Az elhallgatott légitámadás II.
Sopron, 1945. február 21.
Ötvenhét esztendeje ilyenkor az amerikai bombázók
legfőbb célpontjai a Bécs körüli közlekedési vonalak voltak, de a városban
is keletkeztek károk. Találatok érték a Schönbrunnt és a Gloriettet is,
valamint a XIII. kerület lakókörzeteit. Ugyanekkor nappal és este is bombázták
Pozsonyt, valamint a közelében lévő olajfinomítót. Az amerikai gépek fedélzeti
fegyvereikkel Ostmark (Ausztria) több helységét támadták. A soproni nyilas
sajtó a február 21-i légitámadásról nem közölt egy mondatot sem. A Koronázódombon
lévő figyelőörsön azon a napon Freiler Vilmos, Renner Kálmán, Szamosi Gyula
és Wischy Ferenc teljesített szolgálatot.
Az előző rész:
http://cyberpress.sopron.hu/article.php?id=4869
(Befejező rész) A figyelők a Koronázódombról
14.03-kor, az állomás irányából felszálló sűrű füstöt figyeltek meg. Öt
perccel később pedig már a keletkezett tűz lángját látták, ahogy a ház-tetők
takarásából felcsaptak. Ekkorra véget ért a pokoli jelenetek első felvonása.
Röviddel 14 óra után kiürült a légtér Sopron felett, 14.37-kor a szirénák
folyamtos búgásával feloldották a riadót.
A jól értesült soproniak ezúttal hatvan bomba becsapódásáról
tudtak. A fő célpont ismét a GySEV-állomás volt. Bár csak kilenc bomba
esett a forgalmi vágányokra, a pontosan célra dobott bombák szétrombolták
az állomás Ebenfurth és Sopron Déli felé vezető vonalainak kijárati váltóit.
A bombák egy nagyobb része rombadöntötte a mozdonyszereldét, megrongálta
a javításra váró kocsikat, a szereldében pedig hat újabb mozdony vált használhatatlan
ronccsá. Ezúttal csak kevés kocsi sérült meg, mert a bombák nagyobb része
nem kocsikkal elfoglalt vágányokra esett. Teljesen elpusztult az áruraktár
emeletes irodaépülete. A bombatalálat nyomán az épület alatt lévő óvóhelyen
egy kályha felborult, a szomszédos lámpa-kamrából befolyt az óvóhelyre
a petróleum és meggyulladt. Több német katonának sikerült kimenekülnie,
de egy magyar katona és egy német vámtisztviselő bennégett. A légoltalmi
szabályok semmibe vevését bizonyítja ez a tragédia: megtűrték az óvó-hely
mellett a lámpakamrát, melyben jelentős mennyiségű petróleumot tároltak.
A légitámadás után 720 ezer pengő vontatási kár érte
a vasutat, de jelentős épület- és pályafenntartási kár is keletkezett.
A helyreállítás ekkor sokkal szervezettebben történt,
mint decemberben. Még januárban Nagycenkre telepítettek egy német katonai
felépítményi századot, mellé két magyar munkásszázadot. Ezeknek a feladata
a nagycenki cukorgyárban a vágány-felújítási munkák befejezése volt. További
feladatuk az esetleges légitámadások okozta rombolások helyreállítása.
A századok gyors mozgatására egy Szolnokról menekített mozdony szolgált.
A német század technikai felkészültsége, a készletében lévő sín- és váltóanyagok
beépítése lehetővé tette, hogy délután három órakor megkezdett helyreállítási
munkák időre elkészüljenek. A helyreállítást a sötétség beálltakor is teljes
erővel végezték a németek hatalmas fényszóróinak világánál. Számukra nem
volt érvényes a szigorú elsötétítés. A német szerelvényben rá-diója mellett
ült az egyik katona, kapcsolatot tartva a birodalmi légvédelmi figyelőhálózattal.
Aggodalom nélkül dolgoztak és dolgoztattak teljes kivilágítás mellett.
Az újabb bombázókötelékek berepülése azonban megálljt parancsolt a helyreállításnak.
A város lakosságát előbb (18.53-kor) kisriadó riasztotta, ezt követte 19.15-kor
a nagyriadó. A riasztás alatt kikapcsolták a fényszórókat, szünetelt a
munka. A németek is, a magyar munkaszolgálatosok is a kocsikba mentek,
de az állomáson maradtak. Ismeretlen helyen, teljes sötétségben ez volt
az egyetlen megoldás. A kárfigyelők a Koronázódombon hallották a dél felől
közeledő bombázók moraját. Rövid időközökben még nyolcszor ismétlődött
meg egy-egy kötelék átrepülése. Röviddel az első kötelék eltávozása után
észak-kelet felől nagyerejű fény felvillanását látták a koronázódombiak,
majd két-három perc múlva megint Kőhida irányából hallatszott a távoli
bombázás felmorajló zaja-dübörgése. Nyolcszor egymás után.
Fél kilenc előtt öt perccel el-csendesedett a légtér,
felbúgott a szirénák jelzése: a nagyriadó el-múlt. A fiúk a nehéz nap után
bejegyezték a figyelőhely naplójába a szokott mondatot: “A figyelők a szolgálatból
kiléptek…” Az állomáson addigra már ismét fénybe öltöztették a munkahelyeket
fényszóróikkal a németek. A győri személyvonat Fertőboztól tolt menetben
közlekedve bejárhatott az állomásra. Tizenegy órakor az állomás IV. vágányára,
hajnali háromkor pedig a III. vágányra is bejárhattak a vonatok. Szabad
volt a Nyíl-vonatok útja mind Bécsújhely, mind Ebenfurth irányából.
A városban tizennégy magyar és egy német áldozata
volt a légitámadásnak. Bombák hullottak a Wälder József, a Csengeri, a
Felkelő és a Prohászka utcára.
Az említett területen összeomlott házak és holttestek
jelezték, hol aratott a halál.
Lovas Gyula
2002. március 02., szombat 23:23
|