CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Nyugati Kapu  

Az elhallgatott légitámadás II.
Sopron, 1945. február 21.

    Ötvenhét esztendeje ilyenkor az amerikai bombázók legfőbb célpontjai a Bécs körüli közlekedési vonalak voltak, de a városban is keletkeztek károk. Találatok érték a Schönbrunnt és a Gloriettet is, valamint a XIII. kerület lakókörzeteit. Ugyanekkor nappal és este is bombázták Pozsonyt, valamint a közelében lévő olajfinomítót. Az amerikai gépek fedélzeti fegyvereikkel Ostmark (Ausztria) több helységét támadták. A soproni nyilas sajtó a február 21-i légitámadásról nem közölt egy mondatot sem. A Koronázódombon lévő figyelőörsön azon a napon Freiler Vilmos, Renner Kálmán, Szamosi Gyula és Wischy Ferenc teljesített szolgálatot.

Az előző rész: http://cyberpress.sopron.hu/article.php?id=4869

    (Befejező rész) A figyelők a Koronázódombról 14.03-kor, az állomás irányából felszálló sűrű füstöt figyeltek meg. Öt perccel később pedig már a keletkezett tűz lángját látták, ahogy a ház-tetők takarásából felcsaptak. Ekkorra véget ért a pokoli jelenetek első felvonása. Röviddel 14 óra után kiürült a légtér Sopron felett, 14.37-kor a szirénák folyamtos búgásával feloldották a riadót.

    A jól értesült soproniak ezúttal hatvan bomba becsapódásáról tudtak. A fő célpont ismét a GySEV-állomás volt. Bár csak kilenc bomba esett a forgalmi vágányokra, a pontosan célra dobott bombák szétrombolták az állomás Ebenfurth és Sopron Déli felé vezető vonalainak kijárati váltóit. A bombák egy nagyobb része rombadöntötte a mozdonyszereldét, megrongálta a javításra váró kocsikat, a szereldében pedig hat újabb mozdony vált használhatatlan ronccsá. Ezúttal csak kevés kocsi sérült meg, mert a bombák nagyobb része nem kocsikkal elfoglalt vágányokra esett. Teljesen elpusztult az áruraktár emeletes irodaépülete. A bombatalálat nyomán az épület alatt lévő óvóhelyen egy kályha felborult, a szomszédos lámpa-kamrából befolyt az óvóhelyre a petróleum és meggyulladt. Több német katonának sikerült kimenekülnie, de egy magyar katona és egy német vámtisztviselő bennégett. A légoltalmi szabályok semmibe vevését bizonyítja ez a tragédia: megtűrték az óvó-hely mellett a lámpakamrát, melyben jelentős mennyiségű petróleumot tároltak.

    A légitámadás után 720 ezer pengő vontatási kár érte a vasutat, de jelentős épület- és pályafenntartási kár is keletkezett.

    A helyreállítás ekkor sokkal szervezettebben történt, mint decemberben. Még januárban Nagycenkre telepítettek egy német katonai felépítményi századot, mellé két magyar munkásszázadot. Ezeknek a feladata a nagycenki cukorgyárban a vágány-felújítási munkák befejezése volt. További feladatuk az esetleges légitámadások okozta rombolások helyreállítása. A századok gyors mozgatására egy Szolnokról menekített mozdony szolgált. A német század technikai felkészültsége, a készletében lévő sín- és váltóanyagok beépítése lehetővé tette, hogy délután három órakor megkezdett helyreállítási munkák időre elkészüljenek. A helyreállítást a sötétség beálltakor is teljes erővel végezték a németek hatalmas fényszóróinak világánál. Számukra nem volt érvényes a szigorú elsötétítés. A német szerelvényben rá-diója mellett ült az egyik katona, kapcsolatot tartva a birodalmi légvédelmi figyelőhálózattal. Aggodalom nélkül dolgoztak és dolgoztattak teljes kivilágítás mellett. Az újabb bombázókötelékek berepülése azonban megálljt parancsolt a helyreállításnak. A város lakosságát előbb (18.53-kor) kisriadó riasztotta, ezt követte 19.15-kor a nagyriadó. A riasztás alatt kikapcsolták a fényszórókat, szünetelt a munka. A németek is, a magyar munkaszolgálatosok is a kocsikba mentek, de az állomáson maradtak. Ismeretlen helyen, teljes sötétségben ez volt az egyetlen megoldás. A kárfigyelők a Koronázódombon hallották a dél felől közeledő bombázók moraját. Rövid időközökben még nyolcszor ismétlődött meg egy-egy kötelék átrepülése. Röviddel az első kötelék eltávozása után észak-kelet felől nagyerejű fény felvillanását látták a koronázódombiak, majd két-három perc múlva megint Kőhida irányából hallatszott a távoli bombázás felmorajló zaja-dübörgése. Nyolcszor egymás után.

    Fél kilenc előtt öt perccel el-csendesedett a légtér, felbúgott a szirénák jelzése: a nagyriadó el-múlt. A fiúk a nehéz nap után bejegyezték a figyelőhely naplójába a szokott mondatot: “A figyelők a szolgálatból kiléptek…” Az állomáson addigra már ismét fénybe öltöztették a munkahelyeket fényszóróikkal a németek. A győri személyvonat Fertőboztól tolt menetben közlekedve bejárhatott az állomásra. Tizenegy órakor az állomás IV. vágányára, hajnali háromkor pedig a III. vágányra is bejárhattak a vonatok. Szabad volt a Nyíl-vonatok útja mind Bécsújhely, mind Ebenfurth irányából.

    A városban tizennégy magyar és egy német áldozata volt a légitámadásnak. Bombák hullottak a Wälder József, a Csengeri, a Felkelő és a Prohászka utcára.

    Az említett területen összeomlott házak és holttestek jelezték, hol aratott a halál.

Lovas Gyula



2002. március 02., szombat 23:23


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület