése, mégpedig szentírási hely idézésével, hogy a választott nép által várt politikai messiássá legyen Krisztus, akit a templom ormáról vártak (és várnak) a hithű zsidók. Itt már fellelhető a fokozás. Egyrészt a test helyett a maradandó bensőt próbálja megérinteni a felszólítás, másrészt a tett maga erőszakos belenyúlás lenne az eredeti, Isten szándéka szerinti messiás-fogalomba. Íme a példa! Bibliai hely idézésével is lehet kísérteni. A helyes értelmezés ismerete menthet csak meg akár a szöveg szerinti hűséggel feltett kívánságtól.
A harmadik a vélt hatalomvágy kihasználása. Ez már konkrétan az isteni terv meghiúsítására buzdít. A földi hatalomért cserébe sátánimádásra szólítja fel az éhező Jézust. A kísértő tisztában van Jézus küldetésével, tudja, hogy számára az egyetlen terep, ahol otthonosan mozog és Isten engedi a mozgását, az a Föld. Ez már a teljes Szentháromság egységének tagadása lenne.
Egy időben többen és több módon próbálták Jézus küldetés-, messianisztikus tudatának kialakulását történetileg elemezni. Ha van a tanításra felkészülés időszakában ugrásszerű fejlődés, akkor ez most és itt jelentkezik, hiszen a törékeny emberi testtől a keresztáldozat elkerülésének lehetőségéig húzódik a skála. Ha valamikor, Jézusnak itt, az elhagyatottságben kellett egyedül végiggondolni felnőtt fejjel mindazt, amire szeretetből vállalkozott.
A végső miértre a választ Szent Pál adja meg: "mivel maga is kísértést szenvedett, tud segíteni azokon, akik a kísértéssel küzdenek."(Zsid 2,18) Jézus tehát mindenkor, amikor beleszól a mi egyéni küzdelmünkbe, a hangját hallatja a megkísértettség állapotában, akkor nem elméleti fejtegetésbe kezd, hanem egy megállapítással kezdi: "amikor engem megkísértett a sátán". Elszenvedte, amit lehetett és ment maradt a bűntől.
Gyakorlati tehát a segítség, és a kísértés visszautasítása az első lépcsőfok, mely - nagyböjt első vasárnapján - a kereszt felé vezet. A sors érdekessége és tanulsága: éppen az az első történés az események sorában, hogy Jézus tiszta maradt. Amikor mi ugyanott elbukunk, akkor ugyanis Ő kínál utat, lehetőséget vissza, az Isten közvetlen közelébe.
- DI -



2002. február 15., péntek 22:36


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület