Államtitkár, mint mozdonyvezető?
Európába visz az új Siemens - mozdony
Mire Wulkaprodersdorfba érkeztünk, már neve is lett
a Siemens AG 1047 501-0 számú, két áram nemű mozdonyának. A keresztelő
a soproni vasútállomáson történt, ahol a GYSEV Rt ünnepélyes keretek között,
a társcég MÁV, a gyártó Siemens képviselői, a GYSEV vonalak menti települések
polgármesterei, a média jelenlétében avatta fel húsz méter hosszú, nyolcvanöt
tonnás, 3, 1 millió Eurót (762, 7 millió forint áfa nélkül). A névadó voltaképpen
az egész ünneplő társulat, az ötletadó viszont Tombor Sándor közlekedési
államtitkár, akinek a lánya előző éjszaka Emese névre keresztelt kislánynak
adott életet.
Legyen a mozdony is Emese, s lőn Emese, az államtitkár pedig a nagypapa.
No, ha nagypapa, akkor én vagyok az apa – így dr. Berényi János, a GYSEV
elnök-vezérigazgatója. Bejelentette, hogy idén még négy kistestvér is érkezik.
Pontosan olyanok, mint Emese, súlyra, kilóra, teljesítményre és árra.
A jó hangulat mindvégig jellemző volt az átadáson.
Az alaphangot a Soproni Városi Fúvószenekar adta meg. Dr. Józan Tibor vasútigazgató
köszöntője után Tombor államtitkár a magyar vasút életében elérkezett fontos
állomásról, európai versenyképességről beszélt. Kormánygaranciákkal tizenöt
Siemens mozdonyt kap a hazai vasút, a MÁV tizet, a GYSEV ötöt. Hans Niessl,
burgenlandi tartományfőnök Burgenland és a nyugat - magyarországi megyék
közti együttműködést méltatta, amelyben a kultúra, a diákcsere és más témák
mellett fontos elem a közlekedés és az áruszállítás. A vasútfejlesztés
mind környezetvédelmi, mind gazdasági szempontból a jövőbe történő befektetés.
Dr. Berényi János elnök-vezérigazgató a GYSEV számára
kitágult világról szólt. A régi mozdonyok az eltérő áramrendszerek következtében
csak 36 kilométeres távot tettek lehetővé Ausztria területén. Az új mozdonnyal
északnyugaton Hamburgig, Brémáig, délkeleten Törökországig, Görögországig
“érhet el” a cég. Kukely Márton, a MÁV Rt vezérigazgatója a társcég nevében
gratulált a GYSEV-nek. Karl Hermann Klausecker, a Siemens Rt részéről elmondta,
hogy az új mozdony egy ötszáz fős család tagja, az ötszázból 130 két éve
üzemel. Az osztrák vasút négyszáz Taurus fedőnevű Siemens mozdonnyal rendelkezik.
A köszöntők sorát dr. Beke – Martos Gábor, a Siemens Rt. igazgatótanácsának
tagja zárta.
Az ünnepség befejezéseként vendégek és vendéglátók az
új mozdony vontatta különvonatra szálltak és elindultak Wulkaprodersdorfba.
Abszolút biztonságban tudtuk magunkat, de azért a meglepetés erejével hatott,
amikor a hangosbemondó közölte, hogy hol éppen dr. Berényi János, elnök-vezérigazgató,
hol Hans Niessl, tartományi főnök, hol Tombor Sándor államtitkár vezeti
a szerelvényt. Volt azért vérbeli mozdonyvezető is, aki Wulkaprodersdorfban
meginvitált minket a mozdonyra.
- 1976 – tól vagyok mozdonyvezető – mondta Horváth Sándor a laboratórium
tisztaságú fülkében – Április 8-tól Bécsben tanfolyamon készültünk az új
mozdony vezetésére. Még kicsit szokatlan, de nagyon jó.
- Mozdonyvezetőként is kezdte?
- Senki nem kezdi mozdonyvezetőként. Tizennégy évesen kerültem a vasúthoz
lakatos tanulónak.
- Milyen az új mozdony a régiekhez képest?
- Óriási a különbség teljesítményben.
Hartyáni György a GYSEV gépészeti osztályvezetője vasutas dinasztia negyedik
tagja. Nagyapja a komáromi vonal melletti bakterházban született. Mozdonyvezetőként
a déli vasútról lejárt Fiuméba. Hartyáni úr Székesfehérvárról érkezett
Sopronba, 1964-65-ben maga is volt mozdonyvezető.
- Hány mozdonyvezetője van a GYSEV-nek?
- Száznegyven.
- Kik viszik az új gépet?
- Egyelőre ketten, de folyamatos a képzés
- Elég mozdonyvezető van?
- Sajnos hiányról beszélhetünk. Ennek oka talán az, hogy a mai fiatalok
szemlélete, hozzáállása egy kicsit más.
P. M.
2002. május 02., csütörtök 15:04
|