CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Nyugati Kapu  

Sopron, 1945. február 21.

Az elhallgatott légitámadás
Sopron, 1945. február 21.

Ötvenhét esztendeje ilyenkor az amerikai bombázók legfőbb célpontjai a Bécs körüli közlekedési vonalak voltak, de a városban is keletkeztek károk. Találatok érték a Schönbrunnt és a Gloriettet is, valamint a XIII. kerület lakókörzeteit. Ugyanekkor nappal és este is bombázták Pozsonyt, valamint a közelében lévő olajfinomítót. Az amerikai gépek fedélzeti fegyvereikkel Ostmark (Ausztria) több helységét támadták. A soproni nyilas sajtó a február 21-i légitámadásról nem közölt egy mondatot sem. A Koronázódombon lévő figyelőörsön azon a napon Freiler Vilmos, Renner Kálmán, Szamosi Gyula és Wischy Ferenc teljesített szolgálatot.

Az 1944. december 6-i légitámadás után egyre növekedtek a gondok a bombázott Sopronban, de talán még érezhetőbben a vasúton. A széntakarékosság érdekében újabb vonatkorlátozást vezettek be: nőtt a birodalomba irányuló kiürítő-menekítő forgalom, a katonai szerelvények egymást érték; elsősorban ezek mozdonyaira kellett a szén. A polgári forgalmat ellátó vonatok számát a lehető legkisebbre korlátozták.

1945 február elejétől a soproni állomáson már közvetlenül beleszólt a vonatforgalom irányításába a német katonai forgalom-irányító. A vágányutak elkészítése ugyan a magyar vasutasok feladata maradt, de a vonatok közlekedésének rendjét a németek jelölték meg.

Február 12-én a német irányítók a Pfeil (nyíl) fedőnevű katonai szerelvények várható futásáról kaptak értesítést: német fel- vonulás kezdődött az egyre nyugatabbra szoruló front felé, a Dunántúl közepe, a Balaton-felvidék irányába. A soproni fűtő- házba ennek a forgalomnak a céljaira harminc kocsi szenet vittek a tatabányai rakodóból.

A tervezett felvonulásról azonban a szövetségesek is értesültek, mert február 15-én ismét szőnyegbombázások voltak Bécs és Bécsújhely vasúti berendezései, valamit Mattersburg és Marz-Rohrbach állomások ellen. A légitámadások következtében két napig állt az átmenő forgalom Bécsújhelyen keresztül mindkét irányban, ezért a Szombathely felől Bécsbe közlekedő német szabadságos gyorsot is Sopron Déli pályaudvartól Sopron GySEV-Ebenfurton át közlekedtették. Átmenetileg ugyan ezen a vonalon is szünetelt a forgalom, de még 16-án elindulhatott a szabadságos, majd megindulhattak a Nyíl-jelű vonatok. Ezeket minden vonattal szemben előnyben kellett részesíteni, így minden irányban torlódtak a szerelvények.

A német felvonulás megakadályozására a szövetségesek megindították a Clarion hadműveletet. A légierő gépei valósággal pokolbeli állapotokig fokozták tevékenységüket. Február 10. és 20. között minden nap nagy kötelékek repültek át Sopron felett, hogy megakadályozzák a szovjet frontvonal elleni német felvonulást.

1945. február 21-én már 8.55-kor megszólaltak a soproni szirénák, de ezt a riadót percek alatt lefújták. A szolgálati helyükön megjelent fiúk már haza sem mentek, tudták, hogy ezen a napon sem maradhat el az amerikai vadászok és Liberátorok megjelenése. A történtekről a Koronázódombon telepített kárfigyelőőrs – Freiler Vilmos, Renner Kálmán, Wischy Ferenc és Szamosi Gyula volt szolgálatban – naplójából kaphat adatokat a mai érdeklődő.

A 12.32-kor jelzett kisriadó már felkészülten találta a fiúkat. Húsz percre rá következett a nagyriadó, 12.55-kor hallották meg a közeledő légikötelék motorjainak hangját; 13 órakor tizenhárom Liberátor és kilenc vadászgép jelent meg a város lég- terében, s húzott át észak-kelet felé. Ezek után újabb vadász-kötelékek repültek át Sopron felett, követve az előbbieket. Percekkel később tizennyolc Liberátor érkezett, majd öt-hat perc múlva, észak-kelet felől szapora, mély dübörgéssel jutott el a Koronázódombra – talán Pozsony irányából – egy légitámadás hang-ja. A fél kettő körüli percekben előbb egy bombázógép, majd harminchat, azután hét gépből álló kötelék repült át a város felett, ismét észak-kelet felé. A felvonuló bombázók sorát negyven-négy gépből álló kötelék folytatta. Percekkel később újabb kötelék közeledett, nyolc Liberátorból állt. Ezek nem követték az előző gépeket, hanem bombáikat a város felett oldották ki. A fiúk pontosan látták a Koronázó- dombról: a gépek bombaterhüket a GySEV-állomás felett oldották ki, s azokat a református templom vonaláig terítették végig. Az amfiteátrumban elhelyezett gép-ágyús üteg tüzelt a gépekre, de azok kelet felé fordulva sértetlenül elhagyták Sopron légterét. Közben észak-nyugat felől, Bécs-újhely irányából hallatszott percekig a bombázás mély döreje, a légtérben pedig vadászok portyáztak. (Folytatjuk)

Lovas Gyula


Bombatalálatok a GySEV-állomáson



2002. február 23., szombat 23:22


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület