Új, két áramnemű mozdony a GYSEV-nél
2002. április 30-án Sopronban ünnepélyes keretek
között kerül átadásra az új, két áramnemű nagyteljesítményű Siemens gyártmányú
mozdony, amely első darabja annak az öt megrendelt villanymozdonynak, melynek
beszerzéséhez a kormány garanciát nyújtott, s melyekből az elkövetkezendő
hónapokban a MÁV-nál további kilenc áll majd forgalomba. A mozdony műszakilag
a magyar feszültségnormáknak is megfelel (25 kV 50 Hz), ahogyan az osztrák
és német hálózatnak is ( 15 kV 16,7 Hz).
Sopron Városi Fúvószenekar zenével köszöntötte a
GySEV pályaudvarra érkezőket.
Elsőként Dr. Józan Tibor vasútigazgató szólt
az ünnepségen megjelentekhez.
Ünnepi köszöntőt Tombor Sándor államtitkár
mondott, aki hangsúlyozta, hogy az ünnep hangulatát emeli, hogy "a nagyobb
testvér" a Magyar Államvasútak fontosnak tartotta, hogy erre az alkalomra,
hogy a másik, közelmúltban beszerzett mozdonyával is jelen legyen ezen
az ünnepen. A GySEV életében új korszak kezdődik ezzel a nappal, hiszen
a vasúttársaság versenybe szállhat az európai vasútakkal folytatott igen
nemes küzdelemben.
Az EU csatlakozásra való tekintettel halaszthatatlan,
hogy a magyar vasútak is rendelkezzenek azokkal a járművekkel, amelyek
segítségével eséllyel vehetik fel a versenyt a nemzetközi fuvarpiacon.
Az áruszállítási piacon való jelenlét egyik legfontosabb műszaki feltétele
a tíz darab MÁV és öt darab GySEV két áramrendszerű mozdony beszerzése
Az új villamos mozdonnyal nem csak a GySEV, de Magyarország is egy nagy
lépést tett az Európai Unióhoz való csatlakozás felé - jelentette ki az
államtitkár.
A GySEV vonatkozásában közel négymilliárd, a MÁV vonatkozásában közel nyolcmilliárd
forintos beruházásról van szó, ami egyedülálló a két vasút történetében
Személyes indítattásból – első unokája világrajötte alkalmából – az államtitkár
Emese nevet javasolta az új mozdonynak, amit a jelenlévők egyhangúan elfogadtak.
Hans Niessl Burgenland tartomány főnöke többek
között arról beszélt, hogy az EU-alapelvek között a vasúti közlekedés elsőbbséget
élvez a közútival szemben. Burgenland tartomány a nyugat-magyarországi
megyékkel egy régiót alkot és több közös, megvalósult régiós projekt között
a vasútépítés, és -fejlesztés területén is a magyar félben jó partnerekre
találtak az osztrákok. A tartományfőnök gratulált a mozdony átvétele alkalmából.
Dr. Berényi János elnök-vezérigazgató az
új nagyteljesítményű mozdony GySEV életében való megjelenését mérföldkőnek
nevezte.
Az EU kihívásainak való megfelelés feltételei teretmtődtek meg a mai napon,
hangsúlyozta az elnök- vezérigazgató. Az Európai Unióban liberalizálják
a vasúti pályák használatát, a szabad pályához jutás nyomán minden megfelelő eszközállománnyal
rendelkező vasúttársaság más országok vasútvonalain is közlekedhet, illetve
szállíthat járműveivel. Ez csak a több áramrendszerű vontatójárművekkel
lehetséges - szögezte le Dr. Berényi János.
- Az infrastruktúrális fejlesztésekel és beruházásokkal a MÁV és a
GySEV együtt veszi fel a versenyt, ezt szimbolizálja a két új – MÁV és
GySEV – mozdony - jelentette ki Kukely Márton a MÁV Rt. vezérigazgatója.
Dipl.Ing Karl Hermann Klausecker értékesítési vezető és dr. Beke-Martos
Gábor a Siemens Rt. igazgató-tanács tagjának köszöntőjét követően Tombor
Sándor, Berényi János és Karl Hermann Klausecker szalagátvágással adták
át a mozdonyt, amelyet követően a 1047-501 mozdonyának modelljét is megkapta
Tombor Sándor, Hans Niessl, dr. Székely Csaba (Betriebsleitung igazgatója)
és dr. Józan Tibor.
Az 1047 sorozatú nagyteljesítményű "Emese" mozdony első
útja Wulkaprodersdorfba vezetett, ahol a közös ünnepség folytatódott.
***
A 1074 sorozatú nagyteljesítményű mozdony néhány technikai jellemzője
A járművet 1999-ben fejlesztette ki a Siemens. A
sorozatgyártást a müncheni székhelyű Krauss-Maffei Verkehrstechnik Gmbh
gyárában végzik.
Ellentétben a GySEV korábbi egyenáramú motoros mozdonyaival
ez a típus un. aszinkron motoros mozdony. Előnye: az aszinkron motort nem
kell az egyenáramú motorhoz hasonló gyakorisággal karbantartani. A mozdony
villamos fékezésre képes, egy hosszabb menet alkalmával a vontatási energia
8-10 %-át képes a felsővezetékbe visszatáplálni.
A Budapest-Sopron vonalon, az 5 mozdonnyal az Intercity
vonat esetében egy év alatt így kb. egy 3.000-10.000 fő település éves
energiaszükséglete takarítható meg.
Megajánlott üzemkészség: 97%
Mozdonytömeg: 87 t
Legnagyobb sebesség: 230 km/h
Teljesítmény 6400 kW, indításkor 7000 kW
Mozdonyhossz: 19,28 m
A GySEV mozdonyok elsősorban a Sopron-Wels-Sopron
útvonalon kamionszállító (RO-LA) vonatokkal, valamint tehervonatokkal Bécs
Központi Rendezőpályaudvarig, később az észak-német kikötőkig közlekednek
majd a nemzetközi áruszállításban.
té
2002. április 30., kedd 23:10
|