Emelkedett lélekkel, apostoli elhivatottsággal - 2. rész
A hetvenes évek második felében is születnek merész,
szókimondó művek: ,,Vén épület már a világ (Petőfi)". ,,-Én inkább
beütöm fejem, semhogy meghajtsam derekam!”-, Himnusz (Juhász Ferenc)
-,,Emeld föl fejedet büszke nép! Viselted a világ szégyenét!”-, a Jóslat
(Vörösmarty) című kórusfantázia, aminek nemzetféltő, serkentő pátoszát
szárnyaló erővel megsokszorozta a zeneköltő.,,Ki mondja meg mit ad az ég?
Harag, káromlás volt elég” , “A gyűlöletnél jobb a tett, kezdjünk egy újabb
életet. Legyen minden magyar utód különb ember, mint apja volt.” “ És még
neked virulnod kell, ó hon, mert Isten ember virraszt pártodon.”
Szokolay Sándor Kossuth-díjas zeneszerző és Nagy Alpár, a cikk
szerzője egy soproni rendezvényen
Az Ecce Homo passió-opera (op.92,bem.1987) három
felvonása egy kis-ázsiai faluban játszódik a húszas években. (Zh. a III.
felvonás zárójelenete ; fájdalmasan hangzik Grigorics atya, a falu pópájának
kitörése –miközben a gyermekek karácsonyi dalokat énekelnek-: Majdnem kétezer
év telt el, de azóta is újra, meg újra megfeszítenek!)
Úgy tűnik értelmetlen és reménytelen korunk és világunk,
amelyben küzdő, igaz életet élni akaró jó ember elbukik, és a rossz kerekedik
felül, hacsak átmenetileg is; -” Íme az ember!”
A szűkebb szülőföld és a tágabb haza ölelő karjába
visz az öreg tanítóm üzenete: “ A tisztesség útja a legjárhatóbb. Lassú
de legmesszebbre vezet. Mert munkálkodás az élet. Ez ma ugyan csak kevesek
gondja…” Feltűnő atuálpolitikai töltése van Az Ima rontás ellen.(Fohász
Erdély falvaiért ,op.102,1988) című vegyeskarnak. Népi imádsághoz hasonló
veretes imaszövege ízes-zamatos, félelmetes: “Nemzetek országoló Istene,
békétlenséget nem szító , nehéz sorsát viselő kicsiny néped csapásait elégeld
meg immár!”(Zh. a teljes mű)
Szokolay Sándor hite, magyarságtudata szerves része
emberi, alkotói alkatának. Nem hivalkodó, nem mellet döngető, de nyílt,
őszinte mindkettő. “ Hazám, népem sorskérdései a rendszerváltás után sokasodtak
bennem”- mondotta. Ékes-szép példája ennek a Dsida Jenő Psalmus
Hungaricus – ából sűrített négytételes oratorikus kantáta, a Magyar Zsoltár
(op. 113, 1990) Domokos Pál Péter ösztönzésére. (Zh.II.tétel:Történelmünk
régmúlt hangján duett- részlet).
Ilyenek a Széchenyi miniatűrök (op.120) alt hangra
és orgonára, a rendszerváltás utáni politikai, társadalmi helyzet megannyi
időszerűségével. A szó és a tett leghitelesebb apostolát – gróf Széchenyi
Istvánt- idézi, intelmekkel, töredékekkel – mindannyiónk okulására,
épülésére.(Zh. 4.tétel, Az erény lépcsőjén: A mi szövetségünknek olyannak
kell lenni , hogy annak jó intézetén, erkölcsösségén és méltóságán legrosszabb
akarónk se foghasson gyanút. Minékünk az erény sokkal magasabb lépcsőjén
kell állnunk, mint másoknak, ha igazán próbálunk használni. Mondjuk ki,
ami a szívünkön van akármi történjék: az utókor tisztelhesse hamvainkat.
A kő durva és alaktalan, véss szobrot belőle… Mi lesz belőlünk, magyarokból?)
De ilyen a Tanúságtétel is (op. 123) , ami 1992 szeptemberében hangzott
el bemutatóként a budavári Mátyás – templomban, és aminek szövegét a szerző
Domokos Pál Pétertől, illetve Márton Áron erdélyi mártírpüspök írásiból,
beszédeiből kölcsönzi (Zh.6.tétel,basszus szóló A kereszténységről) . A
kantáta "kőbe vésett eszmei üzenetei" a mának szólnak. ( A kritika többször
elmarasztalja).
A Margit, a hazának szentelt áldozat című két felvonásos
misztérium-operával (op. 32. Bem. 1995) régi vágyát valósítja meg Szokolay
Sándor: magyar témájú magyar operát ír, amit Ráskai Lea Margit Legendáján
(1510), kódexén túl a margitszigeti kolostor romjai ihlettek. Főhőse az
Árpád-ház csodálatos, szentéletű királyleánya, akinek az a tragédiája,
hogy minél többet vállal, tesz a hazáért, annál inkább elmagányosodik.
(Zh. Margit békítő tárgyalása István trónörökössel, békekötési Te Deum,
Margit imája a szeretetért, Ave Maria)
Nagy Alpár
2002. április 14., vasárnap 18:41
|