CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Új, két áramnemű mozdony a GYSEV-nél

    2002. április 30-án Sopronban ünnepélyes keretek között kerül átadásra az új, két áramnemű nagyteljesítményű Siemens gyártmányú mozdony, amely első darabja annak az öt megrendelt villanymozdonynak, melynek beszerzéséhez a kormány garanciát nyújtott, s melyekből az elkövetkezendő hónapokban a MÁV-nál további kilenc áll majd forgalomba. A mozdony műszakilag a magyar feszültségnormáknak is megfelel (25 kV 50 Hz), ahogyan az osztrák és német hálózatnak is ( 15 kV 16,7 Hz).
    Sopron Városi Fúvószenekar zenével köszöntötte a GySEV pályaudvarra érkezőket.

    Elsőként Dr. Józan Tibor vasútigazgató szólt az ünnepségen megjelentekhez.

    Ünnepi köszöntőt Tombor Sándor államtitkár mondott, aki hangsúlyozta, hogy az ünnep hangulatát emeli, hogy "a nagyobb testvér" a Magyar Államvasútak fontosnak tartotta, hogy erre az alkalomra, hogy a másik, közelmúltban beszerzett mozdonyával is jelen legyen ezen az ünnepen. A GySEV életében új korszak kezdődik ezzel a nappal, hiszen a vasúttársaság versenybe szállhat az európai vasútakkal folytatott igen nemes küzdelemben.

    Az EU csatlakozásra való tekintettel halaszthatatlan, hogy a magyar vasútak is rendelkezzenek azokkal a járművekkel, amelyek segítségével eséllyel vehetik fel a versenyt a nemzetközi fuvarpiacon. Az áruszállítási piacon való jelenlét egyik legfontosabb műszaki feltétele a tíz darab MÁV és öt darab GySEV két áramrendszerű mozdony beszerzése Az új villamos mozdonnyal nem csak a GySEV, de Magyarország is egy nagy lépést tett az Európai Unióhoz való csatlakozás felé - jelentette ki az államtitkár.
A GySEV vonatkozásában közel négymilliárd, a MÁV vonatkozásában közel nyolcmilliárd forintos beruházásról van szó, ami egyedülálló a két vasút történetében Személyes indítattásból – első unokája világrajötte alkalmából – az államtitkár Emese nevet javasolta az új mozdonynak, amit a jelenlévők egyhangúan elfogadtak.
    Hans Niessl Burgenland tartomány főnöke többek között arról beszélt, hogy az EU-alapelvek között a vasúti közlekedés elsőbbséget élvez a közútival szemben. Burgenland tartomány a nyugat-magyarországi megyékkel egy régiót alkot és több közös, megvalósult régiós projekt között a vasútépítés, és -fejlesztés területén is a magyar félben jó partnerekre találtak az osztrákok. A tartományfőnök gratulált a mozdony átvétele alkalmából.
    Dr. Berényi János elnök-vezérigazgató az új nagyteljesítményű mozdony GySEV életében való megjelenését mérföldkőnek nevezte.
Az EU kihívásainak való megfelelés feltételei teretmtődtek meg a mai napon, hangsúlyozta az elnök- vezérigazgató. Az Európai Unióban liberalizálják a vasúti pályák használatát, a szabad pályához jutás nyomán minden megfelelő eszközállománnyal rendelkező vasúttársaság más országok vasútvonalain is közlekedhet, illetve szállíthat járműveivel. Ez csak a több áramrendszerű vontatójárművekkel lehetséges - szögezte le Dr. Berényi János.
- Az infrastruktúrális fejlesztésekel és beruházásokkal a MÁV és a GySEV együtt veszi fel a versenyt, ezt szimbolizálja a két új – MÁV és GySEV – mozdony - jelentette ki  Kukely Márton a MÁV Rt. vezérigazgatója.
Dipl.Ing Karl Hermann Klausecker értékesítési vezető és dr. Beke-Martos Gábor a Siemens Rt. igazgató-tanács tagjának köszöntőjét követően Tombor Sándor, Berényi János és Karl Hermann Klausecker szalagátvágással adták át a mozdonyt, amelyet követően a 1047-501 mozdonyának modelljét is megkapta Tombor Sándor, Hans Niessl, dr. Székely Csaba (Betriebsleitung igazgatója) és dr. Józan Tibor.

    Az 1047 sorozatú nagyteljesítményű "Emese" mozdony első útja Wulkaprodersdorfba vezetett, ahol a közös ünnepség folytatódott.

***

A 1074 sorozatú nagyteljesítményű mozdony néhány technikai jellemzője

    A járművet 1999-ben fejlesztette ki a Siemens. A sorozatgyártást a müncheni székhelyű Krauss-Maffei Verkehrstechnik Gmbh gyárában végzik.
    Ellentétben a GySEV korábbi egyenáramú motoros mozdonyaival ez a típus un. aszinkron motoros mozdony. Előnye: az aszinkron motort nem kell az egyenáramú motorhoz hasonló gyakorisággal karbantartani. A mozdony villamos fékezésre képes, egy hosszabb menet alkalmával a vontatási energia 8-10 %-át képes a felsővezetékbe visszatáplálni.

    A Budapest-Sopron vonalon, az 5 mozdonnyal az Intercity vonat esetében egy év alatt így kb. egy 3.000-10.000 fő település éves energiaszükséglete takarítható meg.
Megajánlott üzemkészség: 97%
Mozdonytömeg: 87 t
Legnagyobb sebesség: 230 km/h
Teljesítmény 6400 kW, indításkor 7000 kW
Mozdonyhossz: 19,28 m

    A GySEV mozdonyok elsősorban a Sopron-Wels-Sopron útvonalon kamionszállító (RO-LA) vonatokkal, valamint tehervonatokkal Bécs Központi Rendezőpályaudvarig, később az észak-német kikötőkig közlekednek majd a nemzetközi áruszállításban.



2002. április 30., kedd 23:10


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület