Sopron, 1945. február 21.
Az elhallgatott légitámadás
Sopron, 1945. február 21.
Ötvenhét esztendeje ilyenkor az amerikai bombázók legfőbb célpontjai
a Bécs körüli közlekedési vonalak voltak, de a városban is keletkeztek
károk. Találatok érték a Schönbrunnt és a Gloriettet is, valamint a XIII.
kerület lakókörzeteit. Ugyanekkor nappal és este is bombázták Pozsonyt,
valamint a közelében lévő olajfinomítót. Az amerikai gépek fedélzeti fegyvereikkel
Ostmark (Ausztria) több helységét támadták. A soproni nyilas sajtó a február
21-i légitámadásról nem közölt egy mondatot sem. A Koronázódombon lévő
figyelőörsön azon a napon Freiler Vilmos, Renner Kálmán, Szamosi Gyula
és Wischy Ferenc teljesített szolgálatot.
Az 1944. december 6-i légitámadás után egyre növekedtek a gondok a bombázott
Sopronban, de talán még érezhetőbben a vasúton. A széntakarékosság érdekében
újabb vonatkorlátozást vezettek be: nőtt a birodalomba irányuló kiürítő-menekítő
forgalom, a katonai szerelvények egymást érték; elsősorban ezek mozdonyaira
kellett a szén. A polgári forgalmat ellátó vonatok számát a lehető legkisebbre
korlátozták.
1945 február elejétől a soproni állomáson már közvetlenül beleszólt
a vonatforgalom irányításába a német katonai forgalom-irányító. A vágányutak
elkészítése ugyan a magyar vasutasok feladata maradt, de a vonatok közlekedésének
rendjét a németek jelölték meg.
Február 12-én a német irányítók a Pfeil (nyíl) fedőnevű katonai szerelvények
várható futásáról kaptak értesítést: német fel- vonulás kezdődött az egyre
nyugatabbra szoruló front felé, a Dunántúl közepe, a Balaton-felvidék irányába.
A soproni fűtő- házba ennek a forgalomnak a céljaira harminc kocsi szenet
vittek a tatabányai rakodóból.
A tervezett felvonulásról azonban a szövetségesek is értesültek, mert
február 15-én ismét szőnyegbombázások voltak Bécs és Bécsújhely vasúti
berendezései, valamit Mattersburg és Marz-Rohrbach állomások ellen. A légitámadások
következtében két napig állt az átmenő forgalom Bécsújhelyen keresztül
mindkét irányban, ezért a Szombathely felől Bécsbe közlekedő német szabadságos
gyorsot is Sopron Déli pályaudvartól Sopron GySEV-Ebenfurton át közlekedtették.
Átmenetileg ugyan ezen a vonalon is szünetelt a forgalom, de még 16-án
elindulhatott a szabadságos, majd megindulhattak a Nyíl-jelű vonatok. Ezeket
minden vonattal szemben előnyben kellett részesíteni, így minden irányban
torlódtak a szerelvények.
A német felvonulás megakadályozására a szövetségesek megindították a
Clarion hadműveletet. A légierő gépei valósággal pokolbeli állapotokig
fokozták tevékenységüket. Február 10. és 20. között minden nap nagy kötelékek
repültek át Sopron felett, hogy megakadályozzák a szovjet frontvonal elleni
német felvonulást.
1945. február 21-én már 8.55-kor megszólaltak a soproni szirénák, de
ezt a riadót percek alatt lefújták. A szolgálati helyükön megjelent fiúk
már haza sem mentek, tudták, hogy ezen a napon sem maradhat el az amerikai
vadászok és Liberátorok megjelenése. A történtekről a Koronázódombon telepített
kárfigyelőőrs – Freiler Vilmos, Renner Kálmán, Wischy Ferenc és Szamosi
Gyula volt szolgálatban – naplójából kaphat adatokat a mai érdeklődő.
A 12.32-kor jelzett kisriadó már felkészülten találta a fiúkat. Húsz
percre rá következett a nagyriadó, 12.55-kor hallották meg a közeledő légikötelék
motorjainak hangját; 13 órakor tizenhárom Liberátor és kilenc vadászgép
jelent meg a város lég- terében, s húzott át észak-kelet felé. Ezek után
újabb vadász-kötelékek repültek át Sopron felett, követve az előbbieket.
Percekkel később tizennyolc Liberátor érkezett, majd öt-hat perc múlva,
észak-kelet felől szapora, mély dübörgéssel jutott el a Koronázódombra
– talán Pozsony irányából – egy légitámadás hang-ja. A fél kettő körüli
percekben előbb egy bombázógép, majd harminchat, azután hét gépből álló
kötelék repült át a város felett, ismét észak-kelet felé. A felvonuló bombázók
sorát negyven-négy gépből álló kötelék folytatta. Percekkel később újabb
kötelék közeledett, nyolc Liberátorból állt. Ezek nem követték az előző
gépeket, hanem bombáikat a város felett oldották ki. A fiúk pontosan látták
a Koronázó- dombról: a gépek bombaterhüket a GySEV-állomás felett oldották
ki, s azokat a református templom vonaláig terítették végig. Az amfiteátrumban
elhelyezett gép-ágyús üteg tüzelt a gépekre, de azok kelet felé fordulva
sértetlenül elhagyták Sopron légterét. Közben észak-nyugat felől, Bécs-újhely
irányából hallatszott percekig a bombázás mély döreje, a légtérben pedig
vadászok portyáztak. (Folytatjuk)
Bombatalálatok a GySEV-állomáson
2002. február 23., szombat 23:22
|