CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 24., vasárnap, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Államtitkár, mint mozdonyvezető?
Európába visz az új Siemens - mozdony

    Mire Wulkaprodersdorfba érkeztünk, már neve is lett a Siemens AG 1047 501-0 számú, két áram nemű mozdonyának. A keresztelő a soproni vasútállomáson történt, ahol a GYSEV Rt ünnepélyes keretek között, a társcég MÁV, a gyártó Siemens képviselői, a GYSEV vonalak menti települések polgármesterei, a média jelenlétében avatta fel húsz méter hosszú, nyolcvanöt tonnás, 3, 1 millió Eurót (762, 7 millió forint áfa nélkül). A névadó voltaképpen az egész ünneplő társulat, az ötletadó viszont Tombor Sándor közlekedési államtitkár, akinek a lánya előző éjszaka Emese névre keresztelt kislánynak adott életet. 

Legyen a mozdony is Emese, s lőn Emese, az államtitkár pedig a nagypapa. No, ha nagypapa, akkor én vagyok az apa – így dr. Berényi János, a GYSEV elnök-vezérigazgatója. Bejelentette, hogy idén még négy kistestvér is érkezik. Pontosan olyanok, mint Emese, súlyra, kilóra, teljesítményre és árra.

    A jó hangulat mindvégig jellemző volt az átadáson. Az alaphangot a Soproni Városi Fúvószenekar adta meg. Dr. Józan Tibor vasútigazgató köszöntője után Tombor államtitkár a magyar vasút életében elérkezett fontos állomásról, európai versenyképességről beszélt. Kormánygaranciákkal tizenöt Siemens mozdonyt kap a hazai vasút, a MÁV tizet, a GYSEV ötöt. Hans Niessl, burgenlandi tartományfőnök Burgenland és a nyugat - magyarországi megyék közti együttműködést méltatta, amelyben a kultúra, a diákcsere és más témák mellett fontos elem a közlekedés és az áruszállítás. A vasútfejlesztés mind környezetvédelmi, mind gazdasági szempontból a jövőbe történő befektetés.
    Dr. Berényi János elnök-vezérigazgató a GYSEV számára kitágult világról szólt. A régi mozdonyok az eltérő áramrendszerek következtében csak 36 kilométeres távot tettek lehetővé Ausztria területén. Az új mozdonnyal északnyugaton Hamburgig, Brémáig, délkeleten Törökországig, Görögországig “érhet el” a cég. Kukely Márton, a MÁV Rt vezérigazgatója a társcég nevében gratulált a GYSEV-nek. Karl Hermann Klausecker, a Siemens Rt részéről elmondta, hogy az új mozdony egy ötszáz fős család tagja, az ötszázból 130 két éve üzemel. Az osztrák vasút négyszáz Taurus fedőnevű Siemens mozdonnyal rendelkezik. A köszöntők sorát dr. Beke – Martos Gábor, a Siemens Rt. igazgatótanácsának tagja zárta.

    

    Az ünnepség befejezéseként vendégek és vendéglátók az új mozdony vontatta különvonatra szálltak és elindultak Wulkaprodersdorfba. Abszolút biztonságban tudtuk magunkat, de azért a meglepetés erejével hatott, amikor a hangosbemondó közölte, hogy hol éppen dr. Berényi János, elnök-vezérigazgató, hol Hans Niessl, tartományi főnök, hol Tombor Sándor államtitkár vezeti a szerelvényt. Volt azért vérbeli mozdonyvezető is, aki Wulkaprodersdorfban meginvitált minket a mozdonyra.
- 1976 – tól vagyok mozdonyvezető – mondta Horváth Sándor a laboratórium tisztaságú fülkében – Április 8-tól Bécsben tanfolyamon készültünk az új mozdony vezetésére. Még kicsit szokatlan, de nagyon jó.
- Mozdonyvezetőként is kezdte?
- Senki nem kezdi mozdonyvezetőként. Tizennégy évesen kerültem a vasúthoz lakatos tanulónak.
- Milyen az új mozdony a régiekhez képest?
- Óriási a különbség teljesítményben.
Hartyáni György a GYSEV gépészeti osztályvezetője vasutas dinasztia negyedik tagja. Nagyapja a komáromi vonal melletti bakterházban született. Mozdonyvezetőként a déli vasútról lejárt Fiuméba. Hartyáni úr Székesfehérvárról érkezett Sopronba, 1964-65-ben maga is volt mozdonyvezető.
- Hány mozdonyvezetője van a GYSEV-nek?
- Száznegyven.
- Kik viszik az új gépet?
- Egyelőre ketten, de folyamatos a képzés
- Elég mozdonyvezető van?
- Sajnos hiányról beszélhetünk. Ennek oka talán az, hogy a mai fiatalok szemlélete, hozzáállása egy kicsit más.
P. M.



2002. május 02., csütörtök 15:04


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület